דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

עורכי דין סגרו דילים עם יזמים – הרשות להתחדשות עירונית התלוננה נגדם

עד כמה דיירי התחדשות עירונית יכולים להיות רגועים? ועדת העתיקה של לשכת עוה"ד הגישה קובלנות נגד רוית סיני שסגרה לכאורה דיל עם קבלן מבלי לערוך מכרז יזמים, ונגד אבי שפעל לכאורה בשירותו של יזם

שיתוף‭:‬

(צילום: אתר FREEPIK)
(צילום: אתר FREEPIK)
(צילום: אתר FREEPIK)
(צילום: אתר FREEPIK)
(צילום: אתר FREEPIK)
(צילום: אתר FREEPIK)

ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, הגישה כתב קובלנה נגד שני עורכי הדין בגין פעולה בניגוד עניינים, התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין, ופגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין. הקובלנות נולדו בעקבות תלונות שהגישה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, והן יידונו בקרוב.

כתב קובלנה הוגש נגד עו"ד רוית סיני בגין ניגוד אינטרסים, פגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין והתנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין. הוא כולל שני אישומים, כאשר עניינו של הראשון הוא מקרה בו פעלה לכאורה עו"ד סיני לקידום פרויקט כמארגנת של היזם מצד אחד, ובה בעת – כמייצגת את דיירי הבניין מצד שני. במסגרת זאת בחרה סיני בעצמה את נציגות הדיירים, החתימה את בעלי הדירות על הסכם המחייב אותם לחתום עם יזם אותו היא בחרה עבורם, ולשלם לה באופן אישי קנס בגובה 20 אלף שקלים, במידה ויפרו את ההסכם. על בסיס הסכם זה, עו"ד סיני אף תבעה את אחת מדיירות הבניין שסירבה לחתום על החוזה עם היזם, תביעה שנמחקה לאחר שהדיירת קיבלה על עצמה לחתום, בעל כורחה – כל זאת על פי כתב הקובלנה.

האישום השני מתייחס לפנייה שביצעה לכאורה עו"ד סיני ליזם בהצעה לשיתוף פעולה, טרם הדיירים בחרו בה לייצגם. בשיחה עם היזם ציינה עו"ד סיני כי שיטת הפעולה שלה היא להחתים את הדיירים מראש על כתב הסכמה, לפיו אם לא יחתמו על ההסכם עם היזם, היא רשאית לתבוע אותם. עו"ד סיני הדגישה בפני היזם, כך לפי הקובלנה, כי תגרום לכאורה לכך שבעלי הדירות יחתמו איתו באופן בלעדי ללא קיום הליך תחרותי ומכרז דיירים מול יזמים אחרים, וזאת בניגוד מובהק לטובת בעלי הדירות אותם היא אמורה לייצג.

כתב הקובלנה נגד עו"ד אבי ביטאו הוגש בעקבות תלונה שהוגשה לממונה על פניות הדיירים הפועלת ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ולפיה דיירת הוחתמה על חוזה פינוי-בינוי בלי שהבינה כלל מהי מהות המסמך עליו היא חותמת. במהלך הבירור עם הממונה על פניות הדיירים, טען עו"ד ביטאו שהוא מייצג כדין את דיירי הבניין, כולל את אותה מתלוננת, אך נמנע מלהציג ייפוי כוח כלשהו מטעם הדיירים. לאחר החלטת הממונה לפיה החוזה עם היזם עליו החתים עו"ד ביטאו את המתלוננת בטל, פנה עו"ד ביטאו ורשם הערת אזהרה על דירת המתלוננת לטובת היזם.

ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית אומרים כי התלונות הוגשו במסגרת מעקב שוטף של הרשות אודות הפעילות בשוק, ומידע שהיא מקבלת באמצעות המינהלות העירוניות המופעלות על ידה בכ-50 רשויות מקומיות, וכן באמצעות הממונה על פניות הדיירים ברשות הממשלתית, עו"ד תמר עדיאל זכאי. התלונות הוגשו במסגרת מאמציה של הרשות לאתר ולפעול למניעת התנהלות פוגענית לכאורה של עורכי דין במיזמי התחדשות עירונית. כך, פרסמה הרשות המלצות לבעלי דירות לעניין בחירת עורך הדין שילווה אותם בפרויקט התחדשות עירונית, לרבות המלצה לבחור עורך דין בעצמם ושלא בהמלצת מארגן דיירים או יזם. כמו כן פרסמה הרשות נוסח הסכם מומלץ להתקשרות עם עורך הדין הנבחר.

כמו כן, הרשות מנחה את המינהלות העירוניות להביא מידע זה בפני הדיירים, כמו גם לסייע באיתור ומניעה של תופעות פסולות הפוגעות בזכויות הדיירים.

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר אומר כי "עורכי דין הם גורמי מפתח לקידום עסקת התחדשות עירונית מוצלחת, ולא פעם הם בעלי המקצוע הראשונים שפוגשים בעלי הדירות בתהליך. מוטלת עליהם האחריות לשמור על זכויות בעלי הדירות, לקוחותיהם, ולפעול על מנת להשיג עבורם עסקה כדאית ובטוחה. מהכרותינו את השוק, אנו יודעים כי רובו מסתייע בעורכי דין מקצועיים ובעלי מומחיות בתחום, שעושים עבודתם נאמנה לטובת בעלי הדירות. במקרים חריגים, אנו נתקלים בעורכי דין שמועלים בחובתם כלפי בעלי הדירות ופוגעים באמון שניתן בהם. מקרים חמורים אלה מזיקים לא רק לנפגעים הישירים מהם, אלא גם לשמם הטוב של עורכי הדין המניעים בשגרה תהליכים אלו באופן מקצועי ובנאמנות. ככל ונאתר מקרים כאלו, נמשיך לפעול כדי למגרם לטובת היציבות והביטחון בפעילות בשוק".

עו"ד רוית סיני מסרה בתגובה לכלכליסט: "הקובלנה היא פועל יוצא של תלונת שווא שהוגשה נגדי על ידי בעלי אינטרסים הנוגדים לאינטרסים של הדיירים שאני מייצגת ובמטרה להלך עליי אימים כדי שאיכנע לתכתיבים עסקיים שעלולים לפגוע במרשיי. אני נאמנה לייצוגם ונלחמת על זכויותיהם ואמשיך בכך, גם אם תוגש נגדי קובלנת שווא".

עו"ד אבי ביטאו סירב להגיב.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬