דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

רה"ע גבעתיים על חוק ההסדרים: "השיטה דפוקה – כמו ג'אנק פוד"

רן קוניק הגיע טעון לוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" ויצא גם התנהלות המדינה בנוגע להתחדשות עירונית: "צריך לתת לנו כלים, הוועדה המקומית צריכה להתכנס כל שבוע – וחבריה צריכים לקבל שכר"

שיתוף‭:‬

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק בוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" (צלם: ארן דולב)
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק בוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" (צלם: ארן דולב)
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק בוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" (צלם: ארן דולב)

בשבוע שעבר אישרה הכנסת את תקציב המדינה, וכנספח אליו – את חוק ההסדרים. בפאנל "מורה נבוכים לחוק ההסדרים החדש" שהתקיים בוועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" שערך מרכז הנדל"ן במלון ענבל בירושלים, לא חסך ראש עיריית גבעתיים רן קוניק את שבטו מחוק ההסדרים שהתקבל, ובעיקר לסוגיית "חוק הארנונה" אליו ראשי רשויות רבים התנגדו.

"השיטה דפוקה והיא מייצרת קונפליקטים", אמר קוניק בפאנל שהנחה עו"ד ישי איציקוביץ, ראש מחלקת עסקאות נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון עם טולצ'ינסקי. "כל אחד מהגופים נלחם כדי להצדיק את עצמו ולהוכיח את קיומו, והקבלנים תלויים באמצע. כל ניסיון להוריד סמכויות מרשות מקומית ולעקוף אותה הוא כמו ג'אנק פוד – הוא כיף בהתחלה וטעים, אבל הנזקים שנגרמים בסוף מסוכנים".

לדבריו, "אי אפשר לעשות שום דבר בלי רשויות מקומיות. ככל שהזמן עובר, רואים את זה. הבלגן קורה כי בפוליטיקה ישנה תחלופה מהירה, וגם כי הפוליטיקאים בלי ניסיון ובלי הבנה בנושא. קוניק הוסיף כי "מי שיכול לקדם התחדשות עירונית, הם ראשי הערים ביחד עם הקבלנים. התובנה הזאת מחלחלת לשטח והקבלנים מתחילים להבין את זה".

קוניק ביקר את התנהלות המדינה בכל הנוגע לניהול תחום ההתחדשות העירונית: "מדינה שבאמת רוצה לקדם התחדשות עירונית צריכה לשלם את המחיר. המחיר הוא קודם כל להחליט שיש פה מצב חרום ושחשוב לה לקדם את העניין. דבר שני זה לתת לראשי רשויות כלים – כל עוד אנחנו לא יכולים לגייס עובדים, ו-ועדת התכנון והבנייה מורכבת ממתנדבים, כלום לא יזוז. הוועדה צריכה להיות בשכר ולהתכנס פעם בשבוע, התקנים צריכים להיות תקני חובה בחוק, המשכורות צריכות להיות ראויות לעובד בעירייה, צריך לאפשר אאוט-סורס למשרות כמו פקחים, צריך להעביר לנו סמכויות וצריך לתת כסף ותמריצים".

חיים אביטן, יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן, ומי שהיה בעבר ראש עיריית חדרה ומנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אמר: "לשמחתנו, רוב ראשי הערים נרתמו לקידום ההתחדשות העירונית לפני מספר שנים, וכבר היום יוצאים לביצוע. במקומות בהם ראשי הערים נותנים את ברכת הדרך להתחדשות עירונית, קיימת תנופה. בקריית ים למשל, קבוצת הרציג נדל"ן נכנסה למקום שבו אין כדאיות כלכלית, אבל בזכות ראש עיר מצוין ומחלקת הנדסה מקצועית, ההיתר התקדם במהירות".

אביטן הצטרף לדבריו של קוניק, וקרא לממשלה ולמדינה – "קחו את ההתחדשות העירונית כפרויקט לאומי בתקצוב של 20 מיליארד שקל. תנו תמריצים לראשי רשויות, בייחוד בערים בהן אין כדאיות כלכלית, ותחדשו את המדינה" .

יו"ר הרציג חיים אביטן ומנכ"לית CITYWIZE יועצים חברתיים ג'ני ארבוב (צילום ארן דולב)

ואילו ג'ני ארבוב, מייסדת ומנכ"לית CITYWIZE יועצים חברתיים, התייחסה בדבריה ליחסים בין היזמים לבעלי הדירות הוותיקים: "עבור בעלי הדירות, תהליך ההתחדשות העירונית הוא שינוי מרחיק לכת. אנשים חווים תהליך מורכב וארוך שגם נדחה ונדחה, והשטח מאוד בוכה". לדבריה, "יזמים לא מספיק מבינים את הפן החברתי, ולא מספיק משקיעים בו. דווקא במקומות בהם מבינים את הפן החברתי ומחזיקים לאנשים את היד לאורך כל הדרך, לוחות הזמנים מתקצרים ומוסרים החסמים מבעוד מועד".

באשר לחוק ההסדרים, אמרה ארבוב כי "החקיקה אינה מספקת, וגם מה שעבר אינו נאכף. אף אחד לא דואג להסביר לקשישים שיש להם זכויות, והם לא יודעים אפילו למי לפנות. תפקידו של היזם הוא להגיד לקשישים את זכויותיהם. וזה מה שאנחנו ב-CITYWIZE עושים עם יזמים; אנחנו דואגים להגיד לכולם מהם זכויותיהם. הכרחי שהמדינה תיצור מנגנון מסודר לאכיפת הנושא הזה, ותחייב שילוב של ייעוץ חברתי לדיירים כחלק מהתהליך". למעשה, "הזמינה" ארבוב את המדינה לשים דגש על גילו של בעל הדירה בשלב היתר הבנייה ולא בשלב החתימה על ההסכם: "חולפות שנים ארוכות עד לקבלת היתר, ובינתיים אנשים מתבגרים, הופכים לקשישים כהגדרת החוק ואינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם בגלל מועד החתימה המוקדם".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬