הפעימה הראשונה בהפקעת קרקעות עבור קו M2 של המטרו, החלה – כך הודיעה חברת נת"ע, במסגרתו יישלחו כ-10,000 הודעות הפקעה אישיות לבעלים הרשומים על הקרקעות בהיקף כולל של כ-600 דונם. במהלך 2025 יישלחו עוד עשרות אלפי הודעות נוספות עבור יתר התוואי.
קו 2M ינוע לאורך 26 ק"מ עם 22 תחנות שיעברו בשטח מוניציפאלי של תשע רשויות מקומיות, ויכלול את פתח תקווה, גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, תל אביב וחולון. מרבית צווי ההפקעה של קו M2 יפורסמו כאמור בשנת 2025, לאחר שבמאי האחרון פורסמה למתן תוקף התוכנית הסטטוטורית תת"ל 102 שאושרה על ידי הממשלה. אלה יכללו גם שטחים בנויים בהם מבני מגורים ישנים הכוללים כמה עשרות דירות וחנויות.
לפני כשנה החל קידום צווי ההפקעה בתוואי M1 ו-M3, אז נשלחו מעל 11 אלף הודעות אישיות לבעלי הנכסים לאורך הקווים. צו ההפקעה הראשון שפורסם, כולל את שטחי הדפו (מתחם תחזוקה ותפעול של הציוד הנייד) באזור התעשיה סגולה שבפתח תקווה. מועד תחילת העבודות המתוכנן הוא בחודשים הקרובים, ולכן היה צורך בביצוע הליכי ההפקעה באופן מידי. מרבית שטחי הדפו כוללים שטחים חקלאיים ושטחי בור. נת"ע הקימה צוותי יועצים להפקעות שילוו את התהליך, ויהוו כתובת לכל אחד מבעלי הזכויות שקיבל הודעת הפקעה אישית.
עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבה מקרקעין בנת"ע, המנהלת את הליך ההפקעות, אומרת כי "בשונה מהליך הפקעות מסורתי, נת"ע מקדמת יחד עם משרד האוצר ובאמצעות חברת דירה להשכיר והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, תוכניות איחוד וחלוקה על מנת שהנפקעים יוכלו ליהנות מזכויות בנייה בתוכניות להתחדשות עירונית ופינוי-בינוי במקום פיצויים כספיים. בכך, מבצעת נת"ע הלכה למעשה, התחדשות אורבנית, סביב פרויקט התשתית התחבורתית".
פרויקט המטרו, הוא פרויקט תשתית התחבורה הגדול ביותר המקודם בישראל. הפרויקט כולל שלושה קווים שירחיבו וישלימו את מערכת הסעת ההמונים במרכז הארץ. הפרויקט צפוי לעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ ולשרת תושבים של 24 רשויות מקומיות. המטרו עתיד להסיע כשני מיליון נוסעים ביום. העלות המקורית דיברה על כ-150 מיליארד שקלים, אולם כעת כבר מדובר על סכום גבוה יותר – והערכות גורסות שהפרויקט יעלה כבר כ-200 מיליארד.
פעולות ההפקעה מבוצעות בהתאם להליכים הקבועים בדין והפיצוי מוענק בהתאם להנחיות החוק והשמאי הממשלתי הראשי. בנוסף, נעשים מאמצים ניכרים לצמצום ההפקעות ולקיצור לוחות הזמנים ככל שניתן. יצוין כי בפרויקט מסוג זה, זמני ההקמה נמדדים בתקופה משמעותית של שנים.
מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר, אומר כי "תחילת עבודות המטרו ב-M2 מסמלת את יריית הפתיחה לעבודות המטרו, פרויקט התחבורה מהגדולים והחשובים בישראל. קווי הרק"ל והמטרו, רשת הסעת ההמונים בגוש דן, יביאו עימם את המהפכה התחבורתית ההכרחית כל כך למטרופולין ת"א ולמדינת ישראל".
> הצג תגובות