דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

במטרה להוזיל עלויות: מהן קבוצות רכישה?

שיתוף‭:‬

בונים דירות
בונים דירות
בונים דירות
בונים דירות
בונים דירות
בונים דירות

במטרה להוזיל בעלויות הבנייה, נוצרו בעשור הראשון של המילניום הנוכחי קבוצות של אנשים שהתאגדו יחדיו, על מנת לבנות באופן עצמאי בניין מגורים. כך קבוצות חברים, קבוצות של אנשים המחזיקים באותו אורח חיים, חברים לעבודה או לאותו תחום עיסוק, התארגנו יחדיו, רכשו קרקע, שכרו אנשי מקצוע והוציא את הפרויקט לפועל. 

לצד ההתארגנות העצמאית, נוצרו גם חברות שהתמחותן ביצירת קבוצות רכישה וגיוס חברים, ושניהלו את כל שלבי רכישת הקרקע והבנייה. 

החיסכון בעלויות נבע מחיסכון בפערי תיווך, ובשלב הראשון של התפתחותן של קבוצות רכישה, גם מהקלות במיסוי, בין היתר באמצעות פטור ממע"מ על הקרקע, פטור או הקלות בתשלום מס רכישה ועוד. מאידך, ההשתתפות בקבוצות רכישה היא בעלת סיכון רב יותר מאשר סיכון ברכישת דירה רגילה, וזאת משום שמחיר הדירה הסופי עליו הוחלט בתחילת התהליך, לאו דווקא מובטח והוא עשוי לעלות, מה שמוביל לעיתים לכך שהפרויקט נתקע. מכאן, שבמקרים מסוימים משך הבנייה עשוי להיות ארוך יותר. 

בפועל, קיימות כמה סוגי קבוצות רכישה, כאשר השוני הוא בסוג ההתארגנות ובעיקר במיסוי שכל קבוצה תשלם. הראשונה היא קבוצת רכישה אמיתית, התארגנות של קבוצת אנשים שרק לאחר שמרביתה גובשה, היא מבצעת עסקת רכישה של קרקע. בדומה, קיימת גם קבוצת רכישה חברתית שהיא התגבשות של קבוצת חברים המעוניינים להקים בניין על קרקע שטרם נרכשה. 

השלישית היא קבוצת רוכשים, כזו שמתאגדת ומתקשרת עם יזם או קבלן, ויחד עמו רוכשת את הקרקע. כך הרוכשים (אותה התארגנות יחד עם היזם) משלמת מס רכישה על הקרקע. לאחר הרכישה, מתחיל שיווק של דירות לרוכשים נוספים – כשלמחיר מתווסף החלק היחסי במס הרכישה – עד שכל הדירות משווקות. בסיום ההליך, רוכשי הדירות החדשות יצטרכו לשלם גם מס רכישה על הדירה עצמה. 

ואילו הרביעית היא קבוצת קנייה, שחוזקה היא במספר הדירות שהיא מעוניינת לרכוש יחדיו מחברת בנייה כלשהי, מה שעשוי להעניק לה הנחה כלשהי ברכישה. 

יש לציין שאין חוק רשמי שעוסק באסדרה של קבוצות רכישה, ואולם לצורך כך, התווסף ב-2011 תיקון מספר 69 לחוק מיסוי מקרקעין שקובע כי "קבוצת רכישה" היא קבוצת רוכשים המתארגנת לרכישת זכות במקרקעין ולבנייה על הקרקע של נכס שהוא אחד המפורטים להלן (נכס שאינו דירת מגורים, וגם נכ שהוא דירה המיועדת לשמש למגורים), באמצעות גורם מארגן, ובלבד שהרוכשים בקבוצה מחויבים למסגרת חוזית.

תנאי חשוב בארגון של קבוצת רכישה, הוא בחירת ועד שינהל את הקבוצה ויהיה אחראי על הליך איסוף הצעות – הן לרכישת הקרקע ואין לבחירת אנשי המקצוע להקמת הבניין. בהמשך כבר ניתן לצרף חברים נוספים לקבוצה באמצעות חתימה על חוזים, לבחור עורך דין, להתקשר עם קבלני שירותים כמו אדריכל וקבלן מבצע, לרכוש את הקרקע, לבחור בנק מלווה לפרויקט ועוד. 

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬