דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

אפריל חלש ממרץ, אבל הקהל חוזר למשרדי המכירות – ביחס ל-2023

חופשת הפסח פגעה במספר הרכישות ביחס למרץ, אולם אחרי היובש של השנה שעברה – נתוני הלמ"ס ואגף הכלכלן הראשי באוצר מצביעים על שנה טובה יותר ביחס ל-2023 עבור הקבלנים – ובזכות מבצעי המימון. בתל אביב נרשמה התאוששות – אבל גם המון דירות לא מכורות

שיתוף‭:‬

בניינים בגני תקווה (צילום: אלכסנדר כץ)
בניינים בגני תקווה (צילום: אלכסנדר כץ)
בניינים בגני תקווה (צילום: אלכסנדר כץ)
בניינים בגני תקווה (צילום: אלכסנדר כץ)
בניינים בגני תקווה (צילום: אלכסנדר כץ)
בניינים בגני תקווה (צילום: אלכסנדר כץ)

עוד אישוש למגמת החזרה של הקהל הישראלי לרכישת דירות – עם נתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום. על פי הנתונים, עולה כי בשלושת החודשים שבין פברואר לאפריל השנה, נמכרו 22,640 דירות, עלייה של 35.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אז השוק אופיין במגמת עלייה של הריבית ובעיצומה של הרפורמה המשפטית, שהובילו לנתוני שפל בעסקאות. נתוני החודשים פברואר עד אפריל גם מגלים זינוק של 23.3% ביחס לנתוני שלושת החודשים שלפני כן, מנובמבר 2023 ועד ינואר השנה – שלפחות בתקופה הראשונה עוד סבלו מהקיפאון שנבע מתחילת מלחמת חרבות ברזל.

מכלל הדירות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים, עולה כי 47.6% מהן היו חדשות (כחמישית – 21.1% נמכרו בסבסוד ממשלתי) מול 52.4% דירות יד שנייה – כ-11,860 דירות.

על פי נתוני הלמ"ס, בחודש אפריל נמכרו 6,890 דירות, זינוק של 78.4% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, ובניכוי עונתיות – עלייה של 29.9%. בהשוואה לחודש מרץ השנה, נרשמה ירידה של 13.6%, ובניכוי עונתיות המגמה הפוכה ונרשמה עלייה של 3.7%.

נתוני אגף הכלכלן הראשי באוצר, מגלים נתונים דומים – אך לא זהים. על פי הנתונים, באפריל נרכשו 7,345 יחידות דיור, כולל בסבסוד ממשלתי, זינוק של 84% ביחס לאפריל אשתקד, אך ירידה של 10% ביחס לעסקאות שנרשמו במרץ השנה. הכלכלן הראשי מסביר זאת במיעוט ימי העבודה באפריל – בשל חופשת הפסח.

באגף הכלכלן הראשי ציינים כי 3,264 דירות היו דירות קבלן, זינוק של 119% ביחס לשפל של אפריל אשתקד, וירידה של 14% ביחס למכירות במרץ השנה – כאמור בהשפעת הפסח על המכירות. בניכור מכירות בסבסוד ממשלתי, מכרו הקבלנים 2,701 דירות, זינוק של 157% ביחס לאפריל 2023, וירידה של 10% ביחס למרץ השנה. ועדיין, מדובר על עלייה ביחס ל-2023, רבות בזכות מבצעי המימון השונים שהקבלנים והיזמים נותנים ללקוחות – כמו 20/80 או 10/90, שהחזירו את הקהל למשחק.

על פי הלמ"ס, מחוז המרכז מוביל עם 25.9% מסך הדירות שנמכרו בחודשים פברואר-אפריל. אחריו נמצא מחוז הדרום עם 20.6%. מבחינת ישובים, תל אביב (605 דירות), ירושלים (499), אשקלון (489), אשדוד (458) ולוד (431) מובילות במספר הדירות החדשות שנמכרו בפרק הזמן הזה של פברואר עד אפריל. ירושלים (822), חיפה (798), באר שבע (792), תל אביב (475) ופתח תקווה (418) מובילו בדירות יד שנייה.

דירות חדשות שנותרו למכירה

על פי ניתוח של אגף הכלכלן הראשי באוצר, עולה כי תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות, כלומר התמורה הכספית שתתקבל ללא תלות במועד בו תתקבל תמורה זו ולפני קיזוז התשומות המותרות בניכוי, עמד על 8 מיליארד שקל בחודש אפריל, גבוה ריאלית ב-135% בהשוואה לשפל של אפריל אשתקד – עוד נתון שמצביע על התאוששות ביחס לשנה שעברה.

מנתוני הלמ"ס עולה כי בסוף אפריל השנה, מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על כ-66,040 דירות, ומספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שיעברו עד שכל הדירות שנותרו למכירה תימכרנה) עמד על 18.3 חודשים. 32.8% מהדירות שנותרו למכירה מצויות במחוז תל אביב (21,630 דירות) ו-24.4% במחוז המרכז (16,110 דירות), כך שכ-57% מכלל הדירות הלא מכורות – נמצאות במרכז הארץ. בתל אביב 9,011 דירות לא נמכרו, בירושלים 5,990 ובבת ים 3,485 דירות.

המשקיעים והזרים

רכישות המשקיעים באפריל הסתכמו ב-1,175 דירות, גידול חריג של 108% בהשוואה לרמה הנמוכה מאד שנרשמה באפריל אשתקד. מאידך, מדובר על ירידה של כ-9% ביחס למרץ השנה. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על 16%, גידול של שתי נקודות אחוז בהשוואה לאפריל אשתקד וללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם. מכירות המשקיעים באפריל הסתכמו ב-1,339 דירות, גידול של 51% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה מתונה של 2% בהשוואה לחודש הקודם.

בנוגע רכישות תושבי החוץ שנכללים בתוך סגמנט המשקיעים, אלה הסתכמו באפריל ב-134 דירות, גידול של 83% בהשוואה לרמת השפל שנרשמה באפריל אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם, נרשם גם כן גידול ברכישות תושבי החוץ – של כ-30 דירות יותר שנרכשו על ידם, כאשר הדבר מוסבר במבצעי מכירות שעורכים קבלנים בחו"ל המועד לתושבי החוץ.

במקביל, מכרו תושבי החוץ 37 דירות בחודש אפריל, כך שנטו – סך רכישות סגמנט זה בחודש אפריל עמד על 97 דירות בלבד, נמוך משמעותית מהערכות שהשמיעו גורמים בענף מאז פרוץ המלחמה.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬