דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

לכל הספקנים: השכונה הוורטיקלית-אופקית של BIG בקופנהגן עובדת נפלא

חזרנו לפרויקט House 8 של משרד BIG בקופנהגן, שכולל מגורים, מסחר ותעסוקה, ובחנו את מעמדו האדריכלי והפונקציונלי בהיכנסו לעשור שני לחייו

שיתוף‭:‬

בית 8 בקופנהגן (צילום: Forgemind ArchiMedia, באדיבות ויקיפדיה)
בית 8 בקופנהגן (צילום: Forgemind ArchiMedia, באדיבות ויקיפדיה)
בית 8 בקופנהגן (צילום: Forgemind ArchiMedia, באדיבות ויקיפדיה)
בית 8 בקופנהגן (צילום: Forgemind ArchiMedia, באדיבות ויקיפדיה)
בית 8 בקופנהגן (צילום: Forgemind ArchiMedia, באדיבות ויקיפדיה)
בית 8 בקופנהגן (צילום: Forgemind ArchiMedia, באדיבות ויקיפדיה)

מייסד BIG, ביארקה אינגלס פרץ לחיינו לפני כ-15 שנה והוכתר לילד הפלא של האדריכלות העכשווית. הפרויקטים הראשונים שלו שנבנו בקופנהאגן, משם הוא פועל, משכו תשומת לב, בהיותם בראש ובראשונה דומים יותר למודלים שנבנים בלבני הצעצוע של לגו, מאשר בניינים אמיתיים שימושיים.

אדריכלות ועיצוב סקנדינבים, נחשבים לחלוצים ומובילי דעה כבר מעל 100 שנה. אינגלס החזיר את שרביט המנצחים לידיים הדניות. לילדי פלא יש בדרך כלל שנות חסד מוגבלות, ואינגלס הצליח לעשות את המעבר ממעמד ילד הפלא לאדריכל-על, מורה ועמוד תווך כפילוסוף אדריכלות, ללא קושי. אחד הפרויקטים שמיצבו אותו במעמדו הנוכחי, והביא אחריו עשרות פרויקטים בינלאומיים שמשרד BIG אחראי להם מניו יורק ועד בייג'ין, הוא פרויקט House 8.

אדריכלות נבחנת בפרספקטיבה מקצועית בדרך כלל לאחר כעשור, ובהמשך בפרקי זמן של כ-50 שנה. העשור הראשון של פרויקט או בניין, הוא פרק הזמן המאפשר את בחינת הפרמטרים הפונקציונליים, כאשר מנגד – את הרלוונטיות האדריכלית והאבחנה בכל הנוגע להיותו של הקונספט מייצג עידן ותרבות, ניתן לבחון רק כעבור כ-50 שנה. משחלפו 13 שנה ומשהזדמן לנו לבקר במבנה, אלו התובנות המקצועיות בסגמנט הראשון של אורך חייו של הפרויקט.  

הפרויקט נקרא House 8 מכיוון שבמבט-על, צורתו מדמה את הספרה 8, למרות שרבים טוענים בצדק שהוא יותר בנין בצורת עניבת פרפר. הבניין כולל 61 אלף מ"ר לשימושים מעורבים בשלושה יעודים  שונים: כ-51 אלף מ"ר בייעוד למגורים, וכ-10,000 מ"ר בייעודי למסחר ומשרדים. זהו הפרויקט הפרטי הגדול ביותר בדנמרק. בית 8 נבנה על ידי היזמים סנט פרדריקסלונד ופר הופנר, והוא ממוקם בקצה החיצוני של העיר, כמאחז הדרומי ביותר של אורסטד. במקום בלוק מגורים דני מסורתי, בית 8 תוכנן מתוך כוונה לקחת את כל המרכיבים של שכונה עירונית תוססת ולייצר שכבות אופקיות של טיפולוגיות שונות, המחוברות באמצעות טיילת רציפה ושביל אופניים עד לקומה ה-10, לטובת יצירת שכונה עירונית תלת-ממדית שבה החיים הפרברים מתמזגים עם האנרגיה של עיר, שבה עסקים ודיור מתקיימים יחד.

 House 8 הוא לא בניין, הוא למעשה שכונה תלת-ממדית ולא אובייקט אדריכלי בודד. סמטה של 150 בתי שורות משתרעת על כל הבלוק ומתפתלת כל הדרך ממפלס הרחוב למעלה ושוב למטה. במקום שבו החיים החברתיים מתקיימים לאורך כל היום והלילה, המפגש והאינטראקציה הסביבתיים בין השכנים, שבדרך כלל מוגבלים למפלס הקרקע, מתקיים בפרויקט זה בתנועה ספירלית עד לגג המבנה.

מיותר לציין שכמו בכל פרויקט כמעט, גם בהווה שמציג ביארקה אינגלס ומושתת על רעיון אורבני או בנייני חדשני, תופסת הספקנות מקום מרכזי בעיני המתבונן, ורק לאחר ההצלחה המעשית ושביעות הרצון של המשתמשים, נרגעים המבקרים ומבינים שאינגלס הוא כנראה אדריכל שיירשם בדפי ההיסטוריה כמי שיצר קונספטים אדריכליים חדשים.

House 8 הוא מבנה שבתוואי שלו, החלק הבנוי מייצר שתי חצרות פנימיות אינטימיות, מופרדות על ידי ההצטלבות בין שני חלקי הפפיון. הבניין המאכלס 500 מ"ר של שטחים מבונים Ameneties משותפים הזמינים לכל התושבים. באותו נקודה חודר למבנה מעבר ברוחב תשעה מטר, המאפשר לאנשים לעבור בקלות משטח הפארק שממוקם בשוליו המערביים, לתעלות מלאות המים במזרח. במקום לחלק את הפונקציות השונות של המבנה – למגורים ולמסחר, לגושים נפרדים, הייעודים השונים פרוסים לרוחב. הדירות ממוקמות בחלק העליון של המבנה, והשטחים המסחריים פועלים בבסיס הבניין. כתוצאה מכך, השכבות האופקיות השונות השיגו איכות משלהן: הדירות נהנות מהנוף, מאור השמש ומהאוויר הצח, בעוד ששטחי המסחר והמשרדים מתמזגים עם החיים ברחוב.

צורתו של בית 8 מקבלת גם ביטוי פיזי מגובה הרחוב באופן שבו הבניין "מטייל" במרחב, כפי שהוא עושה במבט על, ומאפשר לאור ולאוויר להיכנס לחצר הדרומית, שביל ציבורי מתמשך משתרע ממפלס הרחוב ועד לפנטהאוזים ומאפשר לרכוב על אופניים כל הדרך מקומת הקרקע ועד למעלה, נסיעה באופניים לצד בתים משותפים הכוללים גינות, המתפתלים גם מסביב לקומפלקס כולו כמסלול היקפי עירוני. שני גגות ירוקים משופעים בהיקף כולל של 1,700 מ"ר, תוכננו על פי ערכים אקולוגיים, כמו בכל הפרויקטים של BIG, על מנת ובכדי לספק את הזהות החזותית של הפרויקט ולקשור אותו לאדמות החקלאיות הסמוכות מכיוון דרום.

House 8 מנצל את עצם היותו גדול מבחינה נפחית לטובתו, באמצעות יצירת הבדלי גובה עצומים, ובכך יוצר תחושה ייחודית של קהילה עם גנים קטנים ושבילים שמזכירים לכם את האינטימיות של עיירת גבעות איטלקית. לצד נוף מרהיב לעבר תעלת קופנהגן והשטחים הפתוחים המוגנים של קלובבוד פאלד, House 8 מספק מגורים לאנשים בכל שלבי החיים באמצעות 476 יחידות הדיור שלה, כולל דירות בגדלים שונים, פנטהאוזים ובתי עיר, כמו גם שטחי משרדים לעסקים בעיר.

במבחן כניסתו של הפרויקט לעשור השני של חייו, ניתן כיום כבר לקבוע שמדובר במודל אורבני צפון אירופאי בעל איכויות חדשות, שמתאים למשבר האקלים ואולי מעכב את היתדרדות המגע החברתי בין דיירי השכונות במודלים אורבניים אחרים ברחבי העולם, מודלים שרק מחזקים את ההתכנסות והניכור של הדיירים מהתחככות חברתית שנחשבה פעם לחלק בלתי נפרד מאיכות החיים בשכונת מגורים.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

תגובה אחת

  1. לו היה הפרויקט בארץ אז לא הייתה כתבה על. ״הפרוייקט של big “ אלא על הפרוייקט של ..( שם החברה היזמית). וקרדיט לאדריכל רק כהערת שוליים..
    פער תרבותי. יש לנו עוד דרך ארוכה להתקדם..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬