דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

ב-60 מיליון שקל: המבנים החדשים של בית ברל

6,000 מ"ר על פני 3 קומות, יצירת מקום מפגש למגזרים שונים וקידום רעיונות ליברליים. שוחחנו עם האדריכל אורי לניר על התכנון ומה שמאחוריו

שיתוף‭:‬

המבנה החדש במכללת בית ברל (צילום: משרד עדה כרמי-מלמד)
המבנה החדש במכללת בית ברל (צילום: משרד עדה כרמי-מלמד)
המבנה החדש במכללת בית ברל (צילום: משרד עדה כרמי-מלמד)
המבנה החדש במכללת בית ברל (צילום: משרד עדה כרמי-מלמד)
המבנה החדש במכללת בית ברל (צילום: משרד עדה כרמי-מלמד)
המבנה החדש במכללת בית ברל (צילום: משרד עדה כרמי-מלמד)

בית ברל מתחדש בבניין חדש שבנייתו הושלמה, וקיבל את פניהם של הסטודנטים שחזרו השבוע לשנת הלימודים האקדמית, שפתיחתה נדחתה בשל מלחמת "חרבות ברזל". לפורטל נדל"ן ניוז נודע כי ההשקעה במבנה המשתרע על שטח של כ-6,000 מ"ר, ובבניין נוסף שבנייתו תושלם במהלך 2024, עומדת על כ-60 מיליון שקלים.

מכללת בית ברל היא מרכז חינוכי ורעיוני להשכלה גבוהה, על שמו אחד ממנהיגי תנועת העבודה ברל כצנלסון. טקס הנחת אבן הפינה למוסד שמזוהה עם תנועת העבודה ומפלגת העבודה, התקיים ביום השנה השני לפטירתו של כצנלסון, ב-21 באוגוסט 1946. היא החלה כבית מדרש למדריכים בתנועת הנוער העובד והלומד, הצופים והמשמרת הצעירה של מפא"י, בתחילת שנות ה-60 נוסף אליה גם בית ספר תיכון, מדרשה להכשרת מורים וגננות, מכון מחקר ועוד, וב-1968 הפכה למכללה. במכללה שמשתרעת על שטח של 140 דונם עם מבנים בשטח כולל כ-35 אלף מ"ר, מלמדים כ-700 מרצים ולומדים  בה מעל 10,000 סטודנטים בשלוש פקולטות – חינוך, מדרשה לאומנות, וחברה וקהילה.

התפתחות המכללה לאורך השנים התרחשה ללא תוכנית אב הכוללת את הפונקציות הקיימות והעתידיות. נוצר קמפוס ללא קשר בין מבני הכיתות, הרווחה, הספורט והספרייה, ובין השטחים הירוקים הציבוריים – ונותר נוף פסטורלי עם שקט שלא נמחק עם הזמן. כך התהווה לאיטו קמפוס טובל בירק שהולך לטייל ללא היררכיה תפקודית, ללא מרכז וללא קצה, עם שקט וצניעות הנוכחים בכל צעד ושעל.

משחקי אור וצל, וקפיטריה שמפגישה את כולם

המבנה החדש כולל 6,000 מ"ר המשתרעים על פני שלוש קומות, בלב הקמפוס, מול הרחבה המרכזית וליד האודיטוריום והספרייה. המבנה כולל כיתות רגילות, אך מכיל גם מרחבי למידה חדשניים, פונקציות לרווחת הסטודנט ומרכז מזון. מבנה הכיתות תוכנן בגיאומטריה קשתית רחבה, הנמתחת מקצה אחד למשנהו לכל אורך הדופן המערבית של המגרש, ויוצרת מעטפת שקופה ורציפה הממוקדת לעבר השטח הירוק והמשותף שביניהם. מעטפת הזכוכית של הבניין מגלה את תנועת הסטודנטים המתנועעים במסדרונות הקשתיים הנמתחים מאחוריה בכל קומה. תנועה זו קובעת למעשה את התוכנית, החתך והחזית ש כל קומות הבניין.

הכניסה לבניין הכיתות מצויה במרכזו ומהווה צומת בין התנועה המעגלית המתרחשת לאורך החזיתות הדרומית והצפונית. שורת עמודים קונסטרוקטיביים נתונה מאחורי המעטפת השקופה של המבנה יוצרת קצב לאורך המסדרונות הקשתיים, ומשחקי האור והצל יוצרים חלל דינאמי המשתנה משעה לשעה בעקבות הגיאומטריה.

כך נראה המבנה החדש (צילומים: משרד האדריכלים עדה כרמי-מלמד)

הכניסה לכתות הלימוד נעשית בין פינות הישיבה הממוקמות לאורך המסדרונות, בתוך נישות, המלוות את החלל ומותחות אותו לעבר הקצה המסתתר מאחורי הגיאומטריה הקשתית. מבנה הכתות מהווה רקע לרחבה הציבורית המשופעת, הנמתחת ממנו, ומאפשרת לקפיטריה בקומת הקרקע להיפתח לעברה, ולשרת את הסטודנטים המגיעים מכל עבר.

לאורך הדופן המזרחית של המגרש, תוכנן מבנה מדעים ואומנויות כשהחזית הראשית שלו מהווה דופן בנויה ומקורה המקבילה למסלול התנועה המוטורית והמדרכה השזורה לאורכו ויוצרת קצה למגרש. פתח הכניסה למבנה זה חוצה את צורתו המלבנית, במרכזה, ונמתח עד ירכתי האתר ומסתיים בגינה מופנמת ומוצלת. מבנה זה בשלב ביצוע והקמתו אמורה להסתיים בשנה הבאה. כך התהווה מקום מיוחד ומוגדר בין המבנים, עם מוקד ועם זהות משל עצמו. מקום של מתח וחופש, שבו ההתמקדות והפתיחות שלובים זה בזה.

"האתגר – בניית מבנים שעונים על צמצום פערים ושת"פ בין מגזרים"

"האתגר העיקרי שנתקלנו בו במהלך התכנון הוא השאלה כיצד לקשר בין עולם החומר לעולם הרוח", אומר לפורטל נדל"ן ניוז האדריכל-שותף אורי לניר ממשרד האדריכלים "עדה כרמי-מלמד". "איך לתכנן מבנים שעונים גם על ערכים של דמוקרטיה, צמצום פערים ושיתוף פעולה בין המגזרים מצד אחד, ומצד שני כיצד לאפשר חינוך חדשני שמתואם לשינוים במשק".

האדריכל אורי לניר (צילום: יח"צ)

לדבריו, הייחודיות של המבנים היא ש"הם מכילים מרחבי למידה חדשנים ומודרניים בסגנון 'הייטקיסטי', שופעים במקומות מפגש ייחודיים המאפשרים לסטודנטים ממגזרים שונים לייצר דיאלוג ולפעול בשיתוף פעולה המקדם את הדור הצעיר לעולם המחר. אני חושב שעל ידי תכנון מקומות מפגש כאלה, הצלחנו במשימה".

כאמור, המוסד החינוכי הזה קשור עד מאד היסטורית לערכי תנועת העבודה ומפלגת העבודה. "אחד הערכים שהמוסד מקדם הוא שיתוף פעולה בין המגזרים השונים במשק", מסביר לניר. "החינוך מנחיל השכלה מגוונת ומכשיר את הדור הצעיר לעולם המחר. המכללה מקדמת את שוויון מעמדו של החינוך הערבי-ישראלי וקידום דו-קיום בין יהודים לערבים תושבי ישראל. המכללה דוגלת בשוויון הזדמנויות וחיזוק אבני היסוד של הממשל הדמוקרטי. נרטיב זה הנחה כאמור אותנו במהלך התכנון והוביל אותנו לתוצר הסופי".

ובתקופה כזו, הנה פרט פיקנטי שייתכן שלא כולם מכירים אותו. לניר: "שמו העברי של ברל הוא 'בארי', שעל שמו נקרא גם קיבוץ בארי בדרום שספג פגיעה קשה ב-7 לאוקטובר".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬