דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

משבר הדיור השפיע על דוחות אשטרום; התשתיות, התעשייה וחו"ל איזנו

ההכנסות ברבעון ובחציון גדלו במקצת, אבל החגיגה נפגעה בשל הירידה במספר הדירות הנמכרות ובהכנסות במגזר זה. היו"ר רמי נוסבאום: "נמשיך לפתח מנועי צמיחה לשנים הקרובות"

שיתוף‭:‬

מנכ"ל אשטרום גיל גירון ויו"ר הקבוצה רמי נוסבאום (צילום: ישראל הדרי)
מנכ"ל אשטרום גיל גירון ויו"ר הקבוצה רמי נוסבאום (צילום: ישראל הדרי)
מנכ"ל אשטרום גיל גירון ויו"ר הקבוצה רמי נוסבאום (צילום: ישראל הדרי)
מנכ"ל אשטרום גיל גירון ויו"ר הקבוצה רמי נוסבאום (צילום: ישראל הדרי)
מנכ"ל אשטרום גיל גירון ויו"ר הקבוצה רמי נוסבאום (צילום: ישראל הדרי)
מנכ"ל אשטרום גיל גירון ויו"ר הקבוצה רמי נוסבאום (צילום: ישראל הדרי)

קבוצת אשטרום, מקבוצות הבנייה והנדל"ן הגדולות בישראל, רשמה הכנסות של 1.26 מילארד שקלים ברבעון השני של השנה, עלייה קלה ביחס ל-1.24 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד – כך עולה מדוחות החברה שפורסמו הבוקר. במחצית הראשונה של השנה ההכנסות עמדו על 2.52 מיליארד שקלים מול 2.47 בחצי הראשון של 2022.

עיקר העלייה נבע מגידול בהכנסות במגזר הפעילות של אשטרום קבלנות בישראל, אשטרום תעשיות, בפעילות חו"ל באמצעות אשטרום אינטרנשיונל ובפעילותה של אשטרום מגורים להשכרה. מנגד נרשמה ירידה בהכנסות במגזר יזמות נדל"ן למגורים בישראל באמצעות אשדר.

בצלילה לדוחות, עולה כי בעוד שהפעילות של החברה במגזר קבלנות בנייה ותשתיות בישראל, במגזר התעשייה ובפעילות בחו"ל, נרשמה עלייה, ולעיתים אף חדה בהכנסות וברווחים, הרי שהמשבר בשוק הנדל"ן למגורים בישראל השפיע גם על הקבוצה, שם נרשמה ירידה חדה בהכנסות, ומגזר זה אף רשם הפסד.

לצד ההכנסות של 1.26 מיליארד שקלים, הרווח הגולמי ברבעון השני שך השנה הסתכם בכ-265.1 מיליון שקל, ירידה קלה ביחס ל-270.5 מיליון שקל ברבעון השני ב-2022. השינוי נבע מירידה בהיקפי הפעילות בתחום הייזום למגורים של אשדר. הרווח התפעולי הסתכם בכ-195.9 מיליון שקל, ירידה של 55% לעומת כ-443.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נבעה בעיקר מסעיף עליית ערך נדל"ן להשקעה, בו נזקף ברבעון הפסד בסך של כ-34.5 מיליון שקל, לעומת רווח בסך של כ-203.1 מיליון שקל בסעיף זה ברבעון המקביל אשתקד. במקביל, נרשם ברבעון השנה רווח של כ-57.8 מיליון שקל משינוי יעוד מלאי דירות לנדל"ן להשקעה בפרויקט אגמים בנתניה.

הרווח הנקי ברבעון השני צנח ב-60%, מ-293 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-118.3 מיליון ברבעון השני השנה. . הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-116.2 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-294 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וגם כאן מדובר על ירידה חדה של כ-60%.

הרווח הגולמי במחצית הראשונה הסתכם בכ-528 מיליון שקל, לעומת כ-551.9 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. השינוי נבע מירידה בהיקפי הפעילות בתחום הייזום למגורים של אשדר. במרבית מגזרי הפעילות האחרים של קבוצה נרשמה עלייה ברווח הגולמי.

פעילות המגזים של אשטרום

הרווח התפעולי במחצית הראשונה הסתכם בכ-349 מיליון שקל, לעומת כ-724 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. עיקר הירידה נובעת מהשינוי בסעיף עליית ערך נדל"ן להשקעה בו נרשמה ירידת ערך בסך של כ-38.5 מיליון שקל, לעומת עליית ערך בסך של כ-292.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ומהירידה ברווח גולמי. במקביל, נרשם השנה רווח של כ-57.8 מיליון שקל, הנובע משינוי יעוד מלאי דירות לנדל"ן להשקעה בפרויקט אגמים בנתניה.

הרווח הנקי של קבוצת אשטרום במחצית הראשונה לשנת 2023, הסתכם בכ-167 מיליון שקל, לעומת כ-452.7 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-163.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי לבעלי המניות בסך של כ-433.8 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

ומה קרה במחצית הראשונה של 2023 בתחום הנדל"ן למגורים?

בפעילות הייזום למגורים בישראל (באמצעות חברת אשדר) נרשמה במחצית הראשונה של שנת 2023 ירידה של 25% בהכנסות לכ-679.4 מיליון שקל, לעומת כ-913 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי של פעילות אשדר ירד לכ-147.9 מיליון שקל, לעומת כ-192.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בהכנסות וברווח נבעה מהירידה בכמות יחידות הדיור הנמכרות במהלך תקופת הדוח.

ברבעון השני של השנה מכרה החברה 40 דירות וכל החצי הראשון של השנה 64 יחידות דיור, מתוכן 20 דירות ברבעון השני (21 דירות במחצית) במסגרת מחיר למשתכן. מדובר על ירידה במכירות מול 74 דירות ברבעון השני של 2022 (ו-171 בכל המחצית הראשון של 2022). באותה תקופה נמכרו שש דירות ברבעון השני במחיר למשתכן ו-16 בכל המחצית הראשונה של אותה שנה. ברבעון זה הסתכמו ההכנסות בכ-306 מליון שקלים והרווח הגולמי בסך כ-68 מיליון שקלים.

בחברה מציינים כי הרווח משינוי יעוד מלאי לנדל"ן להשקעה עמד על כ-58 מליון שקלים, שנבעו מעליית ערך עקב סיווג מלאי דירות בפרוייקט של אשדר לנדל"ן להשקעה עקב שינוי יעודו להשכרה.

בתקופת הדוח היתה ירידת ערך נדל"ן להשקעה בסך של כ-39 מליון שקלים לעומת עליית ערך נדל"ן בסך כ-293 מליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, ולעומת עליית ערך של כ-565 מליון שקלים בכל 2022.

במקביל לירידה במכירות ובהכנסות בחציון הראשון של השנה, מגיע הגידול בהוצאות המכירה והשיווק שהסתכמו ב-49 מיליון שקלים ביחס ל-43 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, כי ככל שהשוק קר יותר, צריך להשקיע יותר כדי למכור.

מגורים להשכרה

בפעילות מגורים להשכרה נרשמו במחצית הראשונה של השנה הכנסות של 73.1 מיליון שקל, כמעט פי שניים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אז ההכנסות עמדו על כ-39 מיליון שקל. הרווח הגולמי במגזר זה עלה לכ-32 מיליון שקל מול 22 מיליון שקל בחצי הראשון של 2022. העלייה נובעת בעיקר ממכירת דירות בפרויקט קרית היובל בירושלים.

בהתייחס לפרויקטים במגזר המגורים להשכרה, השווי של מגזר זה בסוף יוני 2023, כפי שהוערך על ידי מעריך שווי בלתי תלוי, כלל שינוי בשיעורי הנכיון כך ששיעור הנכיון לפיו הוון תזרים ההכנסות הנקי בתקופת ההנבה עלה מ-5.25% ל-5.5% ושיעור הניכיון לפיו הוון השווי העתידי של הנכס בתום תקופת ההנבה עלה מ-4.75% ל-5%.

נדל"ן מניב

בפעילות נדל"ן מניב להשקעה (באמצעות אשטרום נכסים), נרשמו במחצית הראשונה של 2023 הכנסות של כ-208.6 מיליון שקלים לעומת כ-295.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד כללו מכירות שטחים בפרויקט בלייף בהיקף של כ-117 מיליון שקל. נטרול מכירות אלו, מציינים באשטרום, נרשמה עליה של כ-17% בשורת ההכנסות.

הרווח הגולמי במגזר הסתכם בכ-155 מיליון שקל לעומת כ-158.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השנה לא נכללו עוד הכנסות ממכירת שטחים בפרויקט לייף.

סמוך למועד פרסום הדו"חות הכספיים, צבר העבודות של הקבוצה עומד על כ-8 מיליארד שקל.

בקופת הקבוצה והחברות הבנות שלה, על פי המאזן המאוחד, מזומנים, שווי מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. 

ההון העצמי של הקבוצה, נכון ליום 30 ביוני 2023, מסתכם בכ-5.2 מיליארד שקל (מתוכו הון בסך של כ-4.95 מיליארד שקל מיוחס לבעלי המניות).

ומה קרה במגזרים האחרים?

במגזר קבלנות בנייה ותשתיות בישראל רשמה הקבוצה במחצית הראשונה של השנה הכנסות של כ-1.4 מיליארד שקל לעומת כ-1.24 מיליארד שקל. הרווח הגולמי במגזר עלה לכ-132.5 מיליון שקל, לעומת כ-127.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בקבוצה מציינים עי העלייה נבעה מהתחלת פרויקטים חדשים והתקדמות בפרויקטים קיימים.

במגזר התעשיות נרשמה במחצית הראשונה של השנה צמיחה בהכנסות לכ-547.6 מיליון שקל, לעומת כ-447.3 מיליון שקל בחצי הראשון של 2022. הרווח הגולמי במגזר עלה לכ-77 מיליון שקל, בהשוואה לכ-67.2 מיליון שקל. עיקר העלייה נבע מהרחבת הפעילות בתחום של מכירת בטון על ידי ישראבטון.

בפעילות בחו"ל באמצעות אשטרום אינטרנשיונל, נרשמה במחצית הראשונה של השנה עלייה בהכנסות לכ-192.1 מיליון שקל לעומת כ-167.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי במגזר גדל לכ-47.8 מיליון שקל, לעומת כ-40.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה הינה בעיקר בעקבות גידול בהכנסות מפעילות של ייזום נדל"ן למגורים.

יו"ר דירקטוריון קבוצת אשטרום רמי נוסבאום אומר כי "קבוצת אשטרום מסכמת את המחצית הראשונה של שנת 2023 עם צבר עבודות של כשמונה מיליארד שקלים והמשך פעילות בכל מגזרי הקבוצה וכן בתחום פעילות אנרגיה מתחדשת בארה"ב, שהחלה לאחרונה בהקמת הפרויקט הסולארי הראשון שלה בטקסס. על רקע הסביבה העסקית המאתגרת בשנה זו, גיוון הפעילויות של הקבוצה והפיזור הגאוגרפי שלה בארץ ובעולם, מקנים לקבוצה גמישות עסקית, בסיס איתן ויציבות פיננסית, המתבטאת גם במזומנים ונכסים נזילים בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, וכל אלה מאפשרים לנו להמשיך ביישום האסטרטגיה העסקית שלנו תוך פיתוח מנועי הצמיחה לשנים הקרובות

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬