דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

המשבר העמוק בענף הבנייה: מחירי הדירות יזנקו, חייבים להתעורר | טור

מחסור קריטי בעובדים, עצירת פרויקטים וחוסר תכנון עתידי. הכנסות המדינה מתבססות על מסי בנייה, אבל השנה הם ייחתכו בכ-40 מיליארד ש'. מנכ"ל מרכז הבנייה איתן צור עם כמה צעדים להחייאת הענף

שיתוף‭:‬

ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר
ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר
ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר
ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר
ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר
ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר

ירידה של 5% במחירי השכירות, האטה במדד תשומות הבנייה של פחות מ-2% בשנה, מכירת הדירות נחתכה במחצית, צניחה בכוח האדם בענף הבנייה (בעקבות עצירת כניסתם של מעל 90 אלף עובדים פלסטינאים ועזיבתם של 4,000 עובדים זרים) שמובילה לעצירה של פרויקטים ועיכוב במסירת דירות, והשפעה ישירה על העלויות הכלליות.

עם הנתונים הללו, אי-אפשר להתעלם מכך שענף הבנייה נמצא עמוק עמוק במשבר. המשבר התחיל עוד לפני המלחמה בשל עליית הריבית שהשפיעה ישירות על נוטלי המשכנתאות שנמנעים מלעשות את הצעד לרכישת דירה – ובפועל ממתינים על הגדר. מאידך, אותם ממתינים משלמים שכירות גבוהה שכן אותו סכום בחלק המקרים היה יכול לשלם את המשכנתא.

ובצד היזמים, הריבית הגדילה משמעותית את ההחזרים החודשיים לבנקים, ולצד חברות שכבר אותתו כי הן עמוק במשבר ועל סף פשיטת רגל, אחרות מנסות לממש נכסים כדי להימנע מכניסה לאותו ברוך.

מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי, איתן צור

שוק הנדל"ן הוא הקטר המרכזי של המשק, כאשר כ-65% ממחיר הדירה הוא למעשה מרכיב מס. רק ב-2022 הכנסות המדינה ממסי נדל"ן, בהם גם מכירת קרקעות (מס רכישה ומס שבח), מע"מ והיטלי השבחה, עמדו על כ-90 מיליארד שקלים, למרות שבחלק השני של השנה כבר החל המשבר בתחום בשל עליית הריבית. במחצית הראשונה של השנה כבר נרשמה ירידה של כ-30 מיליארד שקלים בהכנסות, והצניחה ממשיכה ביתר שאת בעקבות המלחמה שפרצה באוקטובר, כאשר הקבלנים מעריכים כי הכנסות המדינה מהענף יעמדו על כ-50 מיליארד שקלים, ירידה של כ-40 מיליארד ביחס לשנה שעברה.

בשנים האחרונות שיווקה רמ"י קרקעות במחירי שיא, ובגלל בירוקרטיה בלתי נסבלת ברשויות בפרויקטים של התחדשות עירונית, היצע הקרקעות קטן יחסית ובכך היא מייצרת "נחשקות" עבור קרקעות אלה שנרכשו בסגנון "כל המרבה במחיר". יזמים שקנו קרקעות במחירים גבוהים וכתוצאה מכך מינפו את עצמם על בלי-דעת – בין היתר משום שהחברה הרוכשת חייבת לתדלק את העסק, העובדים, התקורות ועוד – גילו פתאום שהם עומדים מול שוקת שבורה, ומכת הריבית עשויה להוביל לקריסתה.

ההשפעה רחבה עוד מאוד: יזמים לא עולים לקרקע כדי לא להיכנס לליווי בנקאי עקב חוסר ודאות, הקבלן המבצע לא מקבל את העבודה, הספקים לא מספקים שירות או מוצר, ונוצר אקוסיסטם שלם של מאות אלפי עובדים, ועשרות אלפי עסקים שחווים פגיעה קשה, עד לכדי חשש לקיומם.

הכיוון ברור: מחירי הדירות יחזרו לעלות, האזרח ישלם על כך מחירים גבוהים, והמרוויחים היחידים בכל הסיפור הזה יהיו הבנקים וכמובן המדינה.

הקונספציה הישנה (כן כן – גם כאן ישנה קונספציה) חייבת להשתנות. המדינה יצאה בקמפיינים חשובים מאד עבור החקלאים, אך לא משקיעה כהוא זה בפתרונות והסברה בתחום הנדל"ן והבנייה.

זה הזמן בו חייבים לפעול מיידית לפתרונות והקלות ליזמים ולקבלנים על מנת שיוכלו להמשיך לבנות את הארץ. האתגרים גדולים, אך החוסר ביחידות דיור גדול. על רקע הילודה הטבעית הגבוהה בישראל, פלוס תנופת העלייה הגוברת בשל האנטישמיות הגואה בעולם, איפה כולם יגורו?

צריך תוכנית חירום לאומית מיידית, עם גורם מתכלל שיטפל בכל התחום. על קצה המזלג אפשר למנות למשל את מה שצריך לעשות כאן ועכשיו:

1. בניית תוכניות אופרטיביות מיידית בטיפול בענף.

2. הוצאת מכרזי מדינה במחירים שפויים ובתנאי תשלום שפויים.

3. ביצוע הקלות בכל נושאי הריבית מול היזמים.

4. טיפול בבירוקרטיה הבלתי נסבלת בחלק גדול מהרשויות.

5. יצירת שיטת נטילת משכנתא מסובסדת על מנת להחזיר את יושבי הגדר למשרדי המכירות.

6. בניית תוכניות חומש סדורה ומאושרת מיידית במצב חירום על בניית מאות אלפי יחידות דיור מיידיות.

השנה בוועידת "עיר הנדל"ן אילת" שתתקיים ב-13-15 בפברואר, נדון יחד על נושאים אלה, מול הגורמים הרלוונטיים, על מנת לקדם בדחיפות סעיפים אלה, וכפועל יוצא – להחזיר את תנופת הבנייה והחזרת הענף לשפיות.

איתן צור הוא מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬