דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

המשרד "יעבוד" אצלנו: מה יעשה ה-AI לפונקציונליות ולעיצוב מקום העבודה

חוויית המשתמש משתנה בכל התחומים והבינה מלאכותית הופכת למרכיב בלתי-נראה אך מכריע בתכנון משרדים ומתחמי תעסוקה. מנכ"ל גנסלר ME, טים מרטין מסביר מה היתרונות – וגם הקשיים. כתבה שנייה בסדרת כתבות על שילוב ה-AI בנדל"ן המניב מהמבט של חוויית משתמש הקצה

שיתוף‭:‬

המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילום: באדיבות Gensler ME)
המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילום: באדיבות Gensler ME)
המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילום: באדיבות Gensler ME)
המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילום: באדיבות Gensler ME)
המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילום: באדיבות Gensler ME)
המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילום: באדיבות Gensler ME)

עיצוב ותיכנון מתחמי תעסוקה, משתנה במהירות ומושפע ישירות מהתפתחות הבינה המלאכותית בעקבות שני אלמנטים עיקריים. האחד, העובדה שהחברות עוברות לשימוש ב-AI כחלק מדינמיקת הפיתוח והייצור שלהן, דינאמיקה שמשנה לגמרי את מצבת כוח האדם, את ייעודי השטחים בתוך כל מתחם, את מבנה המתחמים המשותפים ואופי השטחים הפרטיים – שבעבר היה מורכב מתאי עבודה או משרדים. ואילו האלמנט השני הוא היחס החדש שנוצר בין שטחים בעלי ייעוד ידוע, לבין שטחים שדורשים גמישות תכנונית שלא הכרנו קודם.

כך למשל, תכנון חדר ישיבות היה עד לפני כשנתיים פונקציה בעלת כמה משתנים בלבד, כמו מספר משתתפים מירבי, מפרט טכני למערכות חשמל אודיו ווידאו, שולחן מרכזי, כסאות ואולי מספר ארוניות או עמדות הגשה. עם כניסת הבינה המלאכותית, נולדו וריאציות שונות ומשימות לחלל המוגדר כחדר ישיבות. בישיבה יכולים להשתתף 20 איש שרובם נמצאים ברחבי הגלובוס, ובחדר עצמו יידרש בפועל מקום פיזי לשני משתתפים בלבד. במקרה כזה, היעילות האנרגטית למשל חייבת להתאים את עצמה למספר המשתתפים פיזית, וכך גם מרכיב ההארחה (קפה, בורקסים מישהו?).

חוויית משתמש במקומות התעסוקה, הפכה בשני העשורים האחרונים למשימה המרכזית בתכנון פרויקטים למשרדים בעולם כולו. אחד האתגרים שעמדו בפני מתכנני סביבות עבודה, היה חוסר היכולת להתאים לכל עובד את סביבת העבודה הייחודית עבורו שתפיק ממנו את המירב (ניצול וייעול) והמיטב (מקסימום מימוש הפוטנציאל של העובד).

אולם ההשפעה של בינה מלאכותית בנוגע לעיצוב סביבות העבודה שלנו, מתבטאת בכך שכבר לא מדובר במושג עתידני, אלא בשינוי פרדיגמה, המעצב מחדש באופן קיצוני את הדרך שבה עובדים חווים את סביבות העבודה שלהם. הסביבה הפיזית והווירטואלית נפגשות ואף מתמזגות.

הכתבה הראשונה בסדרה על שילוב הבינה המלאכותית בנדל"ן המניב

במרחב העבודה העתידני, הבינה המלאכותית לוקחת את ההובלה בהבטחת רווחה פיזית. שולחנות ישיבה בעמידה וכיסאות ארגונומיים מתכווננים בעצמם להגדרות האידיאליות. בינה מלאכותית מנטרת את היציבה ומזכירה לעובד להסתגל אם ישב לא נכון או עמד יותר מדי זמן. יש אפילו הפסקות בריאות מונחות בינה מלאכותית, עם תרגילים שנועדו להקל על מתח ולשפר את הריכוז. היעד המרכזי בעיצוב מחדש של סביבות עבודה עם AI, כולל ייעול משימות וטיפוח הלמידה, ואפיקי פיתוח לטובת היעד במרחב של העובד, שחייבים להיות מסוגל לבצע שתי משימות – ניטור והתאמת פתרונות בזמן קצר.

כאשר סביבת העבודה מנטרת את מצבו המנטאלי והפיזי של העובד, כבר נוצר האלמנט הראשון לזיהוי ואפיון בזמן אמת. האם העובד חש בטוב? האם יש לו כאב ראש? אולי הוא רעב? הוא איבד ריכוז? אולי הוא בכלל מדוכדך? לאחר האבחון והזיהוי, מייצרת מערכת הבינה המלאכותית את תמהיל הפתרונות האינדיבידואליים הנדרשים לטובת מיקסום יעילותו של העובד.

היכולות של ה-AI בעיבוד נתונים מורכב, ופתרון בעיות חישוביות מאפשרת מגוון עצום של פתרונות במהירות שיא, למשל זיהוי כאב גב של העובד והתאמת הכיסא ושולחן העבודה להפחתת הכאב.

יכולת חיזוי שלא הכרנו

הנכס החזק ביותר של ה-AI, הוא היכולת לניתוח חזוי. כאשר יכולת זו מיושמת על עיצוב אדריכלי, היא חושפת מימד חדש באופטימיזציה של סביבת עבודה. אדריכלים ומעצבים יכולים להזין משתנים כגון אוריינטציה של בניין, חומרים, נתוני אקלים מקומיים וצריכת אנרגיה – לתוך אלגוריתמי AI, ומניבים מושגים שמתעדפים יעילות אנרגטית וקיימות.

יכולת אנליטית כזו הופכת גם AI לכלי רב ערך לניצול סביבת עבודה. על ידי מעקב אחר נתונים על תנועת עובדים ואינטראקציה, הבינה המלאכותית יכולה להציע עיצובים המשפרים שיתוף פעולה, פרודוקטיביות ורווחה. התובנות שנאספו מניתוח כזה, יכולות לסייע ביצירת פריסות יעילות שמגבירות את שביעות רצון העובדים תוך צמצום עלויות. בעידן של שינויים מהירים, קווי המתאר של מקום העבודה משורטטים מחדש בקצב חסר תקדים.

כדי להוות מקום עבודה אטרקטיבי ותחרותי לעובדים הטובים ביותר, החברות נדרשות לטפח סביבה המספקת משיכה – מעבר לחלל המשרדי המסורתי. מה שבאמת מייחד את המנצחים במלחמה הזו על כישרונות וטאלנטים, הוא לא רק המרחבים הפיזיים שהם מספקים, אלא החוויות המעוצבות בקפידה שהם אוצרים עבור העובדים שלהם.

עוד תכונה מרכזית של AI היא היכולת שלה ליצור סביבות עבודה מותאמות להעדפות אישיות. מערכות מבוקרות בינה מלאכותית יכולות להתאים טמפרטורה, תאורה ורמות רעש הסביבה, וליצור אווירה נוחה לכל עובד. התאמה אישית זו משתרעת על עוזרים דיגיטליים המופעלים על ידי בינה מלאכותית, המנהלים לוחות זמנים, מזכירים ליחידים משימות, ואפילו מספקים עדכוני תנועה, הפועלים כ"קונסיירז'" אישי של מקום העבודה.

סביבת העבודה מתאימה עצמה לעובד. המרחב המשרדי בעידן הבינה המלאכותית (צילומים: באדיבות Gensler ME)

השילוב של AI במקום העבודה מתחבר גם למגמת ה-wellbeing. על ידי מיפוי יכולות והצעת תוכניות לשיפור מיומנויות, AI מאפשר לעובדים להשתלט על מסלולי הצמיחה שלהם בקריירה. זה אפילו מעודד עובדים לקחת הפסקות קצרות או לעסוק בתרגילים מודעים התורמים לתרבות עבודה בריאה יותר.

ממשלות שמשקיעות הון ב-AI

משרד גנסלר אדריכלים עוסק במחקר ופיתוח של עולמות התעסוקה ואתגרי התכנון שלהם, ומוביל את עולם תיכנון ועיצוב המשרדים למקומות חדשים ניסיוניים חסרי תקדים. כבר בתחילת השנה, הציגה מחלקת המחקר והפיתוח שלו את תפיסת החברה בכל הנוגע לשילוב AI בתכנון מתחמי משרדים ותעסוקה.

גנסלר ME (גנסלר המזרח התיכון) שמתכננים מתחמי משרדים ותעסוקה עצומים באמירויות, ערב הסעודית, קטאר  ועוד, נהנים במדינות משופעות כסף כאלה, מהיכולת להטמיע את הכלים החדשים המושתתים על AI במתחמי משרדים עצומים הקיימים כבר כעשור, לטובת יעילות תפעולית ולקיימות.

מנכ"ל גנסלר ME, טים מרטין מספר בשיחה עם נדל"ן ניוז של מרכז הבנייה הישראלי, כי הממשלות במדינות אלו משקעות משאבים גדולים בהתאמת מתחמי התעסוקה למערכות בינה מלאכותית, שיכולות לייעל את השימוש באנרגיה ולהפחית בזבוז, והעובדה שמדובר בגורמים עתירי ממון בסקטור הממשלתי, יצרה מצב שקצב השימוש ב-AI במתחמי תעסוקה במדינות אלו גבוה במיוחד.

טים מרטין (צילום: באדיבות Gensler ME)
צוות האדריכלים בתחום המשרדים בגנסלר ME. . המנכ"ל טים מרטין שני משמאל (צילום: באדיבות Gensler ME)

בוועידת העיצוב אילת 2023 יגיע הצוות הבכיר של משרד גנסלר ME לטובת קיום הרצאות וקבוצות עבודה בנושא תיכנון מתחמי תעסוקה ומשרדים בעידן החדש בעולם בכלל ובישראל בפרט.

משרד העתיד

כשאדם ייכנס למשרד העתיד, יקבל אותו "עוזר" בינה מלאכותית מתקדם. זה כבר לא תהיה רק סריקת תג זיהוי, אלא כבר זיהוי פנים, ברכה של אותו "עוזר" עם הודעה מותאמת אישית הכוללת לוח זמנים, עדכוני מזג אוויר, חדשות והודעות מייל בולטות.

את יום העבודה לא נתחיל כפי שאנחנו רגילים כיום – עם סינון בלתי נגמר של מיילים, אלא ברשימת משימות ופגישות עם עדיפות, שנוצרה על ידי אותו "עוזר". בינה מלאכותית לא רק מתחשבת במועדים, אלא גם מבינה את השעות הפרודוקטיביות ביותר ביום, ומבטיחה שמשימות בעדיפות גבוהה מתיישבות עם תקופות השיא הפרודוקטיביות ביותר שלנו. זה גם מתזמן הפסקות במרווחים אופטימליים כדי למנוע עייפות ולשמור על רווחה נפשית.

חדרי הישיבות יהיה דינמי. מערכת ה-AI תזהה את אופי הפגישה ואת המשתתפים, מתאימה את התאורה, הטמפרטורה ואפילו את רמות הרעש כדי ליצור סביבה נוחה. עבור מפגשי סיעור מוחות יצירתיים, החדר עשוי להשרות אווירה חמה ומזמינה, בעוד שלפגישות אסטרטגיה, הסביבה תהפוך לקרירה ורשמית יותר.

עבודה משותפת וניהול צוותים באמצעות בינה מלאכותית, יכולים להתבצע בעזרת לוחות וירטואליים המופעלים על ידי בינה מלאכותית, הלוכדים ומתמללים דיונים, מקצים פריטי פעולה ואפילו מתרגמים שיחות בזמן אמת. כאשר אדם עוזב, המערכת זוכרת העדפות, מתכוננת ליום למחרת בעבודה. המערכת החכמה גם מתאמת עם ה-AI בבית, מתאימה את הנסיעה חזרה ומתקשרת כדי להבטיח שהבית מוכן להגעה.

חלק אינטגראלי מעולם תיכנון המשרדים בעולם עוסק בתחזוקה ותפעול. תחזוקה חזויה המופעלת על ידי AI, יכולה לחזות כשלים בציוד, למזער הפרעות ולהוזיל עלויות תחזוקה. האבטחה המשופרת שמציעה הבינה המלאכותית – מזיהוי פעילות חריגה ועד זיהוי סיכונים פוטנציאליים – הופכת את מקומות העבודה לבטוחים יותר.

אבל כנראה שלא הכל ורוד, ולצד כל היתרונות, עשויים להתגלות גם קשיים, כפי שמספר מרטין, מנכ"ל גנסלר ME: "אי אפשר להתעלם מההשלכות האתיות של שילוב AI. ככל שאנו עוברים לעולם יותר ויותר מונע נתונים, הפרטיות ואבטחת הנתונים צריכים להיות מנוהלים בצורה נבונה כדי להבטיח שהיתרונות של AI לא יבואו במחיר של שימוש לרעה במידע אישי. יתרה מכך, בינה מלאכותית צריכה להשלים את כושר ההמצאה האנושי, לא להחליף אותה. גישה ממוקדת באדם לאינטגרציה של AI חיונית כדי לשמור על איזון בין אוטומציה ואינטראקציה אנושית".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬