דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

שימוש חורג

שיתוף‭:‬

שימוש חורג בנכס הינו שימוש במקרקעין או במבנה אשר אינו תואם את הייעוד המוגדר בתכנית בניין עיר (תב"ע) אשר חלה על הנכס.האישור לשימוש חורג הוא בסמכותה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. 

בתיקון מס' 43 (תשנ"ה-1995) לחוק התכנון והבנייה מוגדר "שימוש חורג" בתור "שימוש חורג בקרקע או בבניין – השימוש בהם למטרה שלא הותר להשתמש בהם, הן במיוחד והן מהיותם באזור או בשטח מיוחד, לפי כל תכנית או תקנה אחרת שלפי חוק זה החלות על הקרקע או הבניין או לפי היתר על פי כל חוק הדן בתכנון ובבנייה".

שימוש חורג מתכנית בניין עיר הינו מצב שבו בעל המקרקעין קיבל אישור מהוועדה המקומית לעשות שימוש אחר המבנה מהייעוד המוגדר בתב"ע. או כאשר  התב"ע עברה תהליך שכולל שינויי ייעודים . לוועדה המקומית ישנה סמכות לאשר שימוש חורג בשני המקרים אך חייבת גם לקבוע מועד תוקף לשימוש חורג זה. 

את אישור הועדה לשימוש חורג ניתן לבקש על בסיס שימוש חורג מתכנית בניין-עיר, או כבקשה לשימוש חורג מהיתר, השונה מזה שעבורו ניתן ההיתר, והשימוש החורג המבוקש כלול בשימושי התב"ע החלים עליו.    

לוועדה המקומית ישנה סמכות להוציא היתר לשימוש חורג מתכנית בניין-עיר לתקופה של עד חמש שהים שלאחריהן ניתן לבקש הארכה של חמש שנים נוספות.  הועדה מוסמכת לאשר שימוש חורג ללא הגבלת זמן.. 

תקנות רישוי הבנייה על הקלות ושימוש חורג, סעיף 149 בתקנות התכנון ובנייה (רישוי בנייה), הן התקנות המחייבות לעניין הגשת הבקשה לשימוש חורג.

מבנה שלא קיבל היתר בניה ובכל זאת נעשה בו שימוש כלשהו (במבנה ללא היתר בנייה אסור על פי חוק לעשות כל שימוש)  הינו מבנה בסטטוס שימוש חורג בנוסף למעמדו כמבנה בלתי חוקי.

בדף הראשון של היתר הבנייה מוגדר השימוש המותר בנכס , ורק שימוש זה אפשרי בנכס מתוקף  ההיתר האחרון שאושר.

על פי חוק התכנון והבנייה ניתנת לוועדה המקומית סמכות לאשר שימוש חורג רק בתנאי שהשימוש החורג אינו נכללת בהגדרה סטייה ניכרת מהתב"ע התקפה או מההיתר ואינה שונה באופן מהותי. שתי הגדרות אלו הן כמובן סמנטיות ומאפשרות הכללת שימושים רבים כתלות בפרשנות של סטייה ניכרת או הגדרת שוני מהותי.

עורך בקשה להיתר לשימוש חורג זהה להגדרות הסטטוטוריות של עורך בקשה של היתר בכלל:  מהנדס בניין, הנדסאי בניין, הנדסאי אדריכלות או אדריכל. 

בבקשה להיתר לשימוש חורג יש לכלול את השימוש המבוקש ואת הטיעונים המקצועיים תלויים סטוטוטוריקה רלוונטית לקבלת היתר השימוש החורג . גם סוגיית הפרסומים המקרה של בקשה לשימוש חורז זהים לדרישות הפרסומים בבקשה להיתר רגיל.

אישור השימוש החורג אינו מחליף קבלת רישיונות נוספים  או משלימים הנדרשים לשימושים שונים כמו רישיון עסק, היתרים של משרד הבריאות, ושל גופים סטטוטוריים נוספים הנדרשים על פי אופי השימוש בנכס .

מומלץ לבצע תהליך של שינוי תב"ע כאשר המבקש מעונין לשנות את הייעוד לצמיתות שכן אין היתר המאפשר שימוש חורג מעבר ל 10 שנים. 

על מנת להימנע מבקשה לשימוש חורג, מומלץ,  לפני ביצוע עסקת מקרקעין, לבדוק מול מוסדות התכנון את היתכנותם של ייעודים עתידיים אשר עלולים לכלול ייעוד שונה מהייעוד שהרוכש מקווה לעשות בנכס.

.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬