דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

חוק הגנת הדייר

שיתוף‭:‬

MAIN
MAIN
MAIN

לפני כמה עשרות שנים, כאשר צורת המגורים בדמי מפתח הייתה פופולרית למדי בישראל, חוקק חוק הגנת הדייר (נוסח משולב) שמטרתו הייתה לקבוע ברשומות את אופן ההתנהלות של בעל הנכס אל מול הדייר המוגן, ולמעשה קובע את זכויותיו וחובותיו של כל אחד מהצדדים. החוק אף הגדיר מהו שוכר מוגן, כשקבע כי "'שוכר נכס אשר נהנה מזכויות יתר לעומת שוכר נכס רגיל, במידה והוא נכנס לגור בנכס לפני התאריך 20.8.1968".

עם הירידה החדה במספר הדירות ובתי העסק בהם מתגוררים או עושים שימוש דיירים מוגנים, חוק זה הפך ללא רלוונטי לרוב מוחלט של השוכרים. ברוב חוזי השכירות הנחתמים בין המשכירים לשוכרים, אף מצוין סעיף מיוחד המכריז כי חוק הגנת הדייר אינו חל על אותו חוזה. 

אז מה הוא אותו חוק הגנת הדייר? מדובר בחוק שנחקק ב-1972 ומתייחס לדיירים המחזיקים בדירות או בתי עסק עליהם שילמו דמי מפתח – שיטה שהייתה נהוגה בראשית המדינה ולמעשה משלבת בין בעלות על דירה לבין השכרתה. בעסקה זו השוכר משלם לבעל הנכס בשלב הראשוני מחיר נמוך משמעותית מערך הנכס, בדרך כלל כמחצית מערך הדירה, ובתמורה מקבל חזקה על הנכס לכל חייו, במקביל, השכור ממשיך לשלם לאורך כל התקופה דמי שכירות נמוכים עשרות מונים מהנהוג בשוק החופשי. 

עם פטירתו של הדייר, הדירה חוזרת לבעלותו של בעל הדירה האמיתי, אלא אם בדירה התגורר בסמוך לפטירתו של הדייר קרוב משפחה מדרגה ראשונה, ואז הוא זה שיכול לרשת את הזכות להמשיך להתגורר באותה דירה בדמי מפתח. בחוק מפורטים שלל האפשרויות לשמירה על זכות הקניין של הדייר שהלך לעולמו, ומי יכול לרשת את זכות הקניין הזו.

בעשורים האחרונים נמכרו דירות בהן התגוררו דיירים מוגנים. המחירים שדרשו בעלי הנכס, היו נמוכים משמעותית ממחירי דירות דומות, וזאת בשל "הנדוניה" – הדייר המוגן, אותו לא ניתן לפנות מהדירה. 

אז מהם חובותיהם של בעלי הנכסים ושל הדיירים המוגנים? על בעל הנכס לדאוג לתחזוקה והניקיון השוטפים של הבניין, שחלים עליו. בניגוד לשכירות רגילה, במקרה של דמי מפתח, על הדייר לדאוג לרוב התיקונים בדירה, גם אם נגרמו מבלאי ולא מנזק. חריג לכך הוא אם צוין בחוזה השכירות סעיף על תשלום חודשי שהשוכר משלם לבעל הדירה עבור תיקונים שונים. 

בידי הדייר לדאוג לאספקת השירותים בעצמו, במידה ובעל הנכס לא עושה זאת, ואז לדרוש מבעל הנכס החזר. על הדייר להקפיד לעמוד בכל תנאי החוזה כפי שמצוין, ולשלם במועד את דמי השכירות. במידה והדייר נוטש את הדירה, הוא עשוי לאבד את זכויותיו בנכס.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬