דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

פורום ה-15 זוכה לחיזוק: האדריכלים מצטרפים למאבק נגד חוק ההסדרים

אחרי שהרשויות הגדולות הודיעו על השבתה של ועדות התכנון המקומיות אם לא יבוטלו סעיפים קריטיים בחוק ההסדרים, גם האדריכלים ואדריכלי הנוף מצטרפים למאבק – ומאיימים: ביום ראשון לא נעניק שירותים לנציגי משרדי הממשלה

שיתוף‭:‬

מרכז עזריאלי בתל אביב
מרכז עזריאלי בתל אביב
מרכז עזריאלי בתל אביב
מרכז עזריאלי בתל אביב
מרכז עזריאלי בתל אביב
מרכז עזריאלי בתל אביב

המאבק של הערים הגדולות בישראל נגד סעיפים בחוק ההסדרים, זוכה היום לחיזוק מצידם של שני ארגונים מקצועיים בעולמות התכנון – התאחדות האדריכלים ואיגוד אדריכלי הנוף. שני ארגונים אלו הפיצו הודעה משותפת לאלפי החברים בהם וגם לאלה שאינם מאוגדים, עם קריאה להצטרפות למחאה שהרשויות המקומיות צפויות לנקוט בה בשבוע הבא.

כזכור, פורום ה-15, שכבר מונה את 17 הרשויות המקומיות החזקות בישראל, בהן תל אביב, חיפה ובאר שבע, יוצא נגד פרקים בחוק ההסדרים הנוגעים לארנונה, לחוק התכנון והבנייה ולתשתיות לאומיות. ברשויות מאיימים להפסיק את פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בתחומיהן החל מהשבוע הבא, אם אותם פרקים לא יוסרו מחוק ההסדרים. "חוק ההסדרים שהממשלה מקדמת בימים אלה באופן דורסני וחסר תקדים יפגע קשות בסמכויות וביכולות השלטון המקומי לבצע את תפקידיו, לנהל את ערי ישראל, ולתת שירותים לאזרחים ולתושבים", נכתב בהודעה שהופצה השבוע על ידי הפורום. "היה והממשלה לא תסיר מהצעת חוק ההסדרים את פרק הלאמת הארנונה, פרק התשתיות הלאומיות ופרק התכנון ובניה, לרבות עצירת הפגיעה בהגנה על הסביבה והבריאות, עד ליום א' הקרוב, ישביתו ערי פורום ה-15 באופן מלא את פעילותן של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, לרבות פעילות התכנון והרישוי. ככל שהממשלה תמשיך בקידום פרקים אלה, פורום ה-15 יחריף את המאבק, לרבות השבתת מערכת החינוך בערים".

ועל מה מדובר בעצם? הממשלה מתכננת לדרוש מכל רשות שנהנית מהכנסות מארנונה למסחר ותעשייה, להעביר נתח לקרן מיוחדת שמטרתה להעניק מענקים לרשויות שיבנו יחידות דיור. בכך יקטן לכאורה התמריץ לבניין נדל"ן שמיועד לעסקים, עבור נדל"ן שמיועד למגורים, ובפועל – הרשויות יזכו לעידוד בהקמת פרויקטים למגורים, שבפועל הם החולייה החלשה בסל ההכנסות של הרשויות. ארנונה למגורים נמוכה פי חמישה לערך מזו של מסחר או תעסוקה.

הרשויות גם מתנגדות להסמכת מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לאשר ולקדם פרויקטים של התחדשות עירונית אחר ללא הסכמת העירייה וללא אישורה. בנוסף, מתנגדים ברשויות להקמת ועדה ממשלתית שתיקח את סמכותן של ועדות התכנון המקומיות להעניק היתרי בנייה, אם יוחלט שאותן ועדות "איטיות מדי"; האפשרות להקים תשתית לאומית בתחומי עיר ללא צורך בהסכמת העירייה; וסעיף משמעותי נוסף שהרשויות מתנגדות לו – ביטול מעמד המשרד להגנת הסביבה במוסדות התכנון הארציים.

במכתב ששיגרו היום יו"ר התאחדות האדריכלים, האדריכלית ארנה אנג'ל ויו"ר איגוד אדריכלי הנוף, האדריכל נוף איז'י בלנק, נכתב: "חוק ההסדרים, שהממשלה מקדמת בימים אלה באופן דורסני, כולל פרק בנושא תכנון ובניה ופרקים נוספים, אשר פוגעים קשות בסמכויות הרשויות המקומיות בפעילות וועדות התכנון והבנייה, ומתעלמים לחלוטין מהמלצות אנשי המקצוע מתחומי התכנון.

"התחושה הכללית העולה אצל כל האיגודים העוסקים בתכנון מפעולות הממשלה והכנסת היא שהחקיקה מתקדמת בלי שום התייחסות להערות והתראות מצד השלטון המקומי ומצד גורמים מקצועיים, לרבות פקידות מקצועית ממשלתית. אפילו הערות הפקידות הכי חזקה במדינה – פקידי האוצר – מבוטלות על הסף".

השניים ציינו כי "אנו מוצאים לנכון לקרוא לבעלי המשרדים החברים בהתאחדות ובאיגוד, וגם לאלה שאינם מאוגדים, לתמוך במאבק החשוב הזה ובקולגות שלנו. המקצוע שלנו הוא נשמת אפו של תחום התכנון בארץ, אבל קולנו לא נשמע ועמדותינו אינן נלקחות בחשבון. לכן, חשוב שקולנו יישמע כנגד חקיקה שרומסת את כבוד המקצוע שלנו, ומבקשת להפוך אותנו לחותמות גומי של פוליטיקאים אינטרסנטיים".

ולכן, מציינים אנג'ל ובלנק, "במידה ואכן תתקיים שביתה ביום ראשון, אנו קוראים לאלה מאיתנו הנותנים שירותים למשרדי הממשלה והמעורבים בפרויקטים המקודמים על ידם, לא לענות ביום ראשון לפניות של נציגי משרדי הממשלה, כאות סולידריות עם חברינו מהנדסי הערים, אדריכלי הערים וחברינו האדריכלים ואדריכלי הנוף בשלטון המקומי. עלינו לנקוט עמדה ברורה ולהבהיר לנציגי הציבור, שעל מנת לקבל מאיתנו שירותים מקצועיים, יהיה עליהם להקשיב לעמדתנו המקצועית ולתת לה ביטוי בעבודת החקיקה".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬