דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

"אין היתכנות למתן פיצויים על איחורים במסירות. יש בעיה חמורה עם עובדים"

חלק מהחצים של היזמים הופנו אליו, אבל מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר לא היה איש בשורות בהשקת השדולה לקידום הבנייה והדיור שמובילים הח"כים אלי דלל וזאב אלקין. התאחדות בוני הארץ הציגה נתונים קשים: על 350 חברות בנייה קרסו מתחילת 2024

שיתוף‭:‬

הישיבה הראשונה של השדולה לקידום הבנייה
הישיבה הראשונה של השדולה לקידום הבנייה
הישיבה הראשונה של השדולה לקידום הבנייה
הישיבה הראשונה של השדולה לקידום הבנייה
הישיבה הראשונה של השדולה לקידום הבנייה
הישיבה הראשונה של השדולה לקידום הבנייה

לאחר שנים שבהן לא פעלה בכנסת שדולה לקידום בנייה, דיור ותשתיות, התכנסה היום (ג') שדולה לתחום זה, באיחור של שנה מאז הכריזו יוזמיה חברי הכנסת אלי דלל (ליכוד) וזאב אלקין (יו"ר סיעת הימין הממלכתי) על כך. המהלך יצא לפועל לאחר שדלל ואלקין נענו לבקשת התאחדות הקבלנים בוני הארץ לפעול לטיפול רוחב במשבר בענף.

במפגש היום השתתפו חברי כנסת מסיעות רבות, בהם יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר (ש"ס), יאסר חוג׳יראת (רע"ם), בצלאל אברהם (ש"ס), פנינה תמנו-שטה (חוסן לישראל), ינון אזולאי (ש"ס), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ומיכל וולדיגר (הציונות הדתית). כמו כן נכח גם מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, שהגיע באיחור ובהיעדרו התמרמרו חלק מהנוכחים מחוסר הנוכחות של מנכ"לי משרדי הממשלה הנוגעים לענף הבנייה.

בישיבה השתתפו גם נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, דובי אמיתי – יו"ר נשיאות המגזר העסקי  ויו"ר התאחדות האיכרים, יגאל גוברין – יו"ר איגוד המהנדסים, יו"ר לשכת השמאים נחמה בוגין, נשיא לה"ב רועי כהן, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל יצחק מויאל, לצד בכירים מענף הבנייה והתשתיות, בהם נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, מנכ"ל ההתאחדות יגאל סלוביק, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה דוד יהלומי.

נציגי הקבלנים הציגו לחברי השדולה את תוצאות המשבר החמור בענף הבנייה והתשתיות, אותו שיקפו במכתב שנשלח בתחילת חודש מאי לראש הממשלה ולשר האוצר, שבו כתב נשיא ההתאחדות בין היתר: "אני מתריע בפניכם על קריסה צפויה של הענף. לא תוכלו לומר – לא ידענו, או לא אמרו לנו".

לפי נתונים של התאחדות הקבלנים שהוצגו בפניה לראש הממשלה והיום בכנסת, האיחור הממוצע שהממשלה יצרה במסירת דירות ותשתיות ציבוריות הנמצאות בבנייה או נמכרו כבר, עומד על כמעט תשעה חודשים, ומכאן שנוצרה סכנה מיידית לזינוק במחירי דירות, הרחבת קריסת חברות בנייה, פיטורי עשרות אלפי ישראלים והפסד של עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה, בו בזמן שהיא מתכננת העלאת מיסים דרמטית.

למרות ניסיונות הממשלה לפעול בעניין, דיווחו הקבלנים לחברי הכנסת על המשך מצוקת כוח האדם בענף כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל, שהיא הבעיה המרכזית בו לאור הפסקת עבודת כ-100 אלף עובדים פלסטינים, שהובילה לירידה של 40% בפעילות הענף, בעוד ניסיונות המדינה להביא ארצה עובדים זרים שיחליפו אותם, מתקדמים בעצלתיים. סרוגו דיווח היום כי הגיעו לישראל 10,000 עובדים זרים, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן דיווח הבוקר בכנס בשפיים כי המספר הוא 20 אלף. ועדיין מדובר במספרים נמוכים מאד ביחס למחסור האדיר ולפרק הזמן הארוך מאז תחילת המלחמה – כממעט תשעה חודשים.

על פי נתונים של חברת CofaceBDI, מעל 350 קבלני ביצוע קטנים ובינוניים קרסו מאז מתחילת השנה ועד חודש מאי, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, שהייתה אף היא שנה קשה בענף עוד טרם פרוץ המלחמה, בשל הזינוק בריבית במשק, שהוביל לקיפאון בענף הבנייה.

יו"ר השדולה, ח"כ דלל אמר כי "התאחדו כאן חברי קואליציה ואופוזיציה סביב אינטרס לאומי משותף. נפעל יחד לקידום הגדלת היצע הדירות, קידום פתרונות דיור עבור כלל האוכלוסיות, הגדלת מלאי הדיור הציבורי וקידום משמעותי של פתרונות שכירות. באמצעות השדולה, נתמקד בנושאים שביכולתה ובסמכותה של הכנסת לקדם, יועלו הצעות חוק רלוונטיות, הצעות לדיונים לסדר היום ונושאי רוחב שיטופלו על ידי השדולה לצד יצירת שיתופי פעולה הדוקים בין גורמי הממשלה השונים ליציאה ממשבר הדיור".

היו"ר השני של השדולה, ח"כ זאב אלקין, ששימש בממשלת בנט-לפיד כשר הבינוי והשיכון, אמר כי "אנחנו במצב חרום בתחום הבניה. המשבר התחיל עוד לפני 7 באוקטובר עם עליית הריבית, והוא התעצם מאוד אחרי 7 באוקטובר לאור המצב הבטחוני והמחסור הדרמטי בעובדים. ישנה ירידה דרמטית במספר העסקאות ובהתחלות הבנייה. מי שישלם את המחיר של המשבר בשנים הבאות יהיו הזוגות הצעירים, מחסור בדירות החדשות יביא לגל חסר תקדים של עליית מחירים. משבר עמוק בענף הנדל״ן פוגע אנושות בהכנסות בתקציב המדינה וגורם לזינוק הגרעון. הממשלה חייבת להתעורר, שרי היכון והאוצר צריכים להניח בצד עיסוקים אחרים וליזום תוכנית חירום לפתרון המשבר. מחר יהיה מאוחר מדי".

ח"כ יעקב אשר אמר כי "בחקיקה שהייתה אצלנו בוועדה שהגיעה מהממשלה, אנחנו הכנסנו לראשונה את התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אלו שאחראים על הייזום והביצוע, כממלאי מקום במועצה הארצית לתכנון והבנייה. אני לא מכיר שר אחד שמתנגד להבאת עובדים במהלך של ייזום עצמי של העסקה ישירה בזמן חירום – הוא מהלך מתחייב. העניין הזה תקוע בגלל קשיים משפטיים. צריך להבין שאנחנו לא נחזור לכמויות העובדים הפלסטינים שהיו עד 7 לאוקטובר, ולכן הנושא הזה קריטי לדיור ולראשויות המקומיות שעומדות מול שוקת שבורה".

ח"כ יוליה מלינובסקי: "מצב התשתיות במדינה עגום. כולנו מרגישים את זה בכבישים ובבתי הספר. זה עצוב שאין מטה התשתיות לממשלה הזאת. אלקין, אתם בראש השדולה, אין מטה תשתיות ואין זום אאוט כדי לראות את הצרכים – קווי מים, חשמל, תשתיות ביטחוניות ועוד. גם נושא הבאת העובדים הזרים הזוי, כי לא עושים פה דברים".

כאן התערב אלקין ואמר: "אם הממשלה לא תיקח את הנושא ותביא הצעות לרפורמות משמעותיות בתחום הבנייה, אז אני מציע לכם הקבלנים לגבש חבילת חוקים שנקדם בוועדות בצורה עצמאית".

ח"כ פנינה תמנו-שטה אמרה עוד לפני הגעתו של מנכ"ל האוצר: "אם המנכ"לים לא באים לפה – אנחנו פה, קואליציה ואופוזיציה, נפעל ביחד ונעשה את העבודה. אם תקבלו מאיתנו גיבוי למימוש החזון שלכם לפיתוח המדינה".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו: "השדולה לקידום הבנייה והדיור בישראל מוקמת מחדש לאור כשלון הממשלה לפתור את הבעיות הקשות בענף הבנייה והתשתיות. מטרת השדולה היא לפעול כך שתייצר כלים לטיפול במשבר בכל חלקי הענף – במי שמתכננים, במי שבונים ובצרכני הבנייה – רוכשי דירות, בתעשיות הבנייה, גופים ממשלתיים וגופים מוניציפאליים וכל העוסקים בו".

לדבריו, "חשוב שהשדולה תביט קדימה כדי להכין את הענף לשנים הבאות ולא תתמקד רק בהנחת פלסטרים על הכשלים הנוכחיים. עליה להביא להחלטות שיאפשרו שיקום מלא של הצפון והדרום, הקמת תשתיות רחבות בכל הארץ, כמו הקמת סדרה של 10 בתי חולים במקומות בהם אין בתי חולים ואנשים לא גרים בהם כי אין בתי חולים. שיעשו את זה ב-PPP, ששוק ההון יכניס את הכסף. למה שישקיעו בנאסד"ק? שישקיעו בישראל. צריך תכנון חכם ובנייה מהירה של מוסדות חינוך, קידום פרויקטים חדשים בתחום התחבורה בפתרונות ישימים, כמו המטרו למשל וטיפול בר קיימה במחירי הדירות על ידי תוכנית האצת בנייה למגורים, שלא נשארת רק על הנייר. האצת ענף הבניה והתשתית היא היסוד לקידום כלכלת ישראל. אנחנו נגיש תביעה למדינה ישראל על המחסור בעובדים שנגרם לנו – האיחורים במסירות דירות, הפיצויים שלא שולמו והעובדים שלא הגיעו. יש גבול כמה הקבלנים יכולים לקחת על גבם. אם המדינה לא תסכים לשבת איתנו  – נלך בכל הכוח דרך בתי משפט".

מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר אמר: "אין לי שפנים בכובע. יש לנו בעיה חמורה עם עובדים – ניסינו להביא עובדים זרים, את חלק מאלו שהבאנו לא רציתם. לא פתרנו את הבעיה, וכולם יודעים שהיא קיימת ושיש בעיית עובדים, מלחמה ומחירים שעולים. זה מטריד את כולנו ואנחנו מנסים למצוא פתרונות בכמה מישורים. בסוגיית העובדים הזרים אנחנו כרגע לא מצליחים לפתור את הבעיה לצערנו. באתי לכאן היום בעיקר כדי להקשיב, להיות פה ולהגיד לכם שאנחנו מנסים לעשות עבודה משמעותית, למשל בהבאה ישירה של עובדים, או בקיצור זמן מתן ההיתר שיכול להקל מאוד על קבלנים דרך מתן תמריצים לראשויות מקומיות".

מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר (צילום: אלכסנדר כץ)

בנושא האיחורים במסירות, אמר הייזלר: "לפני כשבועיים ישבנו עם משרד המשפטים ואיתכם וחשבנו על כמה פתרונות, אבל אין כרגע היתכנות שאנחנו רואים למתן פיצויים, זה נושא מורכב שייגזר מפרשנות חוק המכר, סעיף הסיכול ועוד".

מ"מ נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ רוני בריק: "יש לכם אחריות מאוד גדולה. דיון החירום צריך להיות בממשלה ולצאת מכאן לממשלה. זה מה שאנחנו מצפים שיקרה. אתם יודעים הרי מה הענף עובר – שר הבינוי והשיכון לא קיים. גם שר האוצר. אנחנו נמצאים במצב בו אנחנו מדברים עם עצמנו בלבד. אני כמנכ"ל חברה מרכזית, לא ישן בלילה ואתם צריכים לתת את הדעת על זה. שר האוצר זרק את זה מהשולחן לצערי".

גזבר ההתאחדות אמר למנכ"ל משרד האוצר: "אדוני, השר שלכם מנותק. לא יתכן שאין לכם שום עשייה שיכולה להוציא את הענף הזה ממצבו. אתם מאשימים אותנו, אתם מטילים עלינו את האחריות. לא יתכן שכך אתם משאירים אותנו מול הלקוחות שלנו. אתם מייצגים את כולנו".

ח"כ ינון אזולאי הטיל חלק מהאחריות למצב על רמ"י: "הם לא הפתרון, הם הבעיה. לא ייתכן שאצלם יהיו כל הקרקעות וכל הדיור. דבר נוסף שיכול להגביר את נושא הדיור זה למשל לשחרר ממס שבח לכמה שנים, ומה שיוציא דירות לשוק".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר: "מעל שמונה חודשים שהממשלה לא בתמונה בתחום הבנייה, והמשק הישראלי סובל מנזק כלכלי עצום שמגיע כבר ל-25 מיליארד שקל. חוסר הטיפול הממשלתי הוביל להעמקת משבר הדיור ועליית יוקר המחייה, לתדלוק האינפלציה, סביבת הריבית הגבוהה ולפגיעה עמוקה בהכנסות המדינה ממסים, מה שבתורו מביא להעמקת הגרעון.  הממשלה חייבת להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי וכולנו נשלם על כך. לצד זאת, על הממשלה לצאת במסלולי תמיכה שמותאמים לעסקים בענף, שפעילותם כמעט בהקפאה מאז פרוץ המלחמה. כמו כן על הממשלה לפעול לתיעדוף ברור ומיידי של תוצרת הארץ בכל הליכי השיקום והבינוי – לרבות בתיעדוף של תעשיות חברות בנייה הישראליות".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי ותושב מטולה, דובי אמיתי אמר: "המפעלים עובדים בתנאים בלתי אפשריים. זה הרבה יותר גרוע מאשר בדרום. ההתאוששות של מדינת ישראל אחרי הקורונה הייתה בזכות העובדה שהקבלנים הצליחו להגיע ל-90 אלף התחלות בנייה. אנחנו שוכחים את זה כל הזמן. התשתית והבסיס זה קודם כל הקבלנים, התעשיות, הדירות. אנחנו לקראת תקציב 2025, והגיע הזמן שמדינת ישראל תתחיל להקשיב למי שב-10 אצבעות בונה את המדינה הזאת. תתחילו לחשוב מה נכון למדינה, אנחנו רוצים שותפות מלאה עם הממשלה לטובת הצלחת מדינת ישראל. משהו חייב להשתנות, תקשיבו לאנשים של המשק. המדינה הזאת חשובה לנו, אנחנו לא נאבד את הגליל, על תעשייה כחול לבן, לחזק את עצמנו בתוך הארץ כל אחד בתחומו. אני רוצה להודות לכל מי שעושה וקורא לחברי הכנסת לעזור לנו".

ח"כ יאסר חוג׳יראת: "לצד העבודה החשובה שצריך לעשות לטיפול במשבר הזה, חובתנו היא לחשוב על העובדים בענף. הם נפגעים ישירות ממצבו. אנחנו כאן כדי לטפל בכל היבטי המשבר הזה".

יו"ר איגוד המהנדסים, יגאל גוברין: "הענף פרוץ לחלוטין. חסרים 5,000 מהנדסים, בטכניון אומרים שחסרים 7,000. וזה לא מתוך 50 אלף, אלא מתוך 15 אלף – זו דרמה. כל הנושא של הצפיפות שהמדינה הולכת אליה – מתעלמים מזה לחלוטין. יש מקומות שעשו עבודה מאד רצינית – שימוש בתת קרקע או להניע את הנושאים של איים מלכותיים. צריך לקחת ולטפל בזה היום, כי אלה תהליכים שלוקחים הרבה מאד זמן.

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל איציק מויאל: "אם לא יקרה משהו משמעותי, התעשייה הזו שהקימה את המדינה הולכת להתרסק לחלוטין. אני לא מצליח להבין איך לא מצליחים להטיס עובדים ולהביא לפה מאה אלף עובדים להציל את הבנייה שבקריסה והתעשייה של העובדים. אפשר וצריך לעודד הבאת ישראלים לענף, אבל גם בשביל זה צריך תקציבים. צריך להקים פורום להצלת המדינה, הענף הזה במשבר קיומי".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬