הותמ"ל דנה היום בתוכנית שמסעירה את המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה. על פי התוכנית, תוקם שכונת מגורים חדשה במערב בנימינה בשטח של 340 דונם, הממוקם בין מסילת הרכבת המתוכננת לבין בתי הישוב הנמצאים ממזרח.
בוועדה אומרים כי לקרבה לתחנת הרכבת משמעות עירונית מהותית על המבנה האורבני של השכונה, השימושים המוצעים בה, מיקומם, ועוצמת הפיתוח של הקרקע. מצפון לתכנית ממוקמים שטחים בעלי ערכי טבע ונוף של נחל התנינים וסביבותיו, ושוליו הדרומיים של רכס הכרמל.
התכנית כוללת כ-1,480 יחידות דיור ועוד 300 דירות קטנות בשטח של עד 55 מ"ר עבור דיור בהישג יד, דיור מוגן ומענות סטודנטים, כ-72 אלף מ"ר שמיועדים לשטחי תעסוקה, כ-8,000 מ"ר שטחי מסחר, שטחי ציבור ושטחים פתוחים.
התוכנית קובעת בנייה של מבני תעסוקה לאורך החלק המערבי הסמוך למסילת הרכבת. מוקד מיוחד הוא המרחב העוטף את הכניסה המזרחית לתחנת הרכבת המתוכננת. במרכזו מתוכננת כיכר עירונית ירוקה עטופה במבני תעסוקה, דיור מיוחד ושטחי ציבור. הכיכר וסביבתה מלווה בחזית מסחרית.
ואולם המועצה המקומית מתנגדת לתוכנית של הוותמ"ל, שמונחתת עליה – בעיקר לאחר שבשש השנים האחרונות שם על תוכנית מתאר. אבל המועצה אינה המתנגדת היחידה. גם עמותת חיים לנחל תנינים הגישה התנגדות וגם הוועדה המרחבית ישובי הברון. בנוסף, לשכת התכנון המחוזית חיפה דרשה הבהרות לגבי תוכנית המתאר שלה, משרד הבריאות ביקש הבהרות לגבי פתרונות הביוב שלא ניתנו בתוכנית של הותמ"ל, רשות הניקוז כרמל ביקשה התייחסות לגבי תוכנית הנגר של נחל התנינים, ואילו משרד התחבורה דרש הבהרות לגבי פתרונות התחבורה.
במועצת בנימינה-גבעת עדה אומרים כי התוכנית של הותמ"ל צפויה לשנות באופן דרמטי את המושבה הוותיקה, עם תוספת של מספר רב של יחידות דיור, בסמיכות לרכבת, וללא פתרון תחבורתי או אקוסטי לתושבים. ראש המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה, איתי ויסברג, אומר כי "הותמ"ל פועלים כבריצת אמוק לרשום עוד יחידות דיור בישראל. הם מקדמים ערוץ עוקף מוסדות תכנון ורשויות מקומיות, ומייתרים לחלוטין את כל העבודה בת השנים שהתקיימה בניסוח תוכנית מתאר כוללנית ליישוב המתפתח בנימינה. בשנת ה-100 שלה תקבל המושבה ההיסטורית שכבר עומדת לרבע את מספר תושביה במסגרת תוכנית המתאר שלה, עוד ישוב בן 1,780 יחידות דיור במגדלים של 12 קומות, צמודה לכניסתה ההיסטורית. בעיית התחבורה שתיווצר היא רק חלק מהנזק הקולוסלי ליישוב ולאזור כולו".
במועצה אומרים כי כבר כיום ישנן עומסי תנועה כבדים בשעות השיא – עוד לפני שתוכנית פינוי-בינוי גדולה בשכונת גבעת חן צפויה לצאת לדרך. "שכונה חדשה ללא חיבור תחבורתי תהפוך את החיים בבנימינה לבלתי אפשריים", אומר ויסברג.

במצב של מימוש התוכנית ללא שינוי מיקום תחנת הרכבת המתוכננת, צופים עורכי התוכנית מטעם הוותמ"ל כי יהיה כשל אף גדול יותר מהכשל הצפוי לאחר העתקת התחנה. כך צפוי להיות כאוס תחבורתי עם הוספת 5,000 תושבים ללא תשתיות מתאימות לקליטתם.
במועצה מציינים כי התוכנית סמוכה לתוואי מסילות החוף המשודרג שתכלול ארבע מסילות, וללא פיתרון אקוסטי – חיי התושבים צפויים להיות סיוט. כך, מציינים במועצה, יעברו 202 רכבות בשעות היום ו-34 בשעות הלילה, בממוצע כל 4.5 דקות תעבור רכבת מהירה, כל 7.5 דקות רכבת פרברית, וכל 20 דקות רכבת בשעות הלילה – כשרובן בלילה הן רכבות משא ארוכות ועמוסות המונעות על דיזל, דבר שייצור רעש בלתי נסבל.
קצפו של ראש המועצה וצוותו יוצא על הצעת עורכי המסמך הסביבתי שבמסגרת התוכנית של הותמ"ל, לבנות את כל המבנים עם "מיגון דירתי" – דהיינו חלונות מבודדים והתקנת מזגנים, כך שהתושבים לא יוכלו בפועל לפתוח את חלונות ביתם בשל הרעש. "האם ניתן לבנות לאכלס היקף של מאות יחידות דיור שאינם מאפשרות פתיחת חלון ונמצאות בחריגה אקוסטית?", תוהה ראש המועצה ויסברג. "האם ניתן לבנות מוסדות חינוך שלפי ההמלצה יוקפו בקירות אקוסטיים?".
> הצג תגובות