דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

בהלימה מצמררת לאווירה בעקבות המלחמה: גבעת הרעות תיחנך ברמת גן

את הפרויקט של עיריית רמת גן להנצחת חיים גורי, שהוביל משרד שלומית עצבה בשיתוף חברת זברה ואשר ייחנך בעוד כשבועיים, אפשר לנכס לנושא המורשת והתקומה, למרות שהוא נולד כשנה לפני המלחמה

שיתוף‭:‬

גבעת הרעות בפארק הלאומי ברמת גן (5)
גבעת הרעות בפארק הלאומי ברמת גן (5)
גבעת הרעות בפארק הלאומי ברמת גן (5)

סיפורי הגבורה והרעות שנגלים לעינינו ב-100 הימים האחרונים, עדיין מציפים את ההקבלה לסיפורי מורשת הקרב שהמדינה גדלה לאורן, מאז הפרעות טרום קום המדינה, ודרך המלחמות במהלך 75 שנותיה.

תרגום להנצחת הסיפורים, הפכו עם השנים לאתרים מסוגים שונים, חלקם כוללים אנדרטאות וסביבתן שרשרת מגדרת, חלקם אנדרטות שעוצבו בידי אדריכלים נחשבים (כמו אנדרטת הנגב שתכנונה הוזמן מאדריכל דני קרוון והפכה למוקד עלייה לרגל גם בזכות עובדה זו, כ"ז), אחרות כמו אתר גבעת התחמושת בירושלים מספר את סיפור הקרב באמצעות פעילות אקטיבית במתחם, וקיימים כמובן מוסדות ציבור כמו מוזיאון הפלמ"ח ברמת אביב, שתוכנן על ידי האדריכלים צבי הקר ורפי סגל, ובנוי כהמשכה של גבעת כורכר, כאשר השפה האדריכלית שנבחרה עבורו מדמה אנדרטה באמצעות השימוש בבטון חשוף ועץ גס.

מוזיאון הפלמ"ח (צילום: נועה עובדיה)

עיריית רמת גן החליטה להנציח את המשורר והעיתונאי חיים גורי, חתן פרס ישראל לשירה וזוכה פרסים נוספים רבים, על תרומתו לתרבות ולרוח הישראלית. המכרז נועד להפוך גבעה ירוקה בפארק הלאומי ברמת גן הסמוכה לקברו של ראש העיר הראשון אברהם קריניצי ז"ל, לגבעה שתספר את סיפור דור תש"ח, והחיבור החזק בין ישראל ורמת גן בימי קום המדינה.

הפארק הלאומי, הראשון שהוקם בישראל, מהווה מוקד משיכה ובילוי למאות אלפי מבקרים מדי שנה, מהארץ ומהעולם, והוא הפארק השני בגודלו בארץ. הפארק פתוח כל השנה לאורך כל שעות היום והלילה – מאפיינים שמכניסים אותו להגדרה העירונית של מרחב ציבורי.

שלומית עצבה ברנע וצוות משרדה, נבחרו לתכנן את הפרויקט, ובהובלת אלי מוסרי, חבר מועצת עיריית רמת גן. הצוות עיצב את הקונספט המפורט, החוויה והביטוי הפיזי של גבעת הרעות – שעיקרם ביטוי למורשת של עיר ושיר. הפרויקט ייחנך בעוד כשבועיים.

הקבר של קריניצי על רקע גבעת הרעות (צילום: שלומית עצבה ברנע)
גבעת הרעות (צילום: שלומית עצבה ברנע)
הקבר של קריניצי על רקע גבעת הרעות (צילומים: שלומית עצבה ברנע)

עצבה ברנע היא אוצרת תוכן וחווית מבקר, המתמחה בהשבחת מרחבים ציבוריים באמצעות תוכן וביצירת חוויות לקהל רחב, ובפורטפוליו שלה כבר מונחות הצלחות ש"פוגעות יש בלב" בכל הקשור לגבורה ולתקומה שבמורשת ישראל. עצבה ברנע היא מומחית לחוויית מבקר ויזמית תוכן, המתמחה באוצרות תוכן יצירתי למרכזי מבקרים, למרחבים ציבוריים, לתערוכות ולפרויקטים בתחום ההסברה והשיווק באמצעות תוכן מספר סיפור. היא אשת תוכן וקריאייטיב שתפיסת הפעילות שלה מבוססת על עקרונות ה-Edutainment  המאפשרת להפוך תוכן לחוויה אינטראקטיבית ורגשית. בשנים האחרונות פיתחה שיטה למיקסום חוויה והשבחת מרחבים דרך PLACEMAKING. בין היתר היא חתומה על שביל נעמי שמר שנחנך אף הוא בפארק הלאומי.

עצבה ברנע מספרת: "זוהי גבעה המספרת – דרך שיריו של חיים גורי – את סיפורה של הערבות ההדדית של ישראל בראשית דרכה, של הפשטות ומשחקי הרחוב, דרך השיר של 'פנס בודד', ומזמינה קבוצות ויחידים להתחבר למילה הכתובה דרך כתביו של גורי. בהמשך הגבעה, נמצא קברו של אברהם קריניצי ז"ל, ראש העיר הראשון של רמת גן, ולצד הקבר הוצבו אלמנטים המציגים את חזונו קם לחיים – ואת רמת גן עיר משגשגת וירוקה כיום".

שלומית עצבה ברנע

לדבריה, "הבחירה להקים גבעת מורשת קיבלה בימים אלו משמעות חזקה ומלאת תקווה. שני תרני ענק שניצבים בראש הגבעה, ועל גביהם מתנוססים דגל העיר ודגל המדינה, הופכים את חוויית המבקר לעוצמתית ומזכירים שיש ערכים על זמניים כאן בארצנו הקטנטונת".

עצבה ברנע מתארת את התפקיד והיצירה שעליהם היא מופקדת בכל פרויקט מסוג זה: "כאוצרות התוכן והחוויה של הפרויקט, אנחנו רואות חשיבות עליונה בהנגשה של ערכים שכאלה לקהל הרחב וביצירה של מרחבי מורשת במרחב הציבורי. מעבר ליכולתם להעביר סיפור היסטורי וערכי, יש בהם את הכוח לייצר רלוונטיות של הסיפור לדור הצעיר והזדמנות למפגש בין-דורי במרחב הציבורי".

"אך נזכור את כולם
את יפי הבלורית והתואר
כי רעות שכזאת לעולם
לא תיתן את ליבנו לשכוח
אהבה מקודשת בדם
את תשובי בינינו לפרוח."

חיים גורי

כרמל שאמה הכהן צילום יחצ

לפרויקט הזה שותפים רבים, בנוסף לראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, חבר המועצה מוסרי ומנכ"ל הפארק הלאומי ירון שמואלי. על אדריכלות נוף חתום צור וולף, עיצוב אלמנטים – דודו דהאן, עיצוב גרפי – סטודיו דוב אברמסון, בינוי – זברה תפאורות, כתיבה – איילת גולן, וקריינות – יוסי אלפי.

יש להניח שגם התקופה הנוכחית, תוביל בשנים הקרובות לתוספת של אנדרטאות ומרחבים ציבוריים שינציחו את ההווה אדריכלות ותיכנון נוף בקטגוריה, שלמרות הרצון להפוך אותה לפיסה מהעבר, נשארת חלק מהחיים במדינת ישראל.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬