יעילות המרלו"ג חשובה בכדי להבטיח את תפקודו, שינוע התוצרים ולבסוף הגעתם אל הלקוח. מרלו"ג שנבנה באופן מקצועי, תוך שילוב טכנולוגיות מתקדמות ותכנון הנדסי מדויק – יבטיח גם שהסחורה תגיע מהר יותר.
בשנים האחרונות מדיניות הבנייה לגובה מחלחלת גם בייעוד קרקע לתעשייה בכלל והקמת מרלו"גים בפרט. מדי שנה מוגשות למוסדות התכנון עשרות תוכניות להקמת מבני תעשיה או הרחבת שטחי תעשיה. תוכניות אלו כוללות בין היתר הקמת מרכזים לוגיסטיים, כהיערכות לסחר ברשתות האינטרנט. אם עד לפני כשנתיים נפוצו בעיקר מרכזי ענק בהיקפים של עשרות אלפי מ"ר שנבנו לרוחב והשתרעו על פני חלל אחד בלבד, עם עליית מחירי הקרקע אנו צופים לראות בשנים הבאות מרכזים לוגיסטיים הנבנים לגובה בהיקפים של 30-40 אלף מ"ר בנוי.
קיימים מאפיינים רבים שמבדילים את המרלו"ג ממבנה תעשייתי רגיל. ראשית, גובה המחסנים הכפיל את עצמו בשנים האחרונות מחלל חד קומתי שמגיע לגובה של 10-18 מטרים לגבהים משמעותיים הרבה יותר עד לגובה של כ-40 מטרים. מכאן שההתעסקות היא עם אלמנטים מאוד גבוהים, עמודים גבוהים, הרכבות בגובה רב ולכן כל ההיבט ההקמתי מקבל פה משנה תוקף. היזמים מקבלים כתוצאה מההגבהה שטח אחסון גדול יותר, אבל גם עלויות ההקמה גדלות בהתאם. גם רצפות המרלו"ג, שהעומסים בהן הולכים וגדלים, חייבות להיות כאלה המתוכננות לשאת את המשקלים המדוברים ואף להיות חזקות מספיק כדי לעמוד בפני שחיקת גלגלי המלגזות.
בין הקמת מרלו"ג למבנה תעשייתי
תחום הלוגיסטיקה וניהול המלאי עבר מהפכה בפרק זמן קצר במיוחד. ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת כיום לתכנן ולבצע את המרלו"ג בלוחות זמנים קצרים ביותר בין היתר על-ידי כך שאלמנטים רבים כגון, עמודים, קורות וקירות, מיוצרים במפעלים חיצוניים ומגיעים לאתר הבנייה להרכבה מתוזמנת ומדויקת. מצד שני, החידושים בתחום מאלצים את חברות הביצוע להתאים את עצמן לשימוש בטכנולוגיות חדשות לצד דרישות לקוח המשתנות חדשות לבקרים בשל צרכי השוק שעיקרם מהירות ויעילות.
מוטי שפריצר, מנהל שותף בחברת ניהול פרויקטים וקסמן גוברין גבע, המתמחה בתכנון והקמה של מרכזים לוגיסטיים לתעשיית הרכב, מתכנן ומקים מפעלי תעשיה ומזון, מסביר כי המרכזים הלוגיסטיים שינו משמעותית את תחום האחסון עם מעבר ממחסנים למתחמים מרוכזים, שינוי אשר הביא לקיצור זמן האספקה ללקוחות. לדבריו, ההבדל בביצוע מרלו"ג בהשוואה למחסנים מתחיל קודם כל בשלב התכנון.
"נקודה מכרעת בתכנון מרכז לוגיסטי יעיל היא גיבוש התפיסה התפעולית של המחסן החל ממערכות האחסון והשינוע ודרך שיטות הליקוט, הסידור הנכון של הפריטים במחסן והשימוש באמצעים טכנולוגיים לאיתור המוצרים. יש לשים דגש על תכנון תנועת המשאיות, על אופן פריקתן וטעינתן ועל צורת האריזה בקבלה ובשילוח. כמו כן, מומלץ להתאים את המבנה למערכת האחסון (הפוך מהמקובל במבני משרדים לדוגמא). בדרך זו יתאפשר תכנון אפקטיבי של רוחב המעברים, מיקום עמודי המבנה וגובה האחסון ביחס לאגדי הגג. חשוב גם לוודא את הגובה המותר לאחסנה מבחינת רשויות כיבוי אש והתאמת מערכות כיבוי האש, הספרינקלרים והאוורור בהתאם לרמת הסיכון שנקבעה. תכנון נכון ישפיע על היעילות של עובדי המחסן בקבלת ושילוח הסחורות".
בהקמת מרלו"ג, חשובה במיוחד תשומת הלב לאיכות הביצוע של רצפת המחסן ועמידתה בדרישות מפרט מחמירות. כל סטייה במישוריות הרצפה גוררת סטייה שהולכת וגדלה עם גובה המחסן באופן שהעין בקצה תורן המלגזה עלולה אפילו שלא להצליח לקרוא כראוי את הקידוד שעל קופסת הפריט וכן תתקשה לשלוף אותה החוצה. קיימת חשיבות גבוהה במיוחד ליציקה של "פלאט פלור", מה שאומר, רצפה סופר שטוחה. במבנים רגילים, הרצפה ישרה, אבל תיתכן סטייה של מילימטרים בודדים שלא מרגישים כאשר פוסעים או אפילו נוסעים עליה. כשמקימים מרלו"ג גבוה, לעתים נוסעת מלגזה שמטפסת לגובה של 12-14 מטרים. במקרה כזה, כל סטייה של מילימטר ברצפה למטה, תביא לסטייה של עשרות מילימטרים והתוצאה – פגיעת שרשרת במדפים, ביעילות מרלו"ג ובסופו של דבר בתפקודו במציאת מלאי ושילוחו.
חברות הלוגיסטיקה מבקשות לנצל את ההתפתחות הטכנולוגית בענף השינוע וההרמה ומבקשות מרלו"ג גבוה בעל מעברים צרים לניצול מיטבי של שטחי האחסנה. למניעת אירועי בטיחות, נוהגים הלקוחות לרכוש מלגזות בעלות ניהוג עצמאי במעברים הצרים והקבלן נדרש כבר בשלבי התכנון לשלב את ספקי המלגזות והמדפים לתכנון אופטימלי של המרלו"ג.
> הצג תגובות