דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

הדיון על עתיד הוותמ"ל הסתיים – לצד ההתנגדויות להפיכתה לקבועה

מתכננת הוותמ"ל סיגי בארי סקרה את פעילות הוועדה בדיון שהתקיים במועצה הארצית לקיבוע מעמדה בחוק כוועדה קבועה. מנגד – ארגוני סביבה, חברה ותכנון התנגדות למהלך, וגם ראשי רשויות שיצאו נגד עיתוי הדיון – יום לאחר הבחירות המוניציפליות

שיתוף‭:‬

אדריכלית סיגי בארי: ""התכנון בותמ"ל מביא איתו ייעול של השימוש בקרקע וכן תכנית של אלפי יחידות דיור" | צילום: אסף אנטמן
אדריכלית סיגי בארי: ""התכנון בותמ"ל מביא איתו ייעול של השימוש בקרקע וכן תכנית של אלפי יחידות דיור" | צילום: אסף אנטמן
אדריכלית סיגי בארי: ""התכנון בותמ"ל מביא איתו ייעול של השימוש בקרקע וכן תכנית של אלפי יחידות דיור" | צילום: אסף אנטמן

בדקות אלו הסתיים הדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנוגע לעתידה של הוועדה המיוחדת שפעלה עד עתה מכוח הוראת שעה – הוותמ"ל, וקיבוע מעמדה בחוק כוועדה קבועה. בפתח הדיון שהחל סמוך ל-9:30, נתנה תכננת הוותמ"ל סיגי בארי סקירה מקיפה על פעילות הוועדה, הישגים ומטרות לאור השינוי בחוק המבקש להפוך את הוותמ"ל לוועדה קבועה. הסקירה התייחסה לקידום ואישור תוכניות עם כמות מרשימה של יחידות דיור. כרגע צפוי דיון פנימי בין חברי המועצה לגבי ההצעה.

לוותמ"ל תפקיד חשוב בפתרון משבר הדיור, ולראייה – מאז הקמת הוועדה לפני כעשור, אושרו 367 אלף יחידות דיור. בשנים האחרונות החלה הוותמ"ל להתמקד בתוכניות להתחדשות העירונית, ואושרו 44,600 יחידות דיור במסלול זה.

התיקונים המוצעים בחוק הוותמ"ל נועדו לשמש צעד נוסף ומשמעותי בצמצום הבירוקרטיה וההתייעלות הליכי התכנון בוועדה זו. הדברים נכונים הן באשר להעדר צורך בתהליך מקביל של היוועצות עם הרשות המקומית ועם ראש הרשות המקומית, והן באשר לאפשרות להרחיב את המתחם בשיעור של עד 50%. למעשה, מדובר בתיקון הכרחי הנדרש לאור הדינמיות המאפיינת תוכנית פינוי-בינוי.

התיקון המבוקש לחוק הוותמ"ל מתמקד בשני סעיפים מרכזיים. הראשון הוא ביטול הצורך בהיוועצות עם ראש הרשות המקומית ולהסתפק בהיוועצות עם הרשות המקומית לצורך הכרזה על מתחם כמתחם מועדף שידון בוותמ"ל. הטענה היא שהמצב הקיים מסרבל ומאריך את הליכי ההכרזה ולמעשה מדובר בסוג של כפילות.

הסעיף השני מתייחס לאפשרות שהוותמ"ל תגדיל את הקו הכחול בתוכניות של פינוי-בינוי עד 50%, מבלי שידרשו לחזור ולקבל החלטה מתוקנת על ידי הממשלה.

עם סיום הדיון, נמסר מהחברה להגנת הטבע: "המסקנה העיקרית מעשור של פעילות אינטנסיבית של הוועדה, היא כי היא נכשלה ולא פתרה את משבר הדיור. לצערנו, במקום לנתח ולהצביע על שורשי המשבר ולטפל בו ברצינות וביעילות, ממשיכים לנסות לפתור אותו באותו כלי שכבר נכשל. לאורך השנים, רבות מהתוכניות שנערכו בוותמ"ל, הינן תוכניות פרבריות המציעות הקמת רבעי מגורים ענקיים, לצד הערים הקיימות ואף במנותק מהן, וכתוצאה מכך – הן מעודדות פרבור, פוגעות בשטחים פתוחים, מעודדות שימוש ברכב פרטי, מקשות על מתן שירותים, מצריכות פריסת תשתיות יקרות ופוגעות בחידוש הערים, במרקם החברתי הקיים ובמתן השירותים לתושבי הערים הוותיקים. כל זאת, תוך כדי פגיעה בוועדות המחוזיות, מעקף של מערכת התכנון והיעדר יכולת של הציבור, להתמודד עם אותן התוכניות. זאת גם הסיבה שיש לוועדה התנגדות ציבורית רחבה כל כך, מהמון כיוונים"

"ראוי שהממשלה תתמקד במימוש המלאי התכנוני הקיים ובתוכניות להתחדשות עירונית, באמצעות מערכת התכנון הסדורה, תוך חיזוק מוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים, ולא בהפיכת הוותמ"ל, לוועדה קבועה", נכתב בתגובת החברה להגנת הטבע.

התנגדויות מכל עבר – ומסיבות שונות

נציגי הרשויות המקומית התרעמו בעיקר על כך שהדיון התקיים בבוקר שלמחרת הבחירות לרשויות המקומיות, ומבלי שהתקיים לטענתם דיון מעמיק בנושא. בקשתם הייתה לקיים דיון נוסף בהמשך, ולהימנע מקבלת החלטות בשלב זה.

מתנגד לעיתוי. ראש העירייה רון חולדאי (צילום: גיא יחיאלי)

במכתב ששלחו פורום 15 הערים, בהם רון חולדאי שזכה בבחירות בתל אביב וחיים ביבס שזכה בבחירות במודיעין, מכתב לראש מטה התכנון הלאומי הרב נתן אלנתן ולמנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, נכתב: "הופתענו לגלות על כוונת מנהל התכנון לקיים דיון בהצעת החוק המבקשת להפוך את הוראת השעה להוראת קבע, בהתראה קצרה, בישיבה שלא מן המניין ולמחרת מועד הבחירות לרשויות המקומית, במה שמסתמן כמטרה להדיר את השלטון המקומי מהדיון ולא ניתן לתארו אלא כניסיון מחטף… יחד עם זאת הצטערנו לראות בתשובתו של יו"ר מטה התכנון הלאומי הבהרה כי על אף כל האמור הדיון יתקיים במועד שנקבע לו. בכל הכבוד, גם תשובתו של יו"ר מטה התכנון הלאומי המציינת כי במועד הדיון הצפוי לא צפויות להתקיים הצבעות אין בה כדי להוריד מחומרת הפגיעה בזכות הטיעון והשימוע".

"יובהר כי באם בכל זאת לא יידחה מועד הדיון, נציגי השלטון המקומי יעשו מאמץ עליון להשתתף בו אך יעשו כן תחת מחאה ותוך שמירת טענות וזכויות, לרבות הטענה שלא ניתן לראות בדיון האמור כמקיים חובות או כממצה זכויות".

בעוד חלק מראשי הערים מתנגדים לתיקון לאור הפגיעה לכאורה בכוחו של ראש הרשות, על אף שהמציאות מלמדת שמדובר בתיקון שאינו מהותי שכן עדיין נותרה חובת היוועצות על הרשות המקומית, הרי שמוצר קיר התנגדות נוסף שכולל מעל 20 ארגוני סביבה, חברה ותכנון, שיוצאים נגד פעילות הוותמ"ל בשל היותו לכאורה גוף דורסני וזאת לאור הבקשה לתת לותמ"ל מעמד של ועדה קבועה.

יכריע בסוגיית קיבוע מעמדה של הוותמ"ל. שר הפנים משה ארבל ביום העיון של מרכז הבנייה הישראלי (צילום: אלכסנדר כץ)

בתחילת השבוע פנו אותם ארגונים, בהם החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, תנועת המושבים בישראל, התנועה הקיבוצית, במקום, מרכז השלטון האזורי בישראל, והפורום הישראלי לעירוניות לשר הפנים משה ארבל וליו"ר המועצה הארצית הרב אלנתן, בבקשה שלא לאשר את ההצעה להפוך את הוועדה לקבועה. במכתב נכתב: "הפיכת הוותמ"ל למוסד תכנון קבוע, משמעותה עיגון מצב לפיו נערכים קיצורי דרך בקבלת החלטות תכנוניות, וזאת, על חשבון איכות התכנון, באמצעות הקניית כוח גדול ולא מאוזן, לוועדה שהרכבה מוטה ובעייתי ביותר, שהיכולת של הציבור והשלטון המקומי להשפיע על מהלכיה, מוגבלת ביותר… כשהוקמה הוותמ"ל, ובכל ההארכות שניתנו לה, נאמר על ידי הממשלה כי מדובר במוסד זמני בלבד, כפתרון דוחק לעת משבר בלבד, בתחום הדיור… לאחר עשור של פעילות אינטנסיבית, מודה הממשלה שהוותמ"ל לא פתרה את משבר הדיור, אך במקום לנתח ולהצביע על שורשי המשבר ולטפל בהם, ממשיכים לנסות לפתור אותו, באותו כלי שנכשל".

"נדגיש", נכתב באותו מכתב, "מערכת התכנון בכללותה, אישרה למעלה ממיליון יחידות דיור בעשור האחרון, שהביאה לתוספת נטו, בהפחתת התחלות הבנייה, של כ-600 אלף יחידות דיור, אשר ממתינות על המדף, למימוש… ראוי שהממשלה תתמקד במימוש המלאי התכנוני הקיים ובתוכניות להתחדשות עירונית, באמצעות מערכת התכנון הסדורה, תוך חיזוק מוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים, ולא בהפיכת ועדת התכנון הדרקונית, לקבועה".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬