דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

הקריסה הנדל"נית – וההתאוששות: שדרות מלקקת את פצעי המלחמה

95% צניחה במכירות בחודשיים הראשונים למלחמה, אבל כעת יש שינוי חיובי במגמה. מהנדס העירייה חגי כהן: מדברים על שתי תוכניות ותמ"ליות, יש דחיפה של מינהלת תקומה. אמיר כהן מדמרי: "יש כמעט חזרה לשגרה שלפני"

שיתוף‭:‬

העסקאות חוזרות לישובים סמוכי הגדר בדרום ובצפון. מה הייתה העסקה הגבוהה ביותר בשדרות? (צילום: עיריית שדרות)
העסקאות חוזרות לישובים סמוכי הגדר בדרום ובצפון. מה הייתה העסקה הגבוהה ביותר בשדרות? (צילום: עיריית שדרות)
העסקאות חוזרות לישובים סמוכי הגדר בדרום ובצפון. מה הייתה העסקה הגבוהה ביותר בשדרות? (צילום: עיריית שדרות)
העסקאות חוזרות לישובים סמוכי הגדר בדרום ובצפון. מה הייתה העסקה הגבוהה ביותר בשדרות? (צילום: עיריית שדרות)
העסקאות חוזרות לישובים סמוכי הגדר בדרום ובצפון. מה הייתה העסקה הגבוהה ביותר בשדרות? (צילום: עיריית שדרות)
העסקאות חוזרות לישובים סמוכי הגדר בדרום ובצפון. מה הייתה העסקה הגבוהה ביותר בשדרות? (צילום: עיריית שדרות)

העיר שדרות נהנתה בשנים האחרונות מרנסאנס של פיתוח ובנייה. אלפי דירות נמכרו בה, ואוכלוסייתה צמחה לכ-35 אלף איש – עם פוטנציאל להכפלה ליותר מ-70 אלף. על פי נתוני רשות המסים, 251 דירות נמכרו בעיר שדרות בתקופה שבין 7 באוקטובר 2022 לסוף אותה שנה, כלומר בפחות מחודשיים.

מדוע בדקנו דווקא את טווח התאריכים הזה? כי אותו ניתן להשוות לתקופה המקבילה שנה לאחר מכן – בין מתקפת הטרור האכזרית של 7 באוקטובר, לבין סוף שנת 2023, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל. באותה תקופה, נמכרו בעיר 11 דירות, על פי נתוני רשות המסים שמתעדכנים באיחור של כחודש עד חודשיים.

כלומר, בין שתי התקופות חלה צלילה של 95% (!!!) בעסקאות. זה בהחלט מובן בעיר חוותה את ההתקפה הרצחנית והמזעזעת של חמאס באותה שבת, במהלכה נרצחו מעל 80 אזרחים ושוטרים, ובהמשך ספגה ירי בלתי פוסק של רקטות.

בימים אלו תושבי העיר עדיין מפונים, אולם גורם בעירייה מעריך כי מספר התושבים ששוהה בעיר כיום עומד על כ-7,000-8,000 איש, כ-20% מאוכלוסייתה המקורית, כאשר לאורך המלחמה נותרו בה בעיקר אנשי החמ"ל העירוני וכיתת הכוננות. שאר התושבים מפוזרים על פני 110 בתי מלון ברחבי הארץ, כאשר עוד אלפים אחרים התפנו עצמאית. דובר העירייה ירון ששון מספר כי העירייה "חולקה" למעשה על פני חמש מחוזות ברחבי הארץ, כאשר "הקמנו למעשה עירייה קטנה בכל מחוז שנותנת שירותים לתושבים כמו שירותי חינוך ורווחה, ולכל מחוז כזה שלחנו עובדים, חלק שוהים עם המשפחות המפונות שלהם עצמם בבתי מלון, ומי שלא שדרותי – נמצא בבית מלון ובסף השבוע חוזר הביתה. אבל לאט לאט, עובדי העירייה עצמם מתחילים לחזור לבניין העירייה, גם אם זה לפעמיים בשבוע. גם זה משהו".

רואים התאוששות

ואולם, בחודשיים האחרונים חלה התאוששות במכירת דירות בעיר הדרומית. חברת י.ח דמרי בונה שנים בשדרות וכיום היא משווקת את פרויקט "שער העיר" שכולל ארבעה בנייני מגורים עם 154 יחידות דיור. "זה אחד הפרויקטים החזקים שלנו", מספר לאתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה, אמיר כהן. "אנחנו בונים בשדרות לא מעט שנים. באפריל האחרון פתחנו למכירה את 'שער העיר' בהשקה שקטה, ועד ספטמבר מכרנו קרוב ל-50 דירות במחירים אטרקטיביים – כאשר מחירי הדירות עלו בכ-100 אלף שקל בממוצע באותן חמישה חודשים. קצב הפניות והביקושים היו גבוהים, כמו שקרה בהרבה מערי הפריפריה בדרום. אבל שדרות אפילו התבלטה לטובה, גם אצלנו וגם אצל הקולגות שלנו".

אמיר כהן, סמנכ"ל השיווק והמכירות בדמרי (צילום: אפרת מזור)

-ותכננתם השקה רשמית וקמפיין אחרי החגים

"בדיוק. אבל אחרי 7 באוקטובר נכנסו להקפאה טוטאלית למשך יותר מחודש. בסוף נובמבר התחלנו להרגיש התעוררות. באוקטובר קיבלנו 57 פניות, אבל חודש לאחר מכן זה כבר שילש את עצמו. כשאני מסתכל על הדברים, אחד הדברים שהכי מעניין אותי זה קצב הפניות – ככה יודעים איך יהיה קצב המכירות של הפרויקט. בדצמבר כבר מכרנו כמה דירות עם חוזים. בינואר מכרנו עוד דירות – בערך 20 דירות בחודשיים. בדצמבר וינואר הייתה עלייה משמעותית, גם ברמת ההתעניינות וגם ברמת החוזים. אני מעריך שאנחנו לא שונים מהמתחרים".

-החלה התאוששות בדצמבר, אבל עדיין בלי משרד מכירות פעיל?

"פתחנו את משרד המכירות רק בסוף דצמבר, אבל כן ביצענו פגישות מחוץ לעיר, רחוק יותר, בנתיבות ובאשדוד".

הפרויקט של דמרי בשדרות (צילום: באדיבות דמרי)

כהן מספר כי מפילוח של הפניות, עולה ש-50% הם לקוחות פוטנציאלים משדרות עצמה, 30% משקיעים ו-20% תושבים מחוץ לעיר שרוצים להצטרף אליה. "תושבים מקומיים מחפשים פרויקטים חדשים, דירות יותר מרווחות וגם מרגישים אולי יותר בטוח בבניין חדש", הוא מספר. "יש סגמנט של לקוחות מהמגזר הדתי-לאומי מכל קצות הארץ".

-בגלל האירועים, היו לקוחות שביקשו לבטל חוזים חתומים?

"יש לי לקוח אחד, משפחה שתכננה לעבור לעיר וביקשה לבטל בשבועיים הראשונים של המלחמה, אבל נראה שהם חוזרים בהם מהביטול. הם חתמו על חוזה באוגוסט. כשפנו לבטל, החברה ניהלה איתם שיח ארוך ומקבל. אמורה להיות איתם שיחה נוספת, אבל נראה שהם יחזרו לעסקה".

-כבר דובר על הפוטנציאל של חבל הארץ הזה, אבל אחרי אירועי השבת השחורה, לא עולה מחשבה שנייה?

"אנחנו בונים בנתיבות, אופקים, אשקלון, בכל הפריפריה הדרומית. אנחנו די מכירים את מה שקורה בסביבה וחושבים שיש לפריפריה הזדמנות. נכון לפרק הזמן הזה שאנחנו לא יודעים איך כל הסיפור הזה יגמר, אנחנו לא יכולים להגיב מה נעשה. ככל והמצב ישתנה לטובה, אנחנו מאמינים שיהיה פה המשך של ביקושים. הנה, רק עכשיו קיבלתי הודעה מלקוחה שלא הייתה הרבה זמן בעיר, ואמרה לי שהיא הגיעה וראתה שהפרויקט מתקדם".

-ואיך אתם מסתדרים בלי פועלים פלסטינים? הרי הענף ממש בבעיה בלי כוח האדם הזה

"כמה שנים טובות שאנחנו לא מחזיקים עובדים פלסטינים. כמדיניות דיללנו את מצבת כוח האדם הזו, כי רכבת ההרים הזו פשוט לא בריאה לנו. האתרים כולם עובדים, אנחנו מאד אופטימיים. יש כמעט חזרה לשגרה שלפני. האכלוס של 'שער העיר' תוכנן ליוני 2025, ולא דחינו את זה בעקבות המלחמה".

התוכניות שנולדו בעקבות המלחמה

מהנדס עיריית שדרות, חגי כהן, מסביר כי למרות המצב הנוכחי – עם עיר מדוללת מתושבים – תוכניות הפיתוח לא מפסיקות, ואף התעצמו בשל המלחמה ופעילות מינהלת "תקומה". "היו לנו את ההסלמות האחרונות, אבל להגיד שחווינו משהו דומה למה שהיה ב-7 באוקטובר ולאחריו, את זה אי-אפשר להגיד", אומר כהן לאתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי. "מנתוני עבר, הגרפים של השווקים  אחרי סבבי הלחימה ב-10-15 השנים האחרונות, עלו בצורה אקספוננציאלית. שדרות לא חוותה משבר בדיור, יזמים יודעים שהחוזקה של שדרות זו המעטפת שהעירייה נותנת, הטבות המס שהמדינה נותנת. שדרות משווקת 100 דירות, וניגשים 7,000 איש".

מהנדס עיריית שדרות, חגי כהן (צילום: עיריית שדרות)

לאחר תקופת הלם, גם בציבור הכללי וגם בענף הבנייה, החלה דרישה מהשטח לנסות לחזור לפעילות רגילה. "הרבה יזמים 'מחרפנים' אותי למה לא קיימתי ועדת משנה. מינהל התכנון הכניס אותי להקפאה, אבל הנה, בעוד שבועיים נקיים סוף סוף ועדה. יש לי שכונה חדשה שכבר פנו אליי שלושה יזמים ב'טענות' שהם רוצים לבצע קדיחות בשכונה כדי לעשות שם הפנינג מיוחד ליום העצמאות הקרוב".

כהן, שמשמש בתפקיד בארבע השנים האחרונות, הוקפץ אף הוא לשירות מילואים בצו 8, למשך 50 יום. "במהלכם ניסיתי לטפל בעיר ובמתעניינים. תשמע, מאמינים בעיר הזאת כל כך. יש את הדחיפה של מנהלת תקומה. מדברים על שתי תוכניות ותמ"ליות לשני אזורי תעשייה בשטח כולל של כ-1,700 דונם, ועדת גבולות כדי לספח ממועצת שער הנגב חלק מהשטח שמיועד לאזור תעשייה 'איבים',  מדברים על הקמת תחנת רכבת נוספת. יש את נושא פתיחת השלוחה הדרומית של מכון וינגייט, ועל הפרק יש גם פרויקטים שנולדו לאחר תחילת המלחמה למגורים למשטרה, פרויקטים לקציני צבא, הכל נולד עכשיו. יש דיבור על רופאים שרוצים לבוא לפה לגור. 'תקומה' נותנת מעטפת ודחיפה. הרבה מאד אנשים רוצים להצטרף. רוצים להביא לפה מכוני מחקר, ואנחנו בעירייה רוצים לתכננן את זה כדי שזה יהיה הכי טוב".

לא מפסיקים לבנות. שדרות (צילום: עיריית שדרות)

-ועדיין, איך אתה יכול לשכנע אנשים לבוא לגור פה אחרי מה שקרה באוקטובר? תראה מה קורה אצל תושבי קיבוצי העוטף – חלקם לא יודעים אם הם יחזרו הביתה אם המציאות לא תשנה פה

"20 שנה של לחטוף טילים על הראש – אבל למדנו כנראה לחיות עם זה. אבל פה נכנסו לך בבית. 23 שנה של רקטות, לא משתווים ל-7 באוקטובר אחד. אבל אנשים מאמינים בעיר. יצאתי מפגישה עם יזם גדול שישב עם ראש העירייה והמנכ"ל. הוא אמר לנו – יש 100 דונם שאני רוצה אותם. 'אני מאמין בראש העיר ובכם, בטוח שיהיה פה טוב'. תראה, עוד 5-10 שנים, יהיה פה חבל ארץ אחר, הרבה יותר טוב".

.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬