אין כמו לגלוש קצת בגוגל כדי להשתעשע בהבטחות סרק ומצגי שווא. נתחיל באוקטובר 1997. לפני 26 שנה פחות חודשיים, אישרה הנהלת עיריית באר-שבע את תוכנית המתאר החדשה של העיר שיועדה להפוך אותה ל"מטרופולין הרביעי בישראל". במסגרת התוכנית הוצב יעד שאפתני – ובאותה עת גם חדשני – פיתוח מערכת הסעה המונית כגון רכבת קלה פרברית-עירונית.
בחודש יוני 1999, כחצי שנה לאחר שנבחר לראשונה לראשות העיריית באר שבע, הצהיר יעקב טרנר כי יפעל באופן אישי לקדם את פרויקט הרכבת הקלה, שלדבריו הייתה אז "בשלבי תכנון מתקדמים". באותו חודש הוא אף ביקש בניו יורק כאורחו של ראש העירייה באותה עת רודולף ג'וליאני, ונפגש עם מומחי תחבורה שונים. בדרכו חזרה ארצה, עצר בהולנד כדי להיפגש עם מומחים מתאגיד הרכבות ההולנדי N.R.A, שנבחרה לבצע תסקיר היתכנות להקמת הפרויקט בבירת הנגב. אגב, על פי התוכנית של חברת N.R.A, היא אמורה הייתה לממן את כל הפרויקט – ובתמורה לקבלת זיכיון הפעלה ל-15 שנה לפחות.
טרנר התגאה כי באר שבע מועמדת להיות העיר הראשונה בארץ שבה תחל לפעול רכבת קלה, שהעלות הכוללת של אותו פרויקט הוערכה אז ב-120 מיליון שקל. ומתי היא תתחיל לפעול? 2003, הצהיר ראש העירייה.
בדיקה נוספת שנערכה באותה עת הובילה בסופו של דבר להחלטה כי אין כדאיות כלכלית לאותה החלטה. ואולם במאי 2008 הודיעו משרדי האוצר והתחבורה כי הם בוחנים שוב את סוגיית הרכבת קלה בבאר שבע.
השנים חלפו, ראש העירייה התחלף, וב-2016 הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ יחד עם ראש העירייה אז והיום רוביק דנילוביץ' על תכנון הרכבת הקלה. יקראו לה רכבת דנילוביץ' הצהיר כ"ץ, על שם יוזם הרעיון. הרכבת הקלה יועדה להיות רכבת פרברית ועילית, שתיתן מענה ליישובי הלוויין הסמוכים, לקריית ההדרכה והמודיעין ועוד. על פי התכנון, העירייה תקים חברה ציבורית שתהיה מופקדת לקדם את תכנון תוואי הרכבת הקלה, והחברה העירונית החדשה תופקד על ביצוע העבודות והפעלת הרכבת.
בסוף ינואר 2018 התכנס צוות התוכנית להקמת הרכבת הקלה בבאר שבע לראשונה. באותה עת כבר העריכו כי עלות הפרויקט תעמוד על כחמישה מיליארד שקלים, זינוק של פי 40 בתוך 19 שנה. דנילוביץ', שהשתתף בדיון, אמר בסיומו: "זהו צעד נוסף שיחזק את באר שבע ואת הנגב, ויתרום להפיכתנו לאזור הביקוש הבא של מדינת ישראל". ומתי היא צפויה להתחיל לפעול? בשנת 2025.
בדצמבר 2020 התפרסם כי משרד האוצר אישר 30 מיליון שקלים עבור תכנון הרכבת הקלה בבירת הנגב. כבר חודשיים המשרד החל לקדם את התוכנית באמצעות חברת נתיבי ישראל, לאחר שהושגו הסכמות בין המשרד למשרד הביטחון בנוגע למערך התחבורתי שישרת את החיילים בקריית המודיעין. באוקטובר אותה שנה נערכה ישיבה ראשונה בות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות).
ב-23 השנים מאז שהבטיח טרנר שבאר שבע תהיה הראשונה בארץ, כבר הושקה כזו בירושלים, ובסוף השבוע הקרוב גם בתל אביב, וגם את אותו תאריך יעד של 2025 צריך לקחת בעירבון מוגבל מאד. אמנם נותרו לנו עוד שנה וחצי, אבל לא נראה שהפרויקט הזה יקרום עור וגידים בפרק זמן כל כך קצר. על פי הערכות, מדובר על לפחות 10 שנים עד שנראה את הרכבת, ואולי בכלל נאלץ להמתין דור. או שניים.
> הצג תגובות