דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

מס רכישה או מס נטישה? לא ככה תמשכו משקיעים ותניעו את הכלכלה | טור

ההשקעות של משקיעים זרים בישראל ירדו ב-55% ביחס לשנה שעברה, אבל מקבלי ההחלטות לא עושים כלום לבלום את הקריסה הזאת. רוצים רעיון קטן? תתחילו בהפחתת מס הרכישה

שיתוף‭:‬

(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)

"משוגעים, תרדו מהגג", כך הכריז שר האוצר המנוח יגאל הורוביץ בשנת 1980, כשביקש הן ממקבלי ההחלטות בממשלה בה היה חבר, והן מהציבור הרחב שלמוד כל מסגרת נאותה של כלכלה יציבה וצריכה מתונה, אחרת חלילה יגלוש המשק הישראלי לאינפלציה דוהרת. הורוביץ, מה לעשות, צדק גם צדק, ובמהלך ארבע השנים שלאחר מכן, כולל בימי שרי האוצר שהחליפו אותו, יורם ארידור ויגאל כהן אורגד, גלש המשק הישראלי לאינפלציה שנתית שהרקיעה ל-450% בשנה.

נזכרתי באמרה מפורסמת זו של הורוביץ שלמרבה הצער חזתה את הנולד, כשקראתי את נתוני הלמ"ס לגבי המשק הישראלי בכלל ושוק הנדל"ן בפרט. אולם הפעם, בשונה מ-1980, הבעיה העיקרית איננה סכנת האינפלציה שעומדת נכון להיום על כ-2.8% בלבד, אלא אודות סכנה ממשית ביותר שמדינת ישראל תמצא את עצמה מבודדת כלכלית, ללא משקיעים כלל, ואיש ממקבלי ההחלטות אינו עושה דבר בנדון.

ובכן, על פי נתונים אלה, התרחשה ברבעון הראשון של 2024, כלומר מיד לאחר פרוץ המלחמה, קריסה כללית של השקעות משקיעי חו"ל במדינת ישראל, 55% פחות מאשר ברבעון המקביל אשתקד (שגם כך הושפע מבריחת הייטק והמחאה כנגד הרפורמה המשפטית), כשבד בבד זינקו השקעות הישראלים בחו"ל, כולל בנדל"ן, ב-23%.

למעשה, על פי נתונים אלה, רוב רובם של הזרים, רובם ככולם משקיעים יהודים מהתפוצות, העדיפו להשקיע באירופה ובצפון אמריקה וכך גם ישראלים שבעבר הלא רחוק רכשו סיטונות דירות להשקעה בישראל, העדיפו במובהק השקעה במדינות דוגמת קפריסין, יוון, רומניה, גרמניה ופולין.

אמיר רוזנבלום (צילום: יח"צ)

תאמרו, זו הרי גזירת גורל. יש אצלנו מלחמה ובאופן הכי טבעי יפנו המשקיעים, כולל הישראלים, למדינות שקטות יותר ביטחונית ויציבות יותר כלכלית. ובכן, ומבלי לזלזל במצב הנוכחי, ההיסטוריה הנדל"נית העולמית מלמדת, פעם אחר פעם, שאיפה שממשלות נוקטות בפעולות חיוביות יזומות כלפי משקיעים, פעולות אלה נושאות עימן פירות ובסופו של דבר אף הופכות את השערה על פיה.

ניקח למשל את מס הרכישה בישראל שלפני כשלוש שנים אף הועלה עד כדי 13% לדירות יוקרה. חישוב מתמטי פשוט מראה שאם הממשלה, ובמיוחד משרד האוצר, תחליט בהוראת שעה מיידית לבטל או לפחות להשהות לתקופה בלתי מוגבלת את המס הזה, כמות העסקאות תעלה כלפי מעלה בטור הנדסי, והרווח יתברר כגדול פי כמה וכמה לעומת ה"הפסד" למשק הישראלי בכך שאינו גובה מס רכישה. הרווח יהיה גם רווח כלכלי ישיר, גם יחזיר הנה לפחות חלק ממשקיעי חו"ל ובוודאי חלק נכבד מהמשקיעים הישראלים, ומעבר לכך יהיה גם מסר תודעתי ממדרגה ראשונה.

יתרה מכך, בבדיקה שערכנו, מתברר כי אכן אחוז גבוה מהמשקיעים ש"ברחו" מההשקעה בישראל, הייתה שילוב של תנאים הכרחיים (necessary conditions) שהיו עוד לפני פרוץ המלחמה, עם החלת מס הרכישה המוגדל וחסמים נוספים בפני המשקיעים, דוגמת אמירות של שרי אוצר, ממשה כחלון, דרך אביגדור ליברמן וכלה בבצלאל סמוטריץ', ש"משקיעים אינם מעניינים אותנו", והמלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר היוותה "תנאים מספיקים" (sufficient conditions ) שרק החמירו את המצב שממילא לא היה מי יודע מה גם ערב המלחמה.

ובמילים אחרות: מפליא בעיני כיצד מקבלי ההחלטות, ובמיוחד אלה האמונים של תקציב המדינה ועל כל נושא ההשקעות בישראל, אינם מייצרים חשיבה מחוץ לקופסה, רואים במצב הנוכחי בבחינת גזירת גורל, ובכך גורמים למשק הישראלי גם נזק כלכלי אדיר, שלא לדבר על נזק תדמיתי של "עם לבדד ישכון".

אז אנא מכם, תרדו מהגג ואל תהפכו, חלילה, את מס הרכישה למס נטישה!

אמיר רוזנבלום הוא יועץ ניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

כישלון למכרז דיור בקריית ים

אף הצעה לא הוגשה למכרז רמ"י ל-6.8 דונם בקריית אתא עבור 200 יח"ד דיור מוגן. מחיר המינימום היה 2.8 מלש"ח, הפיתוח – 28.8 מיליון.

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬