דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

נכסי הכנסייה בירושלים: התושבים רוצים להגביר את המאבק נגד נישולם מהבתים

מטה התושבים שמאגד כ-1,100 בתי אב שחוששים כי יאבדו את בתיהם לאחר מכירת קרקעות מידי הכנסייה ליזמים פרטיים, יתכנס כדי לגבש המשך דרכי פעולה. המטרה: להביא לחקיקה שתשמור על זכויותיהם

שיתוף‭:‬

תושבים מפגינים בפתיחת "ועידת הנדל"ן ירושלים" במלון ענבל במאי 2023, נגד עסקת הקרקעות על שטחי הכנסייה היוונית אורתודוקסית (צילום: אלכסנדר כץ)
תושבים מפגינים בפתיחת "ועידת הנדל"ן ירושלים" במלון ענבל במאי 2023, נגד עסקת הקרקעות על שטחי הכנסייה היוונית אורתודוקסית (צילום: אלכסנדר כץ)
תושבים מפגינים בפתיחת "ועידת הנדל"ן ירושלים" במלון ענבל במאי 2023, נגד עסקת הקרקעות על שטחי הכנסייה היוונית אורתודוקסית (צילום: אלכסנדר כץ)

המטה לחכירה הוגנת שכולל נציגים משכונות טלביה, ניות, רחביה, גבעת אורנים, אבו טור ואזור קרן היסוד בירושלים, יקיים ביולי כנס במטרה לעדכן את התושבים בהתקדמות מאבקם על נגד נישולם לכאורה מהבתים בהם הם מתגוררים עשרות שנים, ובדיון בדרכים להגביר את המאבק. כזכור, קרקעות שהיו בבעלות הכנסייה, הוחכרו לקק"ל שהחכירה אותן לתושבים. בהמשך הקרקעות נמכרו ליזמים פרטיים שפועלים למימוש זכויותיהם על הקרקע – על חשבון כ-1,100 בתי אב.

התושבים דורשים לאשר  טיוטת חוק שהוגשה לכנסת ושאמורה להגן עליהם מפני דרישות הקבלנים לפנותם, או לחלופין – לדרוש תשלום כספי גבוה מכל בית אב עבור הישארות במקום. מדובר על הצעת חוק שקידמה חברת מועצת עיריית ירושלים פלר חסן נחום מסיעת "ירושלמים", שאמורה להגביל את הסכום שהיזמים יכולים לגבות, לרמה של עד 5% משווי הדירה.

החקיקה, אומרים נציגי המטה, "דומה לזו הקיימת באירופה וארה"ב", ומטרתה להסדיר "את זכויות החוכרים ולייצר איזון בין זכות בעלי הקרקע אל מול אלפי החוכרים שבנו או רכשו את ביתם על הקרקע בכסף מלא, מתוך אמונה שלמה שהחכירה של הקרקע תוארך".

כנס התושבים יתקיים ב-11 ביולי בבית יהודית. הוזמנו אליו בין היתר מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד, והמשנה (אזרחי) ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס.

קיצור תולדות העסקה המוזרה

אי-שם בשנות ה-50 חכרה קק"ל 520 דונם בשלושה הסכמים שונים, מהכנסייה היוונית אורתודוקסית, לפרק זמן של כ-100 שנים. על השטח הזה ממוקמים כמה מהאייקונים הירושלמים המוכרים ביותר, בהם מוזיאון ישראל, חלק מבית הכנסת הגדול, ומלונות ענבל, דן פנורמה ופרימה.

ב-2016 השלימה הכנסייה בכמה פעימות את מכירת הקרקע לחברת "ניות קוממיות", בראשה עומד עו"ד נועם בן דוד, תמורת כ-115 מיליון שקלים. בעקבות כך החלה לרחף סכנה על ראשם של התושבים הוותיקים – והיא הדרישה מהם לפנות את הבתים.

התושבים מפגינים מול ועידת "עיר הנדל"ן" בירושלים, לפני כחודש

בשנים אלו פנתה קבוצת היזמים לדיירים והציעה להם לרכוש את הבעלות על הקרקע עליה ממוקמים בתיהם, ב-38% משווי הדירה. יש לזכור כי הדיירים כבר רכשו לפני עשרות שנים את הקרקע בכסף מלא, וכעת למעשה נדרשים לשלם כ-1-1.5 מיליון שקלים לכל בית אב. אחד הדיירים סיפר לפורטל חדשות מרכז הבנייה כי ככל שהזמן הולך ועובר, היזמים מעלים את גובה הדרישה, והדיירים – רובם אינם אנשים אמידים, אובדי עצות.

ההצעה של הרוכש החדש

לפני מספר חודשים נמכרה הקרקע שוב – והפעם ליזם היהודי-אמריקאי גארי ברנט, תמורת כ-750 מיליון שקלים. לאחר העסקה הציע ברנט לדיירים תשלום של כ-5,000 שקל למ"ר. יש לציין כי ברנט הציג כי מחיר מ"ר בשכונות אלו מגיע אף ל-45 אלף שקלים למ"ר.

אחד המפגינים בלבוש אסיר: "שבויים היום, גירוש מחר" (צילום: אלכסנדר כץ)

התושבים מעריכים כי ברנט מעוניין בכמה דברים. הראשון, לגבות סכומי כסף גבוהים מהדיירים שכבר רכשו את דירותיהם במחיר מלא. דבר נוסף הוא לקבל את זכויות התמ"א וזכויות הבנייה הלא מנוצלות של התושבים ללא תמורה, למרות שהן שייכות לחוכרים.

לפני כחודש הפגינו כ-100 תושבים בכניסה למלון ענבל, עם פתיחת ועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" להתחדשות עירונית ונכסים מניבים. המפגינים מניפים שלטים בהם כתוב "נמכרנו לכרישי נדל"ן. הצילו", וחלקם לובשים תלבושות שבויים כתומות בסגנון דאע"ש, עליהם נכתב "שבועיים היום, גירוש מחר. די לספסר בקרקעות ביתנו!". המפגינים בחרו בלוקיישן זה משום שרצו לפגוש את שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף, ואת ראש עיריית ירושלים משה ליאון, אולם אלה ביטלו את השתתפותם במושב הפתיחה של הוועידה, בשל השתתפותם בהלווייתו של מנהיג הקהילה הליטאית הרב גרשון אדלשטיין, שנפטר באותו יום.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

3 תגובות

  1. יותר גרוע מפרוטקשיין , זה כל הרכוש של רוב התושבים ששילמו מחיר לא גבוה על דירותיהם (להבדיל מגבעת עמל בת״א)…..מבחינתי – על גופתי המתה… עד שם אגיע.

  2. האם המאבק כולל את כל חוכרי הקרקעות בישראל ?
    יכול להיות שזה יקל עליכם להעביר את החקיקה והיא לא תיראה פרסונלית רק לשכונות היוקרה בירושלים…
    יש עשרות אלפים חוכרים מעיריית תל-אביב כמו כ 5,000 חוכרים בשכונת מוטיפיורי שרק לפני ארבע שנים נדרשו לשלם דרך בית המשפט 78% משוו הקרקע שלהם לעיריית תל-אביב, אחרי שרכשו את החכירה ל 60 שנה בשנת 2050, וזאת למרות שבניגוד אליכם – שנקבע בחוזה שלכם שאין לכם אופציה להאריך את החכירה – להם הייתה אופציה לחדש את החכירה ורק הסכום לא נקבע בהסכם.
    אגב, פסק דין דומה נתקבל בכפר סבא, ובכלל יש אלפי חוכרים לתקופות שונות מחברות ציבוריות ופרטיות.
    יתרה מזאת, יש גם דיירים מוגנים ששילמו דמי מפתח מלאים על הבית וכשהם עוזבים את הבית או מנסים להורישו למי שלא גר שם – נאלצים לוותר עליו לחלוטין, בלי אפשרות לרכוש אותו בחלק קטן משוויו כמו שהוצע לתושבי ירושלים החוכרים שמקדמים חקיקה, לרכוש ב 5,000 ש"ח למ"ר כלומר בכ – 15% משווי הבית…!
    אם כל אלה יצטרפו אליכם, אולי יהיה היגיון בחקיקה. זה אמנם יהפוך אותנו למדינה שאיש עסקים לא יעז להשקיע בה שקל, אבל שישנסקי התחיל…
    מצד שני אם תשאירו את החקיקה רק לטובת קבוצה קטנה של אנשים שגרים בדירות מהיקרות בארץ, וגם לא תעשו אבחנה בין מי שרכש את החכירה מהקק"ל לפני 70 שנה במחיר מלא לבין אלו שרכשו את החכירה בשנים האחרונות במחירי סוף עונה בגלל תקופת החכירה המתקצרת, ועתה מנסים להרוויח את יתרת הרכישה באמצעות חקיקה – לא נראה שתצלח דרככם.

  3. יש כאן התעלמות מוחלטת מתושבי גן רחביה , שבתיהם לא נחכרו על ידי קק"ל, אלא על ידי גוף פרטי , והזכויות ל 200 השנים הבאות נרכשו על ידי משה עידן וקבוצתו. מקווה שגם גן רחביה תכלל במאבק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬