דף הבית >

> כתבה

הנדסה ותשתיות

קו הרקיע הישראלי עולה לגובה: האתגר של מעטפות הבניין בעידן החדש

הטכנולוגיות המתקדמות מכניסות את ישראל לעידן חדש עם מגדלי ענק, חלקם מעל 300 מטרים. בשבוע הבא יתקיים כנס מעטפות בניין במרכז הבנייה הישראלי, אחד מ-10 כנסים מקצועיים שנערכים במרכז הבנייה במהלך השנה

שיתוף‭:‬

פרויקט לנדמרק
פרויקט לנדמרק
פרויקט לנדמרק

ישראל נכנסת לעידן ה-Supertall – מגדלים שעוברים את גובה 300 המטרים. מאות מגדלים יצטרפו בעשור הקרוב לקו הרקיע במרכז הארץ, אך לא רק. בירושלים אושרו בשש השנים האחרונות 470 מגדלים, מתוכם 400 למגורים ו-70 לתעסוקה. בד בבד, ישנה ההאצה בכמות הבניינים הגבוהים שמעל 20 קומות. מגדלים אלו נכנסים יותר ויותר לקטגוריה שבה מעטפת הבניין שלהן היא האתגר התיכנוני, הביצוע והכלכלי המרכז של הפרויקט. מגוון עצום של חומרים, טכנולוגיות וביטויים אסתטיים חדשים, מיושמים בעשרות פרויקטים ברחבי הארץ.

ב-2024 הטכנולוגיות החדשות בתכנון, ביצוע ואחזקה של מעטפות בניין בישראל, הן עולמות תוכן המורכבים כולם ממגוון חומרים ושיטות עבודה מתקדמות. החל מהאלומיניום עצמו כגון שימוש בפרופילים מבודדים תרמית המפחיתים מעבר חום ומסייעים בחיסכון באנרגיה, ועד לציפויים חדשניים להגנה מפני קורוזיה, השפעת קרני UV ושריטות, כמו ציפויי אנודיזציה וציפויי פולימר.

הפן ההנדסי המשופר כולל קונסטרוקציות קלות שמשפיעות לחיוב על ההתקנה והתחזוקה, ומפחיתות את העומס על המבנה. זכוכיות חכמות, מבודדות, וסולאריות נכנסות יותר למשוואות העסקיות של היזמים וחברות בתהליכי בחינת ה-ROI של הפרויקט, כמו גם אפיון הצללות אקטיביות ושימוש בחומרים מתקדמים, מתוחכמים ודקיקים שמסננים קרינה סולארית מבלי לפגוע באיכות התאורה הטבעית.

ביום חמישי הבא, 27 ביוני, יתקיים במרכז הכנסים של מרכז הבנייה הישראלי באצטדיון העירוני בנתניה, כנס מעטפות בניין, אותו מנהל מקצועית יונתן (יוני) יולביץ' – מנכ"ל ובעלים של דמו ייעוץ והנדסה, מבכירי העוסקים בתכנון וייעוץ במערכות מעטפת בניין בישראל. הכנס השנה יציג בין השאר את ההתפתחויות והחדשנות בעולם הדאבל סקין. יוצגו מערכות מפותחות שמשפרות את הבידוד התרמי והאקוסטי של המבנה, כמו מרווח אוויר בין השכבות שמאפשר זרימת אוויר מבוקרת, בהן גם מערכות הניתנות לפירוק קל וניקוי, כולל חלונות נפתחים בשכבה החיצונית לגישה נוחה. הכנס הוא אחד מ-10 כנסים מקצועיים שנערכים במרכז הכנסים של מרכז הבנייה הישראלי במהלך השנה, והוא מבשר על חידושים בתחום. במסגרת הכנס, ידונו  וילמדו על דילמות בתחום, ומגוון האופציות והשלכותיהן במגוון של פרויקטים בתכנון ובביצוע.

ככל שהיקף הפרויקטים ש"עטופים" בקירות מסך גדל, כך ניתן לקבוע שיש שימוש מגוון יותר בחומרים חדשים שנכנסים לשוק הישראלי, למשל שימוש בקומפוזיטים חדשניים כמו פיברגלס ו-Carbon Fiber לחיזוק המבנים ולהקטנת המשקל.

מעטפת הבניין שביצעה אלום עשת בקמפוס מיקרוסופט בהרצליה

בכנס יוצגו שלל דוגמאות הממחישות כיצד באמצעות טכנולוגיות וחומרים אלה, מעטפות הבניין בישראל משפרות את הביצועים האנרגטיים, מגדילות את אורך החיים של המבנים ומספקות פתרונות אסתטיים ומודרניים. קירות המסך, שבשל העובדה שהם חשופים לקרינת השמש והרוח, יכולים להוות פלטפורמה מושלמת לייצור אנרגיה בדרך של ניצול קרינת השמש וניצול אנרגיית הרוח.

תכנון מעטפת הבניין נבדלת לא רק בטכנולוגיה ובחומרים מהם היא מורכבת, אלא ובעיקר בייעודו של הבניין. מורכבות מגדלי המגורים משלבת בין מורכבות טכנולוגית ותכנונית ויצירת שיווי משקל עיצובי, ובין הנושאים הפרקטיים, הפרגמטיים והאסתטיים שמשתנים מבניין לבניין. ההיבטים התכנוניים הנוגעים לתפקיד קיר המסך במשרדים, יוצג גם בכל הנוגע לתאורה טבעית, שאין חולק על כך שהשימוש בתאורה זו במשרדים, משפר את יעילות העבודה ואת שביעות רצון העובדים ובריאותם.

ניתן להסביר את ההשפעות הפסיכולוגיות החיוביות של האור הטבעי באיכויותיו הייחודיות: האור הטבעי מורכב מספקטרום מלא של קרינה באורכי גל שונים, ולכן מתאפשרת הבחנה טובה יותר במגוון צבעים רחב. מחקרים רבים מצביעים על הדינמיות של המאור הטבעי, הבא לידי ביטוי בשינויים קלים בעוצמות ההארה, בספקטרום ובהצללות, ויוצר אפקט פסיכולוגי מעורר.

מגדל אינפיניטי

בכנס לוקחות חלק השותפות הטבעיות לחדשנות המטאורית של מעטפות הבניין בפרויקטים החדשים בישראל. מדובר על חברות האלומיניום המובילות בישראל, שאחראיות לפיתוח חדשני של מערכות המאפשרת נוחות וחוויית משתמש, אליהם מצטרפת תכונה הכרחית עם התגברות העיסוק במשבר האקלים והיא היכולת לייצר כמויות אנרגיה תפעוליות למבנה תוך ניצול קרינת השמש והפיכתה לחשמל.

לכל בניין יש סימן שאלה שייחודי רק לו. בכל בניין מדובר בתהליך שמתחיל אמנם מאב טיפוס, אבל בשורה התחתונה כל בניין הוא אתגר בפני עצמו.

ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת להתנסות בחומרים נוספים מלבד הזכוכית, כגון הבטון האדריכלי והאלומיניום. "הבטון האדריכלי הוא חומר שמדבר עם האדריכלות הלוקאלית של שנות ה-60 ויש לו ערכים רבים", אומר יולביץ'. "מצד אחד יש את החומר, ומהצד האחר הטכנולוגיה עוזרת לנו לטפל במרחב באופן שונה".

יוני יולביץ'

כבכל שנה, ייחשפו גם היבטים הנוגעים לאקוסטיקה של קירות מסך, תחום שמקבל עדיפות גבוהה במיוחד בסביבות עירוניות רועשות או במבנים שבהם יש צורך בבידוד רעש גבוה, כמו משרדים, בתי חולים, בתי מלון ובנייני מגורים יוקרתיים.

את התיכנון והביצוע של מעטפת הבניין משלימה הדיסציפלינה של תפעול ואחזקה. הטכנולוגיות נבחנות בעיקר על ידי היזמים של פרויקטים מניבים, שאחזקתם נשארת חלק מהתוכנית העסקית שלהם.

אנו נמצאים בעידן בו תחזוקה של מעטפות בניין בישראל מתבצעת בעזרת טכנולוגיות חדשניות ושיטות מתקדמות שמייעלות את התהליכים ומאריכות את חיי המבנים, כמו למשל חיישנים חכמים ובקרת תנאים, מערכות IoT – חיישנים שמוטמעים במעטפת הבניין ומנטרים פרמטרים כמו לחות, טמפרטורה, תנועת אוויר ורטיבות. הנתונים שנאספים מועברים למערכות ניהול חכמות שמאפשרות לזהות בעיות מוקדם ולטפל בהן בזמן אמת. כך, באמצעות אנליטיקה חיזויית , כלומר שימוש בבינה מלאכותית, ניתן לצפות תקלות ולבצע תחזוקה מונעת במקום תחזוקה מתקנת.

קבלת החלטות לשיפור ביצועיה של מעטפת הבניין וניהול סיכונים, היא נדבך נוסף שיוצג בכנס – מתי יכנסו למשוואה חומרים מתקדמים לציפוי והגנה, ציפויים נאנו-טכנולוגיים, שימוש בציפויים מבוססי נאנו-טכנולוגיה שמספקים הגנה משופרת מפני קרני UV, קורוזיה ולכלוך שמפחיתים את הצורך בניקוי תכוף, וחומרים חכמים – לדוגמה כאלה שמתקנים את עצמם שנוצר נזק קטן, למשל ציפויים מתחדשים שמתקנים סדקים קטנים ומשחזרים את המשטח באופן אוטומטי.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬