דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

"כשאתה נכנס לת"א – כל הכרישים שם": ריאיון עם היזם שכובש את הפריפריה

אחרי המשבר של 2008, עשה טוביה לבקוביץ' סוויץ' מתחום ההייטק לעולם הנדל"ן. מאז, קבוצת R.E.L שהקים, בנתה מאות יח"ד בפריפריה ומקדמת פרויקטי התחדשות עירונית גדולים בקריית שמונה ובצפת

שיתוף‭:‬

פעם הייטקיסט, היום יזם נדל"ן. טוביה לבקוביץ'
פעם הייטקיסט, היום יזם נדל"ן. טוביה לבקוביץ'
פעם הייטקיסט, היום יזם נדל"ן. טוביה לבקוביץ'

טוביה לבקוביץ' נמנע להתראיין. החברה שהקים יחד עם פיליפ גודמן ב-2012 – R.E.L (קבוצת אריאל) – החלה לבנות ביהודה ושומרון, בונה ובנתה מאות יחידות דיור בלא מעט מקומות ברחבי הארץ – אבל איכשהו הצליחה להישאר מתחת לרדאר, עד שבחודשים האחרונים החלה לקדם ארבעה פרויקטים של התחדשות עירונית בקריית שמונה ובצפת, עם לא פחות מ-2,400 יחידות דיור חדשות. מספר כזה כבר מציב את החברה בלבל אחר – וגם מפנה אליה יותר את הזרקורים.

לבקוביץ', בן 41, נשוי לתהילה ואב לארבעה ילדים. לעולם הנדל"ן הגיע מההייטק, עם תחילת משבר הסאב-פריים בסוף 2008. "התחלתי לחשוב מה אני רוצה לעשות. ראיתי שכן שלי שהיה קבלן, איך הוא מסתכל על הבניין בו גרתי ואותו הוא בנה. ראיתי את הנחת שלו ואז החלטתי לעשות משהו משמעותי, כלומר לבנות את הארץ", הוא מספר בריאיון לפורטל נדל"ן ניוז של מרכז הבנייה הישראלי. "התחלתי ללמוד את התחום ותוך שנתיים נכנסתי לעסק. סבא-רבא שלי היה רב בארה"ב, וגם קבלן. ואיך קראו לו? טוביה. אז אני מרגיש שאני ממשיך את השליחות שלו – כאן בישראל".

-התחלתם מבנייה בפריפריה, ואתם לא ממהרים להגיע לאזורי ביקוש. מדוע?

"התחלנו בפריפריה לפני הרבה שנים, והתחרות שם פחות חזקה. האוכלוסייה שם קצת אחרת, כל התכנון האורבני פחות צפוף. כשאתה נכנס לנתניה ותל אביב, כל הכרישים נמצאים שם. אנחנו פועלים גם שם – אבל התחרות הרבה יותר גדולה. עלויות הבנייה במרכז גבוהות יותר.

"אנחנו חברה שפועלת למעלה מעשור. הלחם והחמאה שלנו זה הפריפריה. בנינו לא מעט בפריפריה וההתמחות שלנו היא שם. התחלנו ביהודה ושומרון, בישובים מיצד, מעלה עמוס בגוש עציון, בפדואל ועלי זהב בשומרון. משם התחלנו התחדשות עירונית, נכנסנו גם לירושלים ולפריפריה. היופי בהתחדשות עירונית הוא שבעלי הנכסים מסתכלים לך בעיניים, ומחליטים במי לבחור ולמי להפקיד את עתידם. בסוף, זה אינטרס של כולם כי כל הפריפריה צריכה להתחדש. המדינה צריכה לעודד את זה יותר ויותר".

פרויקט בפדואל של R.E.L

-אבל קשה לבנות בפריפריה, ובטח לבצע התחדשות עירונית עם מכפילים לא מספיק גבוהים

"אני רואה שיש נכונות של המדינה, אבל עוד לא ראינו אותה מכניסה את היד לכיס. אז או שתיתן קרקע משלימה, או שתיתן מכפיל גבוה יותר".

-לאחרונה התחלתם לקדם כמה פרויקטים גדולים מאד, בקריית שמונה ובצפת – עם כ-2,400 יחידות דיור. לאיזה קהל אתם פונים? מדובר על משפרי דיור, משקיעים?

"ברגע שאתה נכנס לפרויקט של 500 יחידות דיור, זה מתחיל להיות מעניין. אתה יכול ליצר תמהיל טוב של דירות, לכוון לאיזו אוכלוסייה אתה רוצה. האוכלוסייה משתנה בין שכונה לשכונה. יש מקום שהוא מתאים לציבור חרדי, יש לסטודנטים – למשל בקריית שמונה, שמכללת תל חי נמצאת ממש בסמוך אליה. גם בצפת יש את בית הספר לרפואה. בצפת המחירים עלו משמעותית, יש שם ביקושים גוברים. יש לנו כמה פרויקטים, שניים מהם מיועדים לציבור החרדי – אבל אנחנו חושבים שלא צריך להגביל את אופי האוכלוסייה".

-ואיך ההתנהלות מול הרשויות המקומיות?

"אני מרגיש את הרצון לשפר את התשתיות. יש מקומות עם תשתיות רקובות מן היסוד, עם חריגות בנייה. ביום-יום אין להם איכות חיים. אם אתה בא ועושה פרויקט גדול ומשמעותי, זה טוב גם לעירייה וגם לתושבים עצמם, זה גם מביא אוכלוסיות חזקות".

כמו כל יזם, גם לבקוביץ' מתמודד עם הריביות הגבוהות והבירוקרטיה התכנונית הלא נגמרת. "הדבר השלילי הוא שאתה פועל בסביבה לא ברורה, אם תהיה תוכנית או לא, גם במשך הזמן שלוקח עד שאתה עולה לקרקע".

פרויקט של R.E.L בחדרה

-אתה התחלת לתת הנחות על דירות?

"חבר טוב שהוא יזם גדול, אמר לי – 'הייתי נותן הנחות אם היו נכנסים לי למשרד'".

-אז בין השורות אני מבין שיש ירידה בביקושים

"יש לנו מכירות ביהודה ושומרון, כמה פרויקטים שכמעט ואין שינוי מבחינת הביקוש. אני כן יכול לראות שלוקח יותר זמן לסגור עסקה. אנחנו פונים גם לציבור החרדי, ששם פחות רואים שינוי בביקושים".

-אז אחרי ששמתם דגש רציני על התחדשות עירונית בפריפריה, מה הצעד הבא? מה הכיוון הבא?

"השינוי המבורך מאד, אמנם איטי, הוא כל נושא הרכבת הקלה. זה ממש גיים-צ'נג'ר. חתמנו על פרויקטים קטנים על ציר הרכבת הקלה ביפו, פתח תקווה ובני ברק, זה מתרחב הלאה. הרכבות העתידיות ישפיעו על ההתנהלות של האוכלוסייה. אני לא מדבר על טווח קצר, של חודשים או שנה, שכרגע אין כמעט התחלות בנייה, אלא בעוד עשור קדימה, שכבר אי-אפשר יהיה להיכנס למרכז בגלל הפקקים. רוב האנשים לא יכולים להרשות לעצמם דירה באזור שרונה ב-70 אלף שקל למ"ר, אבל באורלוב בפתח תקווה דירה הרבה יותר זולה, וגם הרבה יותר גדולה, ותוך 12 דקות הוא בשרונה. זה יהיה מדהים".

גם העלייה המשמעותית מארה"ב וקנדה, כפי שהוא חוזה, תשנה את הרכב האוכלוסייה בישראל: "אני רואה שהעסק פה דוהר קדימה. למצוא הזדמנויות באזורים מוטי תחבורה ציבורית. זה ישנה משמעותית את תנופת הביקוש".

-אז הרכבת הקלה והמטרו העתידי, מקלים עליך את ההחלטה לא להיכנס לבנות ממש בתוך תל אביב

"במרכז, ודאי בתל אביב, יש ירידה של 20% ברמות המחירים, וזה חלק מהשיקול שלנו לא להיכנס יחסית לתל אביב. וכרגע, אני לא רואה שקונים במזומן קרקע בל אביב, עיין למשל ערך שדה דב".

-אמרת יחסית. זה אומר שכן יש תוכנית לפרויקט בתל אביב?

(צוחק) "מקווה שבתקופה הקרובה נהיה אנשי בשורה".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬