קו החוף הצפוני של אילת צפוי להשתנות בשנים הקרובות. מינהל התכנון מקדם תוכנית שתידון השבוע בולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים), במסגרתו יתאפשר לבתי המלון על קו החוף הצפוני ולאורך הלגונות הסמוכות, להגביה משמעותית את גובהם.
נכון להיום, תמ"א 13 – חוף מפרץ אילת שאושרה ב-2005, הגבילה את גובה בתי המלון בשל מגבלות שדה התעופה שהיה במרכז העיר. ואולם, לפני ארבע שנים נחנך שדה התעופה ברמון, חצי שעה מהעיר, ושדה התעופה הוותיק נסגר. כך יוצא שמגבלות הבנייה בשל המראות ונחיתות המטוסים, הפכו ללא רלוונטיות.
ומה קבעו אותן מגבלות? על קו החוף הוגבלה הבנייה לשמונה קומות. כעת מציע התיקון לשנות את המגבלה הזו לטובת מגבלת בנייה של 60 מטר "לבינוי בקו החוף הראשון לים, בדומה לגובה הקיים בשורה זו, מגבלת גובה של 45 מטר סביב גופי המים והסרת המגבלה בשאר אזור המלונאות. בנוסף לאמור, מוצע במסגרת התיקון ביטול סעיף מגבלות בנייה בגין שדה התעופה".
לפני מספר שבועות אישרה למשל ועדת המשנה להתנגדויות את התוכנית להקמת מלון חדש בקו החוף הצפוני, של רשת ישרוטל ואיסתא, בהשקעה של כ-190 מיליון שקלים. מדובר על הקמת בית מלון על שטח של 1.9 דונם, בו קיים כיום מרכז מסחרי ישן. הבקשה אושרה לפי גובה של שמונה קומות (לא כולל קומה טכנית ושתי קומות תת-קרקעיות), בגובה של 41 מטרים, ובסך הכל יכלול כ-200 חדרי מלון. בתחילה התוכנית ביקשה לבנות 50 סוויטות לייעוד של דירות נופש, ואילו בהמשך מספר החדרים גדול ל-110. השטח הבנוי עומד על 10,300 מ"ר, הכפלה ביחס לתוכנית המקורית, שגם דיברה על גובה של 30 מטרים בלבד.
התוספות: עד שתי קומות ולא יותר מ-60 מטר
על פי מסמך המדיניות לרצועת החוף אילת, במגרשים בקו ראשון לחף תתאפשר תוספת זכויות בנייה ותוספת גובה של עד שתי קומות, וכאמור לא יותר מ-60 מטרים ממפלס הכניסה. בשורת הבינוי הראשונה סביב גוף המים, תתאפשר תוספת זכויות בנייה ותוספת גובה של עד 45 מטרים ממפלס הכניסה.
כמו כן תהיה גם התחדשות מרקם התיירות – כאשר במגרשים אלה תתאפשר תוספת זכויות בניה ותוספת גובה עד ל-60 מטרים ממפלס הכניסה. "הוספת נפחי הבינוי ותוספות הגובה תעשה תוך שמירת המבטים, ככל הניתן, לכיוון הים והרי אילת", נכתב באותו מסמך. "יש להימנע מבינוי 'חומתי' (חזיתות באורך של מעל ל-30 מטרים) הניצב לקוי המבט המתקבלים מצירי ההליכה".
המסמך קובע עוד כי "במסגרת תוספת הבינוי, ניתן יהיה להוסיף דירות נופש רק כחלק ממגרש בו מוצע עירוב שימושים, אשר השימוש העיקרי בו הוא מלון. סך השטח לבניית יחידות נופש לא יעלה על 25% מסך השטח הכולל לבניה באותו מגרש. תוספת מסחר תאושר לאורך דפנות המבנה הפעילות (דפנות הפונות למרחב ההליכה הציבורי ולצירי ההליכה, לטיילות או לשפ"פ עם זיקת הנראה לציבור). לא יאושרו מרכזים מסחריים סגורים".
הסכנה: מיקום מועד לרעידות אדמה
הוספת זכויות הבנייה והגבהת בתי המלון, עשויה להיתקל בבעיה אליה התייחס מסמך המדיניות: "עקב מיקומו בתוך בקע ים המלח, אזור החוף הצפוני נתון למספר סיכונים סיסמיים פוטנציאליים בזמן רעידות אדמה גדולות, בפרט קריעת פני השטח, הגברת תנודות קרקע, התנזלות הקרקע והצפת צונאמי… הסיכונים הסיסמיים יילקחו בחשבון בעת תכנון התחדשות הבינוי בהתאם להנחיות ת"י 413 ולמגבלות אפשריות נוספות אשר ינבעו מסקרי אתרים ספציפיים שיבוצעו בעת התכנון. כללים אלו יחולו הן על תוספות בניה והן לגבי חיזוק מבנים קיימים".
אולם תוכנית מדיניות גם מתייחסת ללגונה המזרחית, הצמודה למלונות הרודס. "פיתוח מרחב הלגונה המזרחית הסמוך, מייצר הזדמנות למימוש הפוטנציאל של מרחב המלונאות הצפוני בהסתכלות תכנונית כוללת. מכיוון שפרויקט הלגונה המזרחית נמצא בתהליכי תכנון מתקדמים לקראת ביצוע, ועם זאת מרכיבים בתכנון הקיים מבוססים על תפישות תכנון דומות לאלו שמתחם המלונאות הצפוני הוקם על פיהן, ש להטמיע את הנחיות סעיף 8.1 בתכנון מרחב הלגונה המזרחית, בדגש על היחס בין המבנים למרחב הציבורי ואופי הפיתוח של מערך התנועה במרחב".
> הצג תגובות