ממשלות ישראל שואפת להקים בישראל רכבת קלה, מטרו, רכבת תת קרקעית, שדה תעופה חדש, בתי חולים חדשים, תשתיות לאומיות ו- איים מלאכותיים. עם זאת, בפועל, כשבישראל, שכר המהנדסים עומד על 272 שקל לשעה בלבד, קיימת בעיה של אספקת חשמל ומחסור בהתפלת מים – נראה כי הדמיון עולה על כל מציאות.
כ-3,000 בכירי הענף ואנשי ממשל השתתפו (16.11) בכנס ה-13 לבנייה ותשתיות של איגוד המהנדסים, שהתקיים באקספו בתל אביב. רבים מהם הביעו את דאגתם בכך שהענף נמצא במשבר שמאיים על איתנותו וקיומו. מלבד אתגרי המדינה, ישראל עומדת בפני משבר התייקרויות עולמי של חומרי הגלם, ומכאן חשש כבד מפני "צונאמי" של התייקרויות. ההשלכות לכך עלולות להיות חמורות.
"הכנס השנה עומד בסימן אסטרטגיה לאומית לבנייה ולפיתוח תשתיות", אמר יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, יגאל גוברין. "אחת הבעיות הקשות איתה אנו מתמודדים היא שכר המהנדסים במכרזים ממשלתיים והמחסור החמור במהנדסים. רק כדי לסבר את האוזן, השכר השעתי במכרזי מדינה של מהנדס בעל ניסיון של כעשור, עומד על 272 שקל לשעה ושל מהנדס עם ניסיון של 5 שנים עומד על 150 שקל לשעה בלבד- פחות מחצי מהשכר של עו"ד שסיים סטאז'. דוגמה זו ממחישה את המצוקה החמורה בענף".
"עומדים בפנינו אתגרים עצומים, בראשם כמות ואיכות הפרויקטים ויש להתמודד איתם בכלים חדשים. אנחנו מדשדשים היום על שיווק של כ 45-50 אלף יח"ד לשנה, אבל צריכים לדבר במושגים של 100 אלף יח"ד בשנה. אם לא יטפלו בזאת נהיה במצוקה גדולה. כפי שטופל גל העלייה הגדול של שנות ה-90, אז יושם סל פתרונות נרחב, יש לפעול גם היום. אנו הולכים להיות אחת המדינות הצפופות בעולם ויש לכך השפעה על כל תחומי החיים".
דוד יהלומי, יו"ר מטה תשתיות ובניה בקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר עוד, "השקעות ציבוריות בבנייה ותשתיות מהוות את אחד המפתחות המרכזיים לכלכלה צומחת ומשגשגת ותורמות להגדלת היעילות והתפוקה של המגזר העסקי. על כן, ממשלות ישראל חייבות לראות בפיתוח התשתיות השקעה ולא הוצאה כספית. השקעה שתניב פירות בטווח הבינוני והארוך. הגיע הזמן שהמשברים לא ינהלו את המדינה אלא שהמדינה תתנהל בראייה מערכתית אסטרטגית באופן שימנעו את המשברים וביניהם משבר הבניה התשתיות".
מי שניפץ את הרוח הפסימית היה המהנדס והאדריכל העל הספרדי, סנטיאגו קלטראווה, שאמר, "אני נרגש לדבר בפני המהנדסים של מדינה שבתוך שני דורות בלבד בנו כמעט מכלום, אלפי מבנים, אוניברסיטאות, נטעו עשרות אלפי עצים והקימו תשתיות. תשתיות יכולות לשנות את חיינו ואת הערים. חשוב שנזכור שמה שנבנה יישאר שנים רבות אחרינו, יש לכך מסר חשוב במיוחד לצעירים בעת בניית סביבה אורבנית חדשה". בין הפרויקטים הרבים, חלקם מהמוכרים ביותר בעולם ציין גם את הקמת גשר המיתרים בכניסה לירושלים "התמודדנו עם אתגרים הנדסיים מורכבים לשימור הבתים ההיסטוריים וצורות הרחובות הייחודיים בכניסה לעיר. זהו אחד הפרויקטים הכי נועזים שהייתי מעורב בבנייתם".
> הצג תגובות