דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

להוציא מהלקסיקון את הביטוי פריפריה: בישראל יש יותר ממדינת ת"א | טור

הביטוי הזה של מקבלי ההחלטות, מקבע את הנגב והגליל כנחותים מתל אביב והמרכז. ישראל תכפיל עצמה בעשורים הקרובים, והאלטרנטיבה היא כבר עכשיו אותם אזורי "פריפריה" שנותנים איכות חיים טובה בהרבה

שיתוף‭:‬

עו"ד שיר טורם-הספרי (צילום: יוהנס פלוטקין)
עו"ד שיר טורם-הספרי (צילום: יוהנס פלוטקין)
עו"ד שיר טורם-הספרי (צילום: יוהנס פלוטקין)

כמי ששנים רבות מייצגת לא מעט ערים ומועצות מקומיות ואזוריות בצפון הארץ ובדרומה, אני נתקלת לא אחת בהסתייגות רבה מהביטוי "פריפריה". ביטוי זה, שמושמע חדשות לבקרים על ידי מקבלי החלטות, לא רק מבדל את צפון הארץ ודרומה מהמרכז, אלא מקבע תודעתית את הנגב והגליל כנחותים במובהק מול "מדינת תל אביב". יתרה מכך: הביטוי "פריפריה" מדבר לא רק על קיבוע שונה, אלא גם מגדיל תודעתית את המרחק הפיזי בין מרכז מדינת ישראל, לבין הגליל והנגב.

על מנת לסבר את האוזן: אם נביא לדוגמה את מטרופולין לונדון ששטחו כמעט 2,000 קמ"ר, נסיעה מקצה אחד שלו לקצה שני משולה לנסיעה מתל אביב לעפולה שבצפון או לחלופין לאופקים שבדרום. ולונדון, במהלך מאות שנות היסטוריה, התרחבה מגרעין עירוני קטן יחסית (ה"סיטי") וסיפחה אליה בהדרגה ערי לווין וכן עיירות וכפרים מרוחקים יותר, תהליכים אורבניים דומים להפליא לאלה שעובר גוש דן המורחב, שיחלחלו בהמשך הן לעבר הגליל והן לצפון הנגב.

יתרה מכך, התרחיש לפיו אוכלוסיית ישראל תוכפל לכ-18-20 מיליון תוך 30 שנה, יייצר באופן טבעי תנועת אוכלוסייה משמעותית מהמרכז לכיוון הנגב והגליל ותמחק בהדרגה את האבחנה הלא רצויה בין "מרכז" ל"פריפריה". לכן, ב"הפוך על הפוך" ובעידן של מחירי דיור בלתי אפשריים במרכז הארץ, דווקא הנגב והגליל, כמו גם הגולן, מעניקים הזדמנות בלתי רגילה למאות אלפי זוגות צעירים ומשפרי דיור, גם לרכוש דירה במחירים שהם עדיין סבירים וגם ליהנות מאיכות חיים גבוהה הרבה יותר בסביבת מגורים ירוקה עם חיי קהילה מחבקים ותוססים.

ואם נחזור לביטוי "פריפריה", לטעמי על מקבלי ההחלטות להפסיק להשתמש בו לאלתר. הוא לא עושה טוב לאף אחד. יתרה מכך: אם נבדוק 70 שנה אחורנית, החל משנות ה-50 ועד ימינו אנו, נמצא כי באופן פרדוקסלי, ככל שממשלות ומקבלי החלטות השתמשו יותר בביטוי זה ואף ניסו בכל דרך להעניק הטבות למי שיעקור ממרכז הארץ לצפונה ולדרומה, הן נכשלו בכך כישלון חרוץ.

לצערי הרב, הרבה מאוד ישראלים אינם מכירים כלל את השדרוג חסר התקדים שעוברות במהלך השנים האחרונות ערי ויישובי הנגב והגליל. חלקן הגדול הכפיל ואף שילש את מספר התושבים מאז ראשית המאה הנוכחית והשדרוג הינו לא רק כמותי, אלא גם ובעיקר איכותי.

דוגמה טובה לכך הן מערכות החינוך בערים ויישובים אלה, הנהנות מאפשרויות רבות יותר מאשר בערי מרכז הארץ, החל ביום לימודים ארוך וכלה בהעשרה ומצוינות במגוון רחב של תחומים, בהם למשל מוזיקה, ספורט, מדעים ועוד.

דוגמה נוספת היא המרחב שממנו נהנים התושבים, החל מהאפשרות לרכוש דירה הרבה יותר גדולה במחיר הרבה יותר נמוך לעומת דירה קטנטונת במרכז, וכלה בצפיפות נמוכה לאין שיעור ואיכות אוויר שונה בעליל מזו שממנה סובלים תושבי מרכז הארץ הצפוף לעייפה.

וגם נושאים שבעבר הלא רחוק נחשבו לעקב אכילס, דוגמת העדר תחבורה זמינה והעדר מקומות עבודה איכותיים, הולכים ומשתפרים משנה לשנה. על כן הגיע סוף סוף הזמן שכולם יפנימו את העובדה ש"פריפריה" אאוט, "חיים טובים" אין. לתשומת ליבם של מקבלי ההחלטות שם למעלה!

עו"ד שיר טורם-הספרי היא ממתגת ערים ונדל"ן

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬