דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

"דברי שר השיכון הנכנס תפסו אותנו בדרך לפה, ובאותו רגע אמרנו שצריך לפרוש בשיא"

שר הבינוי והשיכון היוצא זאב אלקין, אמר את הדברים באירוע פרידה ממנו שהתקיים בכנס "עיר הנדל"ן" באילת. אלקין מזהיר כי חייבים להמשיך בשיווק דירות – כדי למנוע קטסטרופה

שיתוף‭:‬

השר זאב אלקין
השר זאב אלקין
השר זאב אלקין

את שלושת ימי כנס "עיר הנדל"ן" האינטנסיביים, סיכם אירוע פרידה משר הבינוי והשיכון היוצא, זאב אלקין, שאף קיבל אות תודה על פעילותו מיו"ר מרכז הבנייה הישראלי, ערן רולס. רולס ציין: "כולנו תמימי דעים שאלקין עשה הרבה לענף הבניה ברגישות חברתית ובמסירות. אנחנו רוצים לכבד אותך ולומר לך מילה אחת: תודה! תודה רבה זאב על כל מה שעשית ואני מאחל לנו כאזרחים לראות אותך חוזר לעמדות מפתח בעשייה הישראלית".

אלקין התייחס לאמירתו מאתמול של שר הבינוי והשיכון המיועד, יצחק גולדקנופף, כי אינו מכיר שיש משבר דיור משום שהוא בכל הארץ בנייה מאסיבית. אלקין אמר לעיתונאי עופר חדד מחדשות 12: "האמירה של שר השיכון הנכנס תפסה אותנו בדרך לפה ובאותו רגע ממש אמרנו שצריך לפרוש בשיא, כי ברור שיש משבר. האזרח הישראלי חווה עליית מחירים גבוהה מאוד, אולי הכי גבוהה אי פעם בתולדות ישראל, וזה ברור גם למה, ואם נצא מנקודת הנחה שאין משבר, נמשיך לחוות אותה גם בשנים הבאות".

אלקין סיפר כי כאשר הוא נכנס למשרד הבינוי והשיכון, "הנתונים שהיו על השולחן שלי היו מאוד פשוטים: כחלון הצליח להביא את ישראל ל-70 אלף שיווקים בשנה, כאשר לאחר מכן ירדנו באופן רציף. הורידו את היצע הדיור כמעט בשליש, ואם המדינה משווקת הרבה פחות, ברור שנוצר פער כי הביקושים רק עולים. היה לי ברור שהדבר הראשון שצריך לעשות זה להגדיל את ההיצע. את 2021 סיימנו עם 100 אלף שיווקיים ומה מטריד אותי באמירה של מי שהולך להחליף אותי? הוא שאם הוא אומר שהכול בסדר, לא נגיע ל-100 אלף שיווקיים בשנה, אלא נחזור אחורה, ולכן קריטי להפוך כל אבן ולהמשיך לשווק ולתכנן. שרשרת המזון הזו חייבת להמשיך לעבוד וכל הזמן צריך לתדלק אותה".

"לצערי", המשיך אלקין, "לא הספקנו לעשות את הרפורמה שרצינו לעשות בשוק השכירות. גיליתי מצב מאוד מוזר – משרד השיכון לא מתעסק בשכירות, חוץ מדירה להשכיר. משרד השיכון לא אחראי על השכירויות וזה מאוד מוזר בעיניי. חיפשנו דרך לעודד כניסה של כמה שיותר דירות בשוק הפרטי יעברו למודל של השכרה לטווח ארוך, כי זה נותן ודאות. הכנו רפורמה עם משרדי המשפטים והאוצר שמדברת על הטבות מס, כך שמשכיר דירה שמסכים לעבור להשכרה ארוכת טווח, יקבל הטבות מס.
הגדלת ההיצע ועליית הריבית ישפיעו על המחירים וכל המומחים בעמדה חד משמעית שאם המצב הנוכחי ימשך, אנחנו צפויים בשנה הבאה לבלימת עליית המחירים ואולי אפילו ירידה, אבל אם המדינה תוריד רגל מהגז בתכנון והשיווק, אז שנה הבאה זה שוב יקפוץ. זה הדבר החשוב שיעמוד לפתחו של שר השיכון החדש".

אלקין אמר עוד כי "מדינת ישראל הכניסה במסים מענף הנדל"ן בשנה האחרונה סכום אסטרונומי של 60 מיליארד שקל ורוב הזוגות שקונים היום דירה, ממשכנים את החיים שלהם למדינה. כחלון פיצח את האגוז הזה עוד בקדנציה שלו, והביא את מחיר למשתכן. הוא רצה להחזיר את כספי המסים לזוגות הצעירים וכמדינה לוותר על חלק מההכנסות של הקרקע כדי שאתה כאזרח תגיע לדירה. בשנייה שהוא עזב, באו אגף התקציבים של ליצמן והסיטו את זה".

"דבר ראשון שעשינו היה שהחזרנו את זה, ועל זה היה הוויכוח שלי עם אנשי אגף תקציבים שאמרו – למה אתה מתערב? זה שוק חופשי. ולא, זה לא שוק חופשי כי זה באחריות המדינה. בסופו של דבר המדינה הייתה אחראית על המחסור בהיצע והיא נהנתה מהעלייה של מחירי הקרקע.

"אנחנו נסיים את השנה בהגרלה האחרונה ונגיע לכמעט 60 אלף משפחות. אם רשומים אצלנו בשיא 120 אלף משפחות שמעוניינות לקנות דירה בהנחה, מתוכן 75 אלף יכולות לקבל דירה עד שנה הבאה. כל זאת בתנאי אחד, שלא יבטלו לנו את מה שהשגנו, כי אז החלום של זוגות צעירים לקנות דירה יעלם לחלוטין".

אלקין נשאל על התפקיד העתידי שלו באופוזיציה: "אני צמחתי מהכנסת לפני שהלכתי להיות שר בממשלה, ואני לא מקבל את התפיסה שאם אתה לא שר, אין מה לעשות בכנסת. אני הולך להיות אופוזיציה לוחמת ולעשות 2 דברים: אלטרנטיבה לממשלה המתגבשת, ושתיים – אני הולך להקים שדולה בתחום הבניה והדיור ולנסות לדחוף כל מה שניתן ומצב שני להיות על המשמר כדי שהדברים הטובים שהתחלנו לעשות כמו הרפורמה של התחדשות עירונית לא ייסוגו לאחור".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬