דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

אבי שמחון: "אין לי בעיה שמחירי הדיור ירדו ב-20% – גם אם חברות יפשטו רגל"

הרצאה של יועצו של רה"מ נתניהו בוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" הצליחה לעורר סערה בקרב המשתתפים. ומדוע לא צריך עדיין "לדרוס" את אגף התקציבים באוצר?

שיתוף‭:‬

פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה (צילום: ארן דולב)
פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה (צילום: ארן דולב)
פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה (צילום: ארן דולב)

הרצאה של פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצליחה לחולל סערה בקרב הקהל בוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" של מרכז הבנייה הישראל, שנערך במלון ענבל בירושלים.

"האם מפחיד אותנו בממשלה שמחירי הדירות יירדו? האם אנחנו חוששים שבנקים יתמוטטו כתוצאה מירידה של מחירי הנדל"ן? לא, אתם רואים כמה הם (הבנקים, א"כ) מרוויחים. כמדינה, כמישהו שמסתכל מלמעלה, היזמים שהרוויחו מצוין בשנים האחרונות, ירוויחו אולי פחות, חלקם יפשוט את הרגל – אני לא יודע. האם זה מדאיג אותי בתפקיד, התשובה היא לא. אין לי בעיה לראות ירידה של 20% במחירי הנדל"ן. הייתי אפילו רוצה לראות ירידה של 20%. אבל זה לא מדאיג אותי".

אחד המשתתפים זעק לעברו: "המשמעות של ירידה כזו במחירי הדיור היא ש-50% מהחברות ייעלמו. זה פשיטת רגל לחצי מאיתנו".

שמחון, שנבהל ככל הנראה מעוצמת דבריו, ביקש להבהיר: "ברור לי שירידה של 20% תפגע בהרבה חברות, ואני באמת חושב שזו בעיה גדולה. מצד שני, ירידה של 20% במחירי הדירות, תעזור לכמה מאות אלפי משפחות בכל שנה ויוכלו לקנות בית ויהיה להם יותר קל. ולכן אני מעדיף לחזור למצב הזה של לפני שנה שנתיים שלוש, עם מחירים נמוכים יותר מתוך הבנה שלמצוקה שתקרה בסקטור מסוים, אבל העובדה שזה יהיה מאד טוב למאות אלפים אחרים".

פרופ' שמחון אמר עוד: "כבר שנה שמאיימים עלינו שאוטוטו הכלכלה הולכת להיכנס למשבר חריף והבנקים המרכזיים עושים כל מה שהם יכולים לעשות כדי להכניס אותנו למשבר חריף, כי הריבית מאד מקשה על אנשים – בייחוד בהקשר של הבנייה. יש יותר ממיליון משפחות בישראל שיש להם משכנתא, והתשלומים החודשיים עלו בהרבה מאות שקלים וביותר מ-1,000 שקלים בחודש בתקופה קצרה וזה מאד מקשה על אנשים".

"ביננו – למה מעלים ריבית? מה יש בריבית שמוריד את האינפלציה? זה שהדבר לוקח מאנשים משאבים ולכן נשאר להם פחות כסף להוציא על דברים אחרים. אין פה קוסמות, ולכן כולם מצפים שהכלכלה תיכנס למשבר.

"ומחכים מחכים מחכים ואין משבר. כשאנחנו מסתכלים על נתוני המאקרו כלכלה, אנחנו רואים שהאבטלה היא הנמוכה אי-פעם. גם בארה"ב שיעורי האבטלה מאד נמוכים. הצמיחה לא רעה, אין עדיין מיתון".

שמחון ציין שני סקטורים שהם הנפגעים ביותר מהעלאת הריבית, הכלי שמשתמשים בו כדי לרסן את האינפלציה. "ההייטק הפך בישראל לסקטור ענק עם 22.9% מהתוצר העסקי. אין אף מדינה כזו בעולם, שההייטק כל כך חשוב בה כמו במדינת ישראל. זה באמת דבר מטורף. אז יגידו לי שזה רק 11% מהעובדים, אבל זה חלק ענק מהתוצר. וההייטק מאד מושפע מעליית הריבית. ומדוע? מה שקרה בשנים האחרונות, המוסדיים – קופות הגמל וקרנות הפנסיה, אנשים מפרישים וכל הזמן זורם לשם כסף, וצריך לעשות עם זה משהו – כדי שלא 'ישכב' בלי לעשות כלום. פעם היינו שמים באיגרות חוב של מדינת ישראל, מקבלים 3-4% צמוד למדד, אבל עד לפני שנה וחצי הייתם רוצים לשים את זה באיגרת חוב לעשור, בקושי קיבלתם משהו והם לא היו אופציה. אז מה עשו עם הכסף? הלכו לאותם מקומות שחשבו שיוכלו לקבל תשואה. כלומר – הלכו להייטק. ולנו היה מזל שבנינו כלכלה שהיה בה הרבה מאד הייטק, ואז מכל העולם באו והזרימו גם לישראל. היום אפשר לקנות אג"ח לשנה של ממשלת ארה"ב ולקבל 5%. היום כבר יש חלופות, אפשר להשקיע את זה באיגרות חוב של ממשלת ארה"ב ומה יותר טוב מאגרות חוב של ממשלת ארה"ב. וזה היה הסיפור הגדול. והיום בשביל שחברת הייטק תקבל השקעה, היא צריכה מאד מאד להתאמץ ולהוכיח למה צריך להשקיע בה. וזאת הבעיה הגדולה, אבל לא משם יגיע המשבר לכלכלה הישראלית".

לדבריו, "חברות ההייטק צברו המון כסף כך שגם אם זרם ההשקעות הגדול נעצר, יש להן מספיק זמן ללמוד להרוויח להסתדר בלי השקעות. לא כולן, אבל בגדול ככלל לא משם יבוא המשבר הגדול לכלכלה הישראל".

וכאן ציין פרופ' שמחון את ענף הבנייה: "8.3% מהתוצר העסקי זה המון ושם יש בעיה גדולה כי בינוי מאד רגיש לריבית. כשהיא עולה יכולים לשלם פחות לנדל"ן. העלייה שהייתה ב-2022 זה טוב למי שמוכר נדל"ן ורעה מאד למי שקונה. עליית המחירים גורמת לכך שהאנשים שההון העצמי שלהם לא גדל ב-20%, לא יכולים להרשות זאת לעצמם. ואז הגידול המשמעותי מהתייקרות הריבית, וזה הביא לכך שמחירי הנדל"ן ירדו".

כאן גם לקח פרופ' שמחון קרדיט על משהו שכנראה לא בהכרח קשור לאיזושהי פעילות של ממשלת נתניהו – והיא ירידת מחירי הדיור: "אמרתי כבר לפני שנה שכאשר תיבחר ממשלת נתניהו, המחירים ירדו – והנה תראו מה קרה בחודשיים האחרונים".

שמחון גם חזר לבקר את המערכת הבנקאית הישראלית, שמאז ומעולם נחשבה לשמרנית במיוחד: "אשראי במדינת ישראל יותר מדי נמוך, עכשיו אפשר להגיד ככה או ככה. בואו נסתכל איפה אנחנו יחסית למדינות מפותחות אחרות. שם בממוצע היחס בין סך כל האשראי לבין כל התוצר הוא 160%,  ואנחנו 114%. פחות מאיתנו אלה מדינות פחות מפותחות ויותר עניות. אז יש פה בעיה, העסקים ומשקי הבית לא מקבלים מספיק אשראי, צריך לפתוח את המערכת הזאת, היא פקוקה. ואני לא אגיד שום דבר כזה או אחר או איך, אבל אנחנו צריכים להיות  מודעים לזה שיש לנו בעיה גדולה".

בהמשך שיבח את תקציב המדינה שעברה בסוף חודש מאי: "התקציב שהעברנו הוא עם הגירעון הכי נמוך אי-פעם. מהצד של הממשלה, הצד הפיסקאלי, אנחנו עושים את חלקנו", ברומזו כי הבנק המרכזי כנראה לא עושה זאת. וזו גם הייתה הפעם השנייה שהחליט לבקר את המערכת הבנקאית, כשאמר: "הבנקים מתנהגים כמו משרד ממשלתי בשנות ה-50. למה סוגרים אחר הצהריים לשעתיים? כדי לספור את הכסף?".

לשאלתו של יו"ר לשכת סוכני הנדל"ן איציק לוי שהציע להוריד את מס הרכישה וסבסוד משכנתאות, ענה שמחון: "יש לנו דיונים מה עושים, אני חושב שלא נוכל להמשיך עסקים כרגיל לאורך זמן. בתחילת הקורונה היינו צריכים 'לדרוס' את אגף התקציבים באוצר כי כל כך הרבה אנשים נפגעו. אנחנו עדיין לא שם עכשיו. עדיין לא בשלב שצריך להיכנס ל'מלחמת אזרחים' בתוך הממשלה"

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬