דף הבית >

> כתבה

הנדסה ותשתיות

היחס בין התוכניות שנקלטו בוועדות המחוזיות לבין המאושרות עמד רק על 57%

כך עולה מדיון שהתקיים בוועדת הפנים. ב-2023 עלה היחס ל-68%. בועז יוסף, יו"ר המחוזית צפון: "התוכנית שוכבת אצל בודקת 6 חודשים לפני שפתחה אותה". שירה תלמי באבאי, יו"ר ירושלים: "ניצול ציני ולרעה של סעיף ההתנגדות"

שיתוף‭:‬

בנייה באבן גבירול בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
בנייה באבן גבירול בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
בנייה באבן גבירול בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
בנייה באבן גבירול בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
בנייה באבן גבירול בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
בנייה באבן גבירול בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)

בשלוש השנים שבין 2021 ל-2023, היחס בין התוכניות שאושרו בוועדות המחוזיות לבין מהתוכניות שהוגשו אליהן, עמד על 57% בלבד – כך עולה מנתונים שהצמיג מינהל התכנון בישיבה מיוחדת בנושא עבודת הוועדות המחוזיות והשתלבותן במערך מוסדות התכנון, שהתקיימה היום בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת, בראשותו של ח"כ יעקב אשר (ש"ס). חריגה מכלל הוועדות היא הוועדה המחוזית דרום, בה אושרו לא פחות מ-98% מכלל התוכניות.

בדיון הציגו אנשי מינהל התכנון שיפור לכאורה בנתונים. ב-2023, אמרו במינהל התכנון, אישרו הוועדות המחוזיות 169 אלף דירות, לעומת כ-95 אלף בשנת 2020. בתחום ההתחדשות העירונית נרשם גידול ביחס לכלל התוכניות -46% ב-2023 מול 38% ב-2020, מה שמצביע שוב על הגידול בנפח הפעילות של תחום ההתחדשות העירונית.

מחוז דרום מוביל בממוצע האישורים של התוכניות בוועדה המחוזית. במחוז בדרום נקלטו בממוצע 253 תוכניות בשנה, ואושרו 245 – 96%. במחוז ירושלים נקלטו בממוצע 552 תוכניות, מתוכן אושרו 344 – שהם 62%. במחוז מרכז אושרו 115 תוכניות מתוך 210, כ-54%, במחוז תל אביב אושרו קצת מעל 50% – 36 מתוך 71, ואילו במחוז חיפה – 146 מתוך 316, שהם 46%. במחוז צפון הנתון עמד על 44% – 330 מתוך 735.

ואולם, בשנת 2023 נרשם גידול שהעלה את הממוצע. על פי הנתונים עולה כי אושרו אושרו 1,318 תוכניות מול 1,942 תוכניות שנקלטו, כך שהממוצע בשנה שעברה עמד על 68%.

ח"כ יעקב אשר (צילום: פוטו מרסלו)
רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)

במינהל התכנון הציגו שיפור בכל הנוגע לזמן הכולל לאישור תוכניות, שירד מ-2.9 שנים ב-2016 ל-1.9 שנים ב-2023. הבעיה, כך עולה ממינהל התכנון, הוא בשלבים הראשונים של ההגשה, החל מקליטת התוכנית.

"מאז שנת 2020 אנחנו בעלייה מתמדת מ-95 אלף יחידות דיור ל-168 אלף יחידות דיור ב-2023", אמר מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח. "גם בזמן המלחמה הגענו להיקף משמעותי של יחידות דיור. זאת, לצד קידום תשתיות חשובות שיתמכו ביחידות דיור אלה. השנה אני מקווה שנאשר 200 אלף יחידות דיור. גם בהתחדשות עירונית אנחנו דואגים שההיקף יעלו. בין השאר בזכות צעדים שקודמו בוועדת הפנים לייעול התהליכים בתכנון ובזכות יו"ר הוועדה ח"כ יעקב שנרתם אישית לנושא".

יו"ר הוועדה המחוזית צפון, בועז יוסף סיפר כי מבדיקה שערך מול היזמים המתלוננים על עיכובים, הוא גילה כי "התוכנית שוכבת אצל הבודקת שישה חודשים עד שהיא פותחת אותה. זה אומר שאנחנו מעכבים את תהליך הבנייה. ואני מדגיש – תהליך הבנייה בצפון הוא קריטי. יזם שמגיע לצפון, לוקח סיכון. זה לא תל אביב, צריך כאן אומץ. זו הסיבה שההתחדשות העירונית אצלנו היא אפסית". לדבריו, סיבת העיכוב נעוצה במחסור חמור בעובדים. "ברגע שיהיו לנו יותר בודקי תוכניות, זמן אישור התוכניות יפחת", אמר וציין כי המחסור עומד על כ-10 תקנים.

יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, שירה תלמי באבאי התייחסה לכמות ההתנגדויות המוגשות, כסיבה חשובה להתמשכות הדיונים בתוכניות. "לפי לשון החוק (סעיף 100 לחוק התכנון והבנייה, א"כ), אפשר להגיש התנגדות כל מי שרואה את עצמו כנפגע. אני רואה שיש ניצול ציני וניצול לרעה של הסעיף הזה. אני חושבת שצריך לדייק את הנושא הזה. אני חושבת שבמדינה המצטופפת שלנו, הקונפליקטים אך יגדלו. מאוד קשה לקחת בניין של שלוש קומות ולהפוך אותו ל-30, ולומר לגברת כהן שהיה לה בניין נמוך מול הבית ופתאום רואה בניין של 10 קומות. יש גורמים שמביאים התנגדויות לא ענייניות".

שירה תלמי באבאי
רות שורץ חנוך (צילום: יח"צ)

יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, רותי שוורץ סיפרה על בעיות זיהום הקרקע כסיבה נוספת לעיכובים. "הבעיה שלנו היא ויכוח מקצועי עם המשרד להגנת הסביבה", אמרה. "כמעט חצי מהמחוז שלי מוגדר כקרקע שנמצאת בחשד לזיהום או מזוהמת ולכן אנחנו צריכים לעשות סקרי קרקעות, דבר שהוא עקב אכילס שגורם לעיכוב זמנים. אני מצפה להפרדה בין עיקר וטפל".

אלמליח אמר עוד: "למרות המחסור בכוח אדם ובתקציבים, מינהל התכנון מצליח לייצר היצע יחידות דיור וביתר שאת גם בתקופה זו. בקרוב נפרסם תוכנית אסטרטגית חדשה. מדובר בסדר עולם חדש של ראיית התכנון וראיית המרחב. לאחר עבודה מקצועית של שנתיים, ייצרנו מפת של 28 מרחבים תפקודיים. אנחנו נכנסים לעידן חדש. זו הבשורה הגדולה למערך התכנון בארץ ולעתיד של מדינת ישראל. בצפון ובדרום יש הרבה תוכניות במסגרת התחדשות עירונית שנכנסו לצנרת התכנון, בנתיבות אופקים, אשקלון בדרום בנהריה, ובקרית שמונה בצפון".

בהתייחסות למחסור בכוח אדם, אמר אלמליח: "מאז כניסתי לתפקיד, אני פועל יחד עם הממונה על השכר כדי לשפר את התנאים והשכר של עובדי לשכות התכנון כדי לייצר שדרה מקצועית של אנשים מוכשרים ומקצועיים".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

PROFIT תשכור 2,000 מ"ר באינפיניטי פארק

רשת מכוני הכושר PROFIT תשכור 2,000 מ"ר באינפיניטי פארק ברעננה ב-1.5 מיליון ש' לשנה בחוזה ל-12 שנים. בסניף שעובר ממתחם שרונה בכפ"ס, יושקעו כ-10 מלש"ח.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬