דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

גם כשמתנגדים לטרנדים עיצוביים כתפיסת עולם – מדובר בטרנד

טרנדים בעיצוב מקבלים ב-2024 תפנית תדמיתית בכך שיהפכו כנראה למשהו שצריך להתרחק ממנו. שוחחנו עם בילי גרנות, נטלי רויזין, שרון טורין, יעל שטיינברגר ואווה סמואלוב מדברות על טרנדיות

שיתוף‭:‬

טרנדים ניידים (צילום: victor group)
טרנדים ניידים (צילום: victor group)
טרנדים ניידים (צילום: victor group)
טרנדים ניידים (צילום: victor group)
טרנדים ניידים (צילום: victor group)
טרנדים ניידים (צילום: victor group)

טרנדים בעיצוב בכלל ובעיצוב פנים בפרט, מקבלים ב-2024 תפנית תדמיתית בכך שהם יהפכו כנראה למשהו שצריך להתרחק ממנו, כך נראה במבחן התוצאה של סיכומים בתחומי עיצוב שונים לשנת 2023. מגזינים מובילים או מובילי דעת קהל, כמו מרטין בולארד או רו פול, משתמשים ברשתות החברתיות כפלטפורמה להצגת תפיסותיהם העיצוביות המאד נונקונפורמיסטיות. ומכאן מתחילה להשתקף התפיסה שטרנדים הם בעצם דבר רע.

כעת טוענת האסכולה העיצובית שמתנערת מטרנדים, שמגמות עיצוב פשוט מייצרות צפיפות של רעיונות זהים וחוסר יצירתיות, וכתוצאה מכך, לסגנון החזותי שלך לא יהיו חיי מדף ארוכים. למעשה, המדיות החברתיות, שוב לטענת המקטרגים, מייצרות היצף של טרנדים והופכים בכך לעוד קליקבייט – מלכודת הקשה (מלשון הקשה על המקלדת או על מסך מגע).

ליתר דיוק, רוב מגמות העיצוב פגומות מטבען בשל תוחלת החיים של טרנד, שלא יכולה אף פעם להיבחן מראש, אלא רק בדיעבד. בדומה לרכב חדש, הן מאבדות אחוז ניכר מערכן ברגע שאתה עושה בהן את השימוש שלהם נועדו. טרנדיות מתקשרת לחדשנות, וכל מה שלא "טרנדי", נחשב למיושן, אלא שהיום הטרנד הוא להיות מיושן – וינטג'.

בביקורו האחרון בישראל כאורח בפעם הרביעית בוועידת העיצוב של עיר הנדל"ן אילת 2022, חזר מעצב העל קארים ראשיד על המנטרה שלו שמשקפת את תפיסת עולמו כמעצב: "לייפות את העולם ולעצב את העתיד". כמו רבים מחבריו למקצוע, ראשיד מאמין שעיצוב משפיע מאוד על חיי היומיום שלנו ויכול לשנות באופן חיובי את התנהגויותיהם של בני אדם. "מוצרים ורהיטים חייבים להתמודד עם הקרקע הרגשית האנושית".

קארים ראשיד

ראשיד מחנך דורות של מעצבים להתמקד בחוויה האנושית. מעצבים רבים מעתיקים או יוצרים נגזרות, והרבה וריאציות לטיפולוגיות תקופתיות או גיאוגרפיות הן למעשה אבולוציה של טרנדים.

"כאשר העדר שועט קדימה – הוא סוחף עימו גם הרבה מעצבים"

האוטוריטה המקומית שלנו בתחום העיצוב היא בילי גרנות, מעצבת פנים והמנהלת האקדמית של בית הספר לעיצוב "אולטימה" מקבוצת מרכז הבנייה הישראלי. "אמר פעם האדריכל והמעצב האמריקאי ג'ורג' נלסון שעיצוב ואדריכלות הם 'הפגנת יכולתה של רוח האדם לפרוץ את מגבלות'. אין ספק שקשה לבודד את עולם העיצוב מהשפעות חיצוניות כמו עולם האופנה, טרנדולוגים, רוחות כלכליות ,פוליטיקה ותרבות", פורסת גרנות את משנתה בכל הנוגע לטרנדים. "יחד עם זאת, ניתן לשים לב שטרנדיות עושה תהליך הפוך מפריצת גבולות הדמיון והיצירתיות, ובעצם 'מבייתת' אותנו המעצבים לסוג של עיצוב גנרי. כמובן שטרנדיות משפיעה גם על הלקוח ולא רק המעצב, וברור לכולנו שכאשר העדר שועט קדימה, הוא סוחף עימו את כולם ואיתם הרבה מעצבים, בעיקר כאלה שטרם גיבשו לעצמם שפה עיצובית ברורה. זה מאפשר 'ללכת על בטוח'".

בילי גרנות (צילום: דני מרום)

"אישית", ממשיכה גרנות, "אני יכולה לומר שמחד קשה להתעלם לחלוטין מטרנדיות, מאידך יש בעידן המהיר שלנו – כאשר הכל מתחלף ברגע תוך כדי דפדוף אינסופי במדיה – משהו שמייצר אשליה שגם עיצוב, ובטח עיצוב של קבועות בבית או בחללים ציבוריים, אמור להתחלף במהירות ולהתאים עצמו לרגע הזה תמיד. אני לא מאמינה בזה. לטעמי עיצוב איכותי יודע לחצות גבולות של זמן וטרנדיות, הוכחות לכך קיימות באינסוף דוגמאות, החל מאדריכלות אייקונית – פרנק לויד רייט, ז'אן נובל, תדיאו אנדו ועוד ועוד, ועד לריהוט של מיס ואן דרו – כסאות ברצלונה, כסאות צ'ארלס וריי איימס וכדומה.השפעת הטרנד הופכת את עניין העיצוב לשטחי יותר, מאפשרת בריחה ממאמץ יצירתי והעמקה אל יכולות המעצב. קל יותר להיצמד לטרנדים ולייצר משהו כמעט גנרי עם קצת חותם של מעצב, מאשר לחפש את הגלגל הבא. היצירה באה ממוחות קודחים. בארץ ובהרבה מקומות בעולם המערבי, יש כל כך הרבה דוגמאות פשוטות להחלטות יום-יומיות טובות או גנריות של מעצבים".

והנה כמה דוגמאות, לדבריה של גרנות: "כאשר מחליטים בעת שיפוץ לתכנן ולרכוש מטבח חדש בעשרות אלפי שקלים, חייבים לחשוב על כך שהמטבח לא יכול להראות מיושן אחרי ארבע שנים. זוהי השקעה שאמורה להיות נוכחת בחיי המקום 10 שנים ומעלה. זה אפילו לא כמו רכב שמשנה דגם כל מספר שנים, זה הרבה יותר משמעותי בחיי המשתמש ובהשפעתו על החלל הנתון".

"בדיוק בימים אלו יצאה הצהרה שמטבחים לבנים/אפורים/שחורים הם אאוט (OUT), חומרים חדשים הם אין (IN). אינספור מטבחים כאלו הותקנו בשנים האחרונות בהרבה בתים. מה המשמעות של אאוט ואין?

הטרנדים של מילאנו 2023
טרנדים נייחים (צילום: victor group)

ולכן המסקנה המתבקשת היא שטרנדיות ומהירות הם מושגים שאיננו יכולים להתעלם מהם, אבל הם בהחלט יכולים לסוכך על העדר יצירתיות ומקוריות. ולכל אלו מצטרפות עכשיו תוכנות הבינה המלאכותית שהופכות את כללי המשחק עוד יותר. השאלה שמתחילה להישאל היא היכן נמתח הגבול בין מוחו של המעצב היצירתי, לבין המוח החכם של בינה החוקרת ומסיקה מסקנות, ימים יגידו".

פעם אופנות התחלפו כל 100 שנה. והיום? כל שנה

ואולם, משיחות עם מעצבי פנים ישראלים מאסכולות שונות, התשובות מגוונות. האדריכלית נטלי רויזין, שותפה במשרד נדל רויזין אדריכלים, מתייחסת לפן התרבותי של המושג: "אם נתייחס למושג טרנד כמגמה שמייצרת תכתיב חברתי, נוכל לראות שהאנטי טרנדי הפך לטרנד בפני עצמו. המושג 'היפסטר' רצה למחות בטרנדיות על ידי חוש אופנה נון-קונפורמיסטי, כביכול, ויצר צורת לבוש שונה, אך גם היא הפכה לטרנד בפני עצמו בתוך אותם קהילות".

האדריכלית נטלי רויזין (צילום: באדיבות משרד נדל רויזין אדריכלים)

רויזין טוענת כי "בתוך עולמות העיצוב, נחשב עיצוב הפנים לתחום בו חיי המדף של הטרנדים הם הארוכים ביותר מסיבות ברורות: אנשים בונים או משפצים את בתיהם מספר מועט של פעמים במהלך חייהם, ולכן הרצון בעיצוב שיישאר רלוונטי ולא ימאס אחרי זמן מסוים, מוביל פעמים רבות את ההחלטות העיצוביות. אותו קו עיצובי 'נון טרנדי', כביכול, קיבל שם בפני עצמו – עיצוב על זמני. הרצון להתנתק מהמושג 'טרנד' היא בלתי אפשרי בתחום שמושפע מתרבות וסגנון חיים שמשותף לאנשים רבים, אבל ניתן למיתון ובחירה בדרך ההתייחסות אליו".

שרון טורין, המייסדת והבעלים של משרד אדריכלות ועיצוב פנים שמעצבת בעיקר עבור קהל לקוחות של דירות יוקרה, מגדירה את האופן שבו יש להתייחס לטרנדים: "בית או נכס זה לא משהו שמשנים על בסיס קבוע. זה לא כמו לקנות שמלה חדשה שתואמת את הסגנון המוביל באותה העונה. רצוי שעיצוב הבית לא יהיה עונתי. בית צריך להיות לנצח, שיקוף של האישיות של האנשים החיים בו. אם לקוחות הקצה הם צבעוניים, אז הם לנצח יאהבו את הבית הצבעוני שלהם. אם האישיות שלהם צריכה רוגע, אז הם לנצח יאהבו את הבית המעוצב והרגוע שלהם. פרטי דקורציה כמו כריות, יצירות אמנות ואביזרים, יכולים להיות אופנתיים מכיוון שניתן להחליף אותם בקלות. בכל מה שמשמש כאלמנט קבוע, לעולם לא נשלב טרנדים, לא נשים אריח או נגרות קבועה שעלולה להימאס על לקוח הקצה. ובכל מקרה, המגמה הטובה ביותר היא להיות נאמן למי שאתה".

שרון טורין (צילום: באדיבות שרון טורין אדריכלות ועיצוב פנים)

מעצבת הפנים והמרצה הבכירה למקצועות העיצוב, יעל שטיינברגר, שעובדת רבות עם לקוחות אנגלוסקסים, מבדילה בין שני סוגים של מה שאנחנו מכנים טרנד: "האחד הוא אופנה חולפת, עניין הכרחי כדי ליצור עניין וגם כמובן כדי להניע את גלגלי התעשיה. בעבר אופנות היו מתחלפות כל 100, ואז עשור, ואז שנה, והיום לפעמים נדמה שחדשות של אתמול לא רלוונטיות בכלל. כך אנחנו נחשפים בכל דצמבר לצבע השנה של פנטון, ובכל חילוף עונה, לקולקציה חדשה בתעשיית הטקסטיל. לעומת זאת, יש את המגמה שזה כיוון מבוסס אליו הולך השוק. בהתחלה יש התעוררות ושיח, ולאט לאט הטמעה עד לאימוץ מלא. לדוגמה, עיצוב עם חומרים ממוחזרים או ממוחדשים, לא ייצא מהאופנה, אלא יהיה הסטנדרט. כך היה גם עם אסלות תלויות שהחליפו את המונובלוק, ועם מסכים שטוחים שהחליפו טלוויזיות בעומק 45 ס"מ".

יעל שטיינברגר (צילום: יסכה אופנהיים)
אווה סמואלוב (צילום: אורי אקרמן)

אווה צבע, הלא היא מעצבת הפנים אווה סמואלוב, נושאת באמתחתה ניסיון עשיר של כמה עשורים כמעצבת פנים בשוק הישראלי, ובשנה האחרונה הפכה לדמות פופולרית בטיק טוק. "האם טרנד זה דבר טוב?", היא שואלת. "בכל שנה חברות הצבע בעולם ובארץ בוחרות צבע שמהווה את המבע הטרנדי לאותה שנה. ניתן להתייחס לזה בשתי צורות. מצד אחד כמובן שכולם רוצים להיות 'עכשוויים', אופנתיים וכאלו שהולכים עם הטרנד, וזה מצוין כשהצבע הטרנדי תואם את המקום ואת טעמו של הלקוח. מצד שני, אם הצבע הטרנדי לא מתאים, זה לא נכון להשתמש בצבע הנבחר גם אם הוא הצבע השולט והטרנדי של אותה השנה".

ב-2024 אנו צפויים לראות סוג של הפניית עורף למגמות בעולם העיצוב, אבל לא די בהצהרות של מעצבים ומובילי דעת קהל על עיצוב שיש בו התרסה טרנדית, יש לקוות שנראה עוד ועוד רעיונות מקוריים שמתחברים קונספטואלית לפרמטרים רבים שמאפיינים כל יצירה ומבדלים אותה, כך שהיא תבטא אנטי-טרנדיות בצורה מובהקת.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬