חברת Jtrain ltd נבחרה במכרז להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. החברה היא שותפות של דן, דניה סיבוס וחברת COMSA הספרדית, שהוקמה עבור ההתמודדות בפרויקט התשתית הגדול בבירה. במכרז התמודדו עוד שלוש קבוצות: שיכון ובינוי, אגד וסקודה; אלסטום, אלקטרה ומנרב אלייד; וכאף ושפיר הנדסה.
הקו הכחול יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership). החברה הזוכה תקים, תתפעל, תתחזק ותממן את הפרויקט. החברה תפעיל את קווי הרכבת לשבע שנים, עם אופציה ל-18 שנים נוספות, ובמקביל תתחזק את הרשת למשך 25 שנה. עלות הקמת הקו הכחול היא כ-10 מיליארד שקלים, ואינו כולל את כריית המנהרה בתוואי הקו – שאורכה כ-2.2 ק"מ – ויצאה למכרז נפרד.
הקו הכחול כולל גם כמה "תתי-קווים" – התכלת והסגול, שיחברו בין שלושת הקווים שיפעלו בעיר. המכרז עצמו גם הכיל אופציה להקמת שלושה מקטעים נוספים – בקריית הממשלה, רכס לבן וארמון הנציב.
הפרויקט הובל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים בשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי, אושרת דוד-דקר. עבודות התכנון עבור הקו הכחול יחלו בשנה הקרובה, ועל פי הערכות, הפעלת הקל תתחיל בצורה הדרגתית משנת 2028 ועד להפעלה מלאה בשנת 2030.
פרויקט הקו הכחול כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים, משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפון העיר. הקו יכלול כאמור גם מקטע תת קרקעי באורך של 2.2 קי"מ מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה, ובו שלוש תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו. כמו כן יוקם מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל צי של 66 רכבות חדשות תוצרת PESA הפולנית.
בדומה לפרויקט ה-JNET ובמטרה לצמצם את ההפרעה לתושבים ולבעלי העסקים בזמן עבודות הזכיין, המדינה ועיריית ירושלים כבר החלו בביצוע עבודות הכנה מקיפות לקראת הנחת המסילות, באמצעות חברת מוריה.
הקו הכחול יצטרף לקווים שכבר פועלים בעיר – הקו האדום והקו הירוק (J-NET), שכבר כיום מהווים חלופה טובה לרכב פרטי, ומקלים את ההתניידות בעיר הפקוקה גם כך.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון אמר כי "מערך התחבורה הציבורית בירושלים משנה את פניו וקורם עור וגידים שיובילו את ירושלים להיות הראשונה שתצא מהפקקים. אל הקו הירוק שנמצא בתהליך בינוי מואץ, מצטרף היום הקו הכחול שיחבר בין גילה לרמות דרך מרכז העיר ויכלול ממשקים גם לקווים הנוספים. עם סיום בינוי הקו הכחול עתידה הרכבת הקלה בירושלים להסיע בין 500 ל-600 אלף נוסעים ביום. זוהי בשורה אמיתית וייחודית לעיר ירושלים שיחד עם מתחמי התעסוקה והדיור תהפוך לאבן שואבת עבור משפחות וזוגות צעירים. אני מודה לשרי האוצר והתחבורה ולצוותי המשרדים על עבודת וקידום הרכבת למען תושבי הבירה ומבקריה".
מנכ"ל תכנית אב לתחבורה, זהר זולר, הוסיף: "התוואי הכחול הוא השלישי ברשת הרכבות הקלות בירושלים, ועם השלמתו יתבצעו ברשת כ-600 אלף נסיעות נוסע ביום באמצעות שמונה קווים תפעוליים. במקביל לתהליך המכרז, קידמנו את שלבי התכנון באופן מואץ והם יושלמו בעתיד הקרוב, במקביל לתחילת עבודות התשתית בארבעה מקטעים מתוך 25. קידום שלבי התכנון, יחד עם תחילת עבודות התשתית במקטעי הקו, מעידים על מחויבות כל הגורמים לקידום הפרויקט באופן מהיר ויעיל. עם השלמתו בירת ישראל תיהנה ממציאות עירונית חדשנית, בה המרחב הציבורי ישודרג ברמה האורבנית, התשתיתית והאסתטית. התושבים והמבקרים בעיר ייהנו מנגישות לתחבורה ציבורית זמינה, אמינה ואיכותית".
> הצג תגובות