דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

בשנה האחרונה: 3.9% ירידה במחירי הדירות החדשות, ת"א מתחילה להתמתן?

עפ"י הלמ"ס, מחירי הדירות המשיכו לרדת באוקטובר-נובמבר ב-0.2% ביחס לחודשיים שלפני כן. בירושלים בתקופה זו דווקא חלה עלייה. מדד המחירים לצרכן עלה ב-2023 ב-3%

שיתוף‭:‬

תל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
תל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
תל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
תל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
תל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
תל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)

מדד מחירי הדירות, שאינו חלק ממדד המחירים לצרכן, מגלה כי בחודשים אוקטובר-נובמבר 2023, ירדו מחירי הדירות ב-0.2% ביחס למחירי העסקאות שבוצעו בחודשיים שלפני כן, בספטמבר ואוקטובר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מחירי הדירות החדשות ירדו בצורה חדה יותר – של 0.6%, שנעוץ בין היתר בהנחות ובמבצעים שהקבלנים מעניקים בשל הקיפאון בשוק, על רקע סביבת הריבית הגבוהה שהייתה בשנה ושלושת רבעי האחרונות, ותקופת המלחמה שהחלה באוקטובר.

יש לציין כי לאחר תקופה של עליות חדות במחירים השנתיים, שהגיעו לשיאן ב-2021 עם זינוק שנתי של כ-20%, בתקופה הנוכחית נרשמה ירידת מחירים שנתית. יש לזכור כי ירידת מחירים שנתית התרחשה בעבר במשך שלושה רבעונים של 2018.

בפילוח לפי מחוזות, רואים כי בתל אביב נרשמה הירידה החדה ביותר – של 1.2%, ואילו בירושלים העלייה הגבוהה ביותר – של 1.6%. במרכז עלו המחירים ב-0.2%, בצפון ובדרום ירדו ב-0.1%, ובחיפה – ב-0.3%.

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו באוקטובר-נובמבר לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בתקופה המקבילה ב-2022, עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי ירד ב-1.8%. מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב-3.9%.

הירידה החדה ביותר הייתה בתל אביב – 4.5%, במרכז ב-2.3% ובדרום ב-0.5%. לעומת זאת, עליות מחירים נמצאו במחוזות ירושלים (2.2%), צפון (0.8%) וחיפה (0.3%).

מנכ"ל ובעלי חברת דרא שיווק נדל"ן, דרור אוהב ציון, אומר כי "קצב האינפלציה השנתי ממשיך להיות במגמת ירידה – וזה מבורך. החשש מפני התפרצות אינפלציונית ב-2024 קטן ואנחנו מצפים כי הדבר יוביל להורדות ריבית נוספות במהלך 2024".

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ן (צילום: דנה תמרי)

לדבריו, "הורדת הריבית היא קריטית וחשובה להתאוששות המגזר העסקי בכלל ומגזר הנדל"ן בפרט בשל היותו מאופיין בשעורי מימון גבוהים גם של יזמים וגם של לקוחות פרטיים נוטלי המשכנתאות. העלאות הריבית שהתרחשו ב-2023 פגעו קשה ביזמים ובציבור רוכשי הדירות וזאת עוד לפני פרוץ המלחמה".

השמאית ומתכננת הערים דליה עסיס, אומרת כי "הירידה במחירי הנדל"ן ב-2023 היא ירידה אופטית הנובעת בעיקר מהריבית הגבוהה המקשה על נוטלי המשכנתאות, ואפקט מלחמת עזה במהלך הרבעון האחרון. כמו כן, העובדה ש-2023 הסתיימה עם מספר התחלות הבנייה הנמוך ביותר בעשור האחרון, מטרידה במיוחד ועל כן כל עוד לא יתבצעו שינויים מבניים בענף, כאלה שייצרו הרבה יותר היצע, הוא לא יעלה על דרך המלך".

אמיר רוזנבלום, יועץ ניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עישן ש.נ.י, מבקש לשים לב לירידות בתל אביב וגוש דן: "ירידה זו לא נובעת בעיקרה כתוצאה מרמות מחירים גבוהות מידי, אלא נטישה גורפת של משקיעי חו"ל ומשקיעים בכלל את ענף הנדל"ן ועל כן שומה על מקבלי ההחלטות להחזיר אותם לזירה, שכן הם היו מאז ומתמיד הקטר המוביל של השוק".

ממתגת ערים ונדל"ן, עו"ד שיר טורם הספרי, שמה את הזרקור על חיפה, ומכנה זאת כ"ניצוץ אחד של תקווה" במדד המדשדש האחרון לדבריה: "הביקושים באזור חיפה והצפון המשיכו ואף היו עליות מחירים, מה שמלמד שאחרי תום הדי הקרבות, על מקבלי ההחלטות לשים דגש משמעותי על הפיכת הדיור באזורי השיקום בפריפריה למנוע צמיחה במהלך השנים הקרובות".

המדד עלה ב-3% ב-2023

הלמ"ס גם פרסמה כי מדד המחירים לצרכן ירד בדצמבר ב-0.1% בהשוואה לנובמבר, והגיע לרמת מדד של 105 נקודות (הבסיס: ממוצע 2022 = 100 נקודות). מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות ומדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה, ירדו אף הם ב-0.1% והגיעו לרמת מדד של 104.8 ו-105 נקודות בהתאמה. מדד המחירים לצרכן ללא דיור, ירד ב-0.2% והגיע לרמת מדד של 104.3 נקודות.

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים ותרבות ובידור שירדו ב-2.2%, הלבשה והנעלה שירד ב-1.8% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.7%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות טריים שעלו ב-3.2% ודיור שעלה ב-0.3%.

בשנת 2023 עלה מדד המחירים לצרכן ב-3%. מדד המחירים ללא אנרגיה עלה ב-2.9%, המדד ללא דיור עלה ב-2.8% ואילו המדד מ ללא ירקות ופירות עלה ב-2.7%. בחודש דצמבר, מדד המחירים לצרכן מנוכה עונתיות ומדד המחירים לצרכן ללא דיור מנוכה עונתיות נותרו ללא שינוי. מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות וללא דיור מנוכה עונתיות ירד ב-0.1%.

על פי נתוני המגמה, לתקופה שבין ספטמבר לדצמבר 2023, קצב העלייה השנתי של מדד המחירים לצרכן ללא דיור הגיע ל-2.3%, קצב העלייה השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-2% וקצב העלייה השנתי של מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות וללא דיור הגיע ל-1.5%.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬