בשבוע שעבר הפקידה הוותמ"ל תוכנית ענק להתחדשות עירונית בלוד, שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון והעירייה, על שטח של כ-924 דונם בדרום העיר. התוכנית כוללת תוספת של 5,161 יחידות דיור ומציעה הוספה של 147 אלף מ"ר למשרדים ומסחר בעיקר לאורך רחוב יוספטל, שיהפוך לשדרה רחבה. השדרה תתחבר בגשר לכביש 200 העתידי מעל מסילות הרכבת, ותביא לשיפור משמעותי בנגישות לדרום העיר. בחלקה המערבי של התכנית מוצע שיפור רשת הרחובות והעצמת הבינוי סביב תחנת המטרו המוצעת בדרום העיר.
בעיר לוד מתגוררים כ-87 אלף תושבים, נכון לאומדן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לינואר השנה. ראש העירייה עו"ד יאיר רביבו, שנכנס כעת לקדנציה השלישית שלו, נהנה מעיר במיקום מעולה במרכז הארץ, אך עם בעיות לא פשוטות ופוטנציאל פיתוח ענק – שעשוי להכפיל את מספר תושביה פי שלושה ואף ארבעה.
-מה הבעיה האקוטית של העיר?
"האתגרים הגדולים ביותר בפיתוח העיר הם מימוש תשתיות התחבורה הגדולות שטרם תוקצבו על ידי המדינה לביצוע בפועל. מדובר בהפרדות המפלסיות תחת מסילות הרכבת, גשרים מעל המסילות ומעל כביש 40 כדי שהעיר כולה תתחבר לרצף עירוני אחד. זהו אתגר שהמדינה צריכה לתקצב בנוסף להסכם הגג ומרווחיה משיווקי הקרקע המוצלחים של לוד, ולא מתוך התקציב העירוני של ההסכם.
"אתגר לאומי נוסף שאנחנו פוגשים הוא אתגר ייצור ואספקת האנרגיה ואנחנו בשיתוף פעולה עם רשות החשמל וחברת החשמל, נצטרך להקים תאגיד עירוני להאצת פיתוח תשתיות מקומיות לייצור ואספקה".
כשרביבו מתייחס לאנרגיה, יש לציין כי רק לפני כחודש זכתה חברת מידנלייט במכרז של העירייה לבניית מיזם ראשוני בישראל – הקמת תחנה שכונתית לאגירת חשמל בסוללות או בטכנולוגיות דומות, בגני איילון – מתקן שמטרתו לספק מענה בעת חירום או בעת הפסקות חשמל ממושכות. המכרז בכפוף לאישור משרד הפנים.
-על פניו מדובר על מכפיל מאד גבוה – 6. מה המכפיל שאתם שואפים אליו בלוד?
"מכפיל 6 מייצג את תחום התוכנית כולה, אך לא כל המתחמים בתוכנית הם פינוי-בינוי. כ-2,000 יחידות דיור מוצעות בתוכנית במקומות בהם אין כיום מגורים – מתחם הבינוי לצד תחנת מטרו עתידית, מתחמי רחוב יוספטל במקום אזור תעשיה ומלאכה קיים ושטחי דלקול, ושטחים פתוחים העוטפים את המפעל. מכפיל ההתחדשות העירונית שלנו בלוד הוא 4 בממוצע".
-במסגרת תוכנית התחדשות כללית ללוד – כמה יחידות דיור ניתן יהיה להוסיף לעיר?
"במסגרת מהפכת התכנון, אנו משלשים את כמות יחידות הדיור בעיר. מבין כ-55 אלף יחידות דיור שיתווספו לעיר, כ-35 אלף מתוכננות בהתחדשות עירונית".
-על הפרק יש כמה מכרזי רמ"י – אחד ל-557 יח"ד על אדמות ניר צבי, אחר לדיור להשכרה עם 265 יח"ד, כמה מכרזי מחיר מטרה עם מאות יח"ד. ראינו קשיים לרמ"י במכרזים בשנה וחצי האחרונות. כיצד תוכלו לעודד מכרזים כאלה?
"מכרזי מחיר למטרה ודיור להשכרה בלוד, מסתמנים בשנים האחרונות כמהלך מאד מבוקש. יש לנו היצע עתידי תכנוני מאושר למכרזים מהסוג הזה, ואנחנו מאמינים שהפוטנציאל הגדול של העיר שנובע ממרכזיותה ומאיכות התכנון והפיתוח שאנחנו מייצרים, אף יעלו את הביקושים בפועל אצלנו בעיר".
-נראה שמגבלת הגובה נפתרה לאחרונה לאחר שנים של דיונים עם רשות התעופה האזרחית. כמה דירות זה יכול להוסיף לעיר?
"לקחנו בחשבון את הפתרון למגבלת הגובה בתוכניות האחרונות שאושרו להפקדה, יזמנו סקר כלל עירוני למגבלות גובה לאור בטיחות טיסה, כדי שהתוכניות יאושרו בתמיכה מראש של רת"א (רשות תעופה אזרחית, א"כ) וכך קורה. זה יקל מאד על היזמים בעתיד בתהליכי הרישוי. רת"א הקשיבו לצרכים שלנו ולצו השעה של העיר, ומצאנו פתרונות. העיר מתוכננת עם מגדלים אבל הם אינם מהווים את מרבית הבניינים שיקומו, למרות שבהחלט ישנו ויאפיינו את קו הרקיע של העיר".
.
> הצג תגובות