דף הבית >

> כתבה

בנייה והנדסה

באיחור קליל של 26 שנה: תקודם הרכבת הקלה בב"ש

לקראת סוף שנות ה-90 העירייה אישרה תוכנית מתאר שכללה רכבת קלה. בקיץ 2023 החליטה הות"ל לקדם תוכנית שכוללת תוואי באורך 25 ק"מ שישרת גם את בסיסי צה"ל. אבל כמה דורות של חיילים ישתחררו עד שזו באמת תתחיל לפעול?

שיתוף‭:‬

העיר באר שבע (צילום ארכיון: משה מילנר, לע"מ)
העיר באר שבע (צילום ארכיון: משה מילנר, לע"מ)
העיר באר שבע (צילום ארכיון: משה מילנר, לע"מ)

26 שנה לאחר שאושרה תוכנית המתאר של באר שבע שכללה מערכת להסעת המונים, הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) החליטה היום על קידום התוכנית שיזמה חברת נתיבי ישראל, לתוואי הרכבת הקלה בבירת הנגב. אם נסתמך על מהירות ההוצאה לפועל של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, תושבי באר שבע לא יהנו משירות זה בתקופה הקרובה.

הקו החדש ישרת את המוקדים המרכזיים בעיר, את תחנות רכבת ישראל בעיר, מוקדי ביקוש לאורך כביש 60 ואת קריית המודיעין החדשה שהולכת ומוקמת בליקית. התוכנית לרכבת קלה היא חלק משמעותי מהתוכנית הגדולה להעברת בסיסי צה"ל רבים לנגד, והיא אמורה לתת מענה להגעת משרתים מתחנות רכבת ישראל והאוטובוסים לשער הכניסה בקריית המודיעין החדשה.

רק שעשויה להתעורר בעיה אחת קריטית. על פי הערכות, במקרה האופטימי ביותר תושק הרכבת הקלה בבאר שבע בעוד 10 שנים, ואולם קריית המודיעין בליקית צפויה להתחיל לקלוט חיילים כבר בעוד חמש שנים. כלומר, לפחות במשך חמש שנים, לא יוכלו חיילי הקריה להינות מאותה רכבת קלה.

על פי התוכנית, אורכו של תוואי הרכבת הקלה בבאר שבע יהיה 25 ק"מ, שיתחילו בדרום מרכז העסקים הראשי (מע"ר) של באר שבע, יעברו דרך רחוב חיים יחיל במרכז העיר שגובל בתחנת האוטובוסים המרכזית, וימשיכו בתחנת רכבת מרכז וקריית הממשלה, שדרות רגר ובסביבת מוקדים עירוניים כגון בניין העירייה, בית החולים סורוקה ועוד, ואז התוואי יפנה לשדרות בן-גוריון, בין קמפוס אוניברסיטת בן-גוריון וסורוקה, שם ישיק לתחנת רכבת צפון (האוניברסיטה) המשרתת גם את קריית התקשוב החדשה, וימשיך ויתחבר לדרך אליהו נאווי, מחלף חטיבת הנגב והיציאה מהעיר לכביש 60.

בתוך העיר יושלם תוואי טבעתי על ידי קישור רחוב חיים יחיל דרך רחוב גרשפלד לדרך אליהו נאווי, שישמש ציר תחבורה מרכזי ב"מתחם 8" שבו מתוכננות כ-17 אלף יחידות דיור בבניינים של עד 30 קומות וכ-1.4 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, וכבר היום מהווה מוקד מסחר ותעסוקה חשוב במטרופולין.

במקטע שמחוץ לעיר, תיסע הרכבת הקלה לאורך כביש 60 עד לקריית המודיעין, משם תשיק למסילת גורל והישוב לקיה, ותמשיך עד למעבר מיתר.

כמו כן, חלופות לדיפו הרכבת הקלה ממוקמות כולן ממזרח לקריית המודיעין, וייבחנו בתסקיר ההשפעה על הסביבה, כמו גם חלופות למיקום חניון חנה-וסע לתחבורה חוץ-עירונית המגיעה ממזרח.

מ"מ יו"ר הות"ל, שירה ברנד, אומרת כי "התוכנית מהווה נקודת ציון חשובה בזירוז מעבר צה"ל לנגב, פיתוח הנגב ושירות העיר באר שבע. התכנית תקדם את המטרופולין הדרומי לשרות תחבורתי של רכבות קלות כשם שכבר קודמו בשלוש המטרופוליניים האחרות".

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי רדאעי הוסיפה כי "מדובר בבשורה אמיתית למטרופולין באר שבע  וצעד משמעותי ראשון לתכנון והקמת מערך הסעת המונים בטכנולוגיית רכבת קלה. אחרי ירושלים ותל אביב, מטרופולין באר שבע ראוי לרשת הסעת המונים כמו במטרופוליניים הסמוכים".

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' מסר: "עוד שלב במאבק שלנו להקמת הרכבת הקלה המטרופולינית-פרברית הצליח. ההחלטה היום של הוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון, על קידום התוכנית לתוואי הרכבת הקלה בבאר שבע, היא בשורה חשובה מאוד לעתיד התחבורה בבאר שבע ובנגב. אני רואה ברכבת קטר צמיחה כלכלי לבאר שבע ולאזור כולו שישרת את הישובים האזרחיים ואת בסיסי צה"ל".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬