פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי פנו ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (ש"ס) כדי להביע את התנגדות הרשויות המקומיות לתוכנית להאריך את האישור לפיצול דירות צמודות קרקע. ביום ראשון תקיים הוועדה דיון בנושא הקלות לפיצול דירות צמודות קרקע קיימות – הוספת יחידות דיור במבנים ותיקים, במסגרת הוראת שעה שנקבעה בתיקון 117 לחוק התכנון והבנייה.
הרשויות המקומיות טוענות כי "הדבר עלולה להוות תמריץ שלילי לקידום תהליכי התחדשות עירונית". את הפניה יזמו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי וראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.
הוראת השעה אושרה לראשונה ב-2017 לתקופה של חמש שנים, וב-2022 הוארכה שוב, וצפויה להסתיים בסוף השנה. ההוראה זו מאפשרת לוועדה המקומית להעניק הקלה לתוספת יחידת דיור בגודל 45 מ"ר, לבעלי דירות צמודות קרקע ששטחן גדול ב-120 מ"ר, וזאת בתאני שהתוכנית שחלה על המגרש נכנסה לתוקף לפני שנת 2011. הסיבה לאותו מהלך מלפני שבע שנים, הייתה להעניק כלי נוסף להגדלת היצע הדירות הקטנות.
בהוראת השעה המוצעת, נכתב כי "בהקלה שאינה כוללת תוספת שטח, תינתן ההקלה אם התקיימו כל אלה: א) לא הוכח להנחת דעתה של הוועדה המקומית, לפי חוות דעת מהנדס הוועדה שהוצגה לפניה בכתב, אם הוצגה, כי מוסדות הציבור, השטחים הפתוחים, התשתיות ושטחי החניה אינם נותנים מענה לצרכים הנובעים מהגדלת מספר יחידות הדיור; ב) אם הוגשה התנגדות לפי סעיף 149 לבקשה להקלה כאמור, הוכח להנחת דעתה של הוועדה המקומית כי אין במתן הקלה כדי לגרום לפגיעה בלתי סבירה במי שהגיש התנגדות כאמור".
עוד צוין כי "בהקלה הכוללת תוספת שטח – רשאית הוועדה המקומית לתת את ההקלה לאחר שמצאה, לפי חוות דעת מהנדס הוועדה שהוצגה לפניה בכתב, כי מוסדות הציבור, השטחים הפתוחים, התשתיות ושטחי החניה נותנים מענה לצרכים הנובעים מתוספת השטח או מתוספת יחידת הדיור".
"אנו מתנגדים בתוקף להצעה זו", כתבו חולדאי וביבס. "ככלל, איננו תומכים בקידום תכנון בהליך של הקלה. יש לתכנן בדרך המלך, ולא תוך שימוש בקיצורי דרך. לפיצול דירות יש השלכות כבדות משקל שצריך לבחון, באופן שאינו יכול להיבחן בהליך של הקלה. תוספת דירות באמצעות פיצול דירות, ובמיוחד בהליך של הקלה, עלול לגרום לנזקים רבים ובלתי הפיכים, ביניהם: עומס מוגבר על כושר הנשיאה של מרחב עירוני ותיק, עומס מוגבר על התשתיות, מחסור ניכר בשירותים ציבוריים (בתי ספר, גני ילדים, מתנ"סים, גינות ציבוריות ועוד), וכן השפעות תפעוליות שוטפות (למשל, בתחום הפסולת: צורך בהוספת כלי אצירה, שינוי הפריסה של הפח הכתום והכחול ועוד)".
"כמו כן", המשיכו, "הוספת יחידות דיור במבנים ותיקים עלולה להוות תמריץ שלילי לקידום תהליכי התחדשות עירונית, ולהפחית את הכדאיות שבחידוש מבנים, וכפועל יוצא תעכב את התחדשות מלאי המבנים בעיר ואת ההיערכות לרעידות אדמה. מבלי לגרוע מהאמור לעיל ולמען הסר ספק, אנו מתנגדים לכל הרחבה של יכולות השימוש בהקלה, כפי שמפורטות בתזכיר החוק, ובכלל זה הוספת דירות והרחבת האפשרות לעשות שימוש בפיצול (והוספת) דירות בצמודי קרקע ביישובים עליהם חלות מגבלות היקף יח"ד בתמ"א 35".
"זאת ועוד, על פי נוסח הוועדה בראשותך, ההצעה קובעת כי הוראת השעה של פיצול הדירות תעמוד בתוקפה כל עוד יעמדו בתוקפן ההוראות הכלליות למתן הקלות. בהתאם לסעיף 60 לחוק, התוכנית הכלכלית… המועד לפקיעת התוקף של הסמכות ליתן הקלות, צפוי לחול בנובמבר 2024 וכפי ששבנו וחזרנו ואמרנו, בכל פעם בו הנושא עלה, אנו מתנגדים נחרצות ובתוקף לכל הארכה של אותו מועד, ומתנגדים לשימוש של השר בסמכותו להאריכו בתקופות נוספות".
השניים טוענים כי "משמעות הצעת החוק שבנדון היא שתעמוד בתוקף לתקופה של כחצי שנה בלבד. לדעתנו, אין בכך כל טעם, ולכן הצעת החוק לפיצול דירות מיותרת גם בהיבט זה. למען הסר ספק יובהר, כי אנו מתנגדים נחרצות לסעיף 4 להצעת החוק, שפורסם לקראת הדיון הקרוב בוועדה, המבקש להרחיב את סמכויות השר בכל הנוגע לדחיית המועדים של ביטול הסדר הקלוקל והנפסד של ההקלות הכמותיות".
> הצג תגובות