כל מי ששוחר עיצוב או עוסק בתחום, נחשף באופן קבוע ל-WGSN, חברת הטרנדולוגיה (תורת חיזוי המגמות) המובילה בעולם. צוותיה אמונים על חקר מגמות הצריכה המובילות שיש בשוק. בעשור האחרון הוכיחה WGSN תוצאות מרשימות בכל הנוגע לניבוי תחזיות מדויקות במיוחד המספקות תובנות אודות מגמות גלובליות, ומספקת את מירב הנתונים הידידותיים ביותר למשתמש – הן המעצב והן היצרן – לטובת הבנת התנהגות הצרכנים ודפוסי החיים בכל תחומי העיצוב האופנה והלייף סטייל.
![](https://nadlanews.co.il/wp-content/uploads/2023/06/תכשיטים-בחלל.png)
ליסה וויט היא עוסקת בטרנדלוגיה מזה כשני עשורים, ומשמשת כמנהלת הקריאייטיב של WGSN. בראיון לפורטל נדל"ן ניוז של מרכז הבנייה הישראלי, היא מפנה זרקור לאירוע הנחשב לזירת העיצוב השנתית המרכזית – תערוכת Salone Del Mobile שהתקיימה באפריל האחרון במילאנו.
טכנולוגיות מתקדמות היו השנה חלק אינטגרלי כמעט בכל מתחמי התערוכה במילאנו, והתחזית הטריוויאלית הראשונה של וויט מתבקשת: "הטכנולוגיה תתפוס נפח משמעותי וגדול יותר משנה לשנה. השנה בלטה במיוחד מגמה שליסה מכנה אותה "השיבה לעבר". הכוונה היא למוצרי צריכה שהשימוש בהם מאופס אנרגיה לחלוטין, דוגמת פתרונות למיזוג ואיקלום חללים בהם חיו בני אדם לפני מאות שנים. מדובר בחזרה לטכנולוגיות עתיקות כמו יצירת מעטפת לחללים באמצעות אפקט המשרביה, לא בהכרח באמצעות רכיבי משרביה ממשיים, אלא לפעמים באמצעות יצירת סיסטמה המייצרת הצללות וניתוב משב אויר באמצעות חריצים במחיצות אנכיות מחומרים שונים ובמערך גאומטרי חדשני".
![](https://nadlanews.co.il/wp-content/uploads/2023/06/קסמים-בתאורה-תוצר-של-המפגש-בין-קרני-אור-לחומר.png)
אז מה הם טרנדים? בואו נעשה סדר. ראשית, לדבריה של וויט, יש להפריד בין טרנדים לטווח הארוך וטרנדים לטווח הקצר. העיצוב הביופילי למשל, עליו התעכבו צוותי WGSN בדוח שהנפיקו עם שובם ממילאנו, נחשב לטרנד ארוך טווח בניגוד לטרנדים קצרי טווח המתבדלים בזכות היותם תלויי-השפעות פתאומיות ובלתי צפויות, כמו מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה ועוד תופעות המשפיעות באופן מידי.
העיצוב הביופילי נתפס כגורם המשפיע על מצב הרוח, כזה שיכול להפחית מתח, לשפר את היצירתיות ואת בהירות המחשבה, לשפר את רווחתנו ולזרז ריפוי פיזי ומנטאלי. ככל שאוכלוסיית העולם ממשיכה לגדול, התכונות הללו חשובות מתמיד. תיאורטיקנים ומדענים חקרו במשך עשרות שנים תופעות טבע ברמת המקרו והמיקרו על מנת לשאול מהטבע מאפיינים שישפיעו על שביעות הרצון שלנו מהסביבה הבנויה – כגון אור טבעי, צל, רוח, צמחיה, גשם, ריח הים, רחש הגלים ועוד. בתערוכה השנה במילאנו תורגמו השפעות אלו לחומרים, לצבעים ולטקסטורות.
דוגמאות מהתערוכה המהווים המחשה לעולם העיצוב הביופילי כללו למשל ניטור איכות האוויר בחלל באמצעות אביזר דקורטיבי מזכוכית שמשנה את צבעו בהתאמה לדרגת זיהום האויר בחלל שבו הוא ממוקם, פריט דקורטיבי עם אספירציות אסתטיות בעל צבעוניות משתנה שלמעשה מסמנת לשוהה בחדר מה מידת זיהום האויר בכל נקודת זמן. שימוש בצבעים כהים על גבי קירות, ריהוט, רצפות ותקרות. הצבעים הכהים (שנקראים דווקא צבעים חמים, כ"ז) מקבלים אינטרפרטציה חדשה על פי וויט – צבעים כהים הם צבעים מצננים ומצלילים, מלשון הצללה, וזאת לאור העובדה שאור בוהק צורך יותר אנרגיה, בעוד צבעים כמו אדום כהה, כחול כהה, ירוק כהה וכיוצא בזה, נותני תחושה קרירה מכיוון שהם בולעים את קרני אור.
![](https://nadlanews.co.il/wp-content/uploads/2023/06/אקססורי-עיצובי-לניטור-איכות-האויר-בחלל.png)
דוגמה נוספת היא תאורה בכלל ותאורה דיפוזית בפרט. ההארה הדיפוזית (מפעפעת) מייצרת צבעים ללא פיגמנטים, חומרים שצבעם הוא תוצר של האופן שבו הם מחזירים את קרני האור, או אלמנטים שהטקסטורות שלהם מחזירות את קרני האור באופן שמייצר גוונים שונים. אותה פיזיקה אופטית המייצרת את הקשת בשמיים, מיושמת באמצעות חומרים וטקסטורות שממנפלות (מלשון מניפולציה, כ"ז) את קרני האור ומפיקות את התוצאה המבוקשת מבחינה עיצובית.
![](https://nadlanews.co.il/wp-content/uploads/2023/06/תאורת-קשת.png)
עוד דוגמה היא טקסטורות. הטרנד הבולט לתפיסתה של וויט ביותר, שיגדיר את עולמות העיצוב ב-2025, הן השפה של הטקסטורות. את עקרונות הפונטיקה של שפה זו ניתן היה כבר לזהות בתערוכה השנה במילאנו.
![](https://nadlanews.co.il/wp-content/uploads/2023/06/טקסטורות-כאגנדה.png)
דוגמה מעניינת נוספת היא אנטי-מותג, "בניגוד לחיים הממותגים שלנו בעולם המערבי-קפיטליסטי בעשרות השנים האחרונות. עולמות העיצוב מושתתים לאורך ההיסטוריה של העיצוב על ערך המותג, דרך שם המעצב, היצרנית והטייטל של הפריט – כל אלו מייצרים זהות שקובעת את ערכו של הפריט" מחדדת ווייט "מושג הזהות נמצא במגמה ברורה של אנטי-מותגיות, נפטרים מלוגואים, יוקרה וזהות ניבטים מהמוצר טביעות אצבע עיצוביות, חומרים משויכים וקו קונספטואלי. הזהות מורכבת מפרמטרים שמסמנים למשתמש או הצופה על איזה מותג מדובר", אומרת וויט.
![](https://nadlanews.co.il/wp-content/uploads/2023/06/גוונים-כהים-סופגים-חום-ומקררים-את-החלל.png)
ויש גם את מודל הדירה לדוגמה, או בחזרה ל"מודל החדר", כפי שמכנה זאת וויט. "בכל שנה, ולא רק בתערוכת Salone Del Mobile, מתחבטים האוצרים והמפיקים איך לחדש את חוויית המבקר בחללי התצוגות השונים. השנה בלטה מגמה של רבות מהחברות , כמו Dimore למשל, שהשכילו להקים תצוגות המדמות חללים אמיתיים כבתוך דירות. מקטים בקנה מידה אחד לאחד, הוקמו על מנת ליצר אותנטיות של חוויית משתמש. כל חלל נבנה עם אווירה משלו, ובכלל זה – מערכות שמע שהשמיעו מוסיקה למיצוב האווירה".
ליסה וויט ושותפיה ב-WGSN נמצאים כבר עמוק בחקר הטרנדים של 2025, וגם השנה תקיים וויט הרצאה וכיתות אומן בוועידת העיצוב של מרכז הבנייה הישראלי, בוועידת "עיר הנדל"ן אילת" בתאריכים 19-21 בדצמבר.
> הצג תגובות