דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

"אל תניחו כספכם על קרן הצבי": רה"ע ירושלים במסר ליזמים בעקבות מכרזי רמ"י

לאחר המכרזים שפרסמה רמ"י לבניית כ-1,400 יח"ד, מאיים עליה ראש העירייה – במה שנראה כהתדרדרות ביחסים בין הצדדים. רמ"י: "העירייה מפרה פעם אחר פעם את הסכם הגג שנחתם עימה. אם היא לא תחתום על היתרים בתוכניות מאושרות, היזמים יוכלו לפנות לוועדת ערר ולרשות רישוי ארצית"

שיתוף‭:‬

ירושלים עיר אחת, שכונות בעלות אופי שונה זו מזו
ירושלים עיר אחת, שכונות בעלות אופי שונה זו מזו
ירושלים עיר אחת, שכונות בעלות אופי שונה זו מזו
ירושלים עיר אחת, שכונות בעלות אופי שונה זו מזו
ירושלים עיר אחת, שכונות בעלות אופי שונה זו מזו
ירושלים עיר אחת, שכונות בעלות אופי שונה זו מזו

המתיחות בין עיריית ירושלים לרשות מקרקעי ישראל עולה מדרגה, וכעת – בגלל ההודעה של רמ"י מאתמול על שיווק קרקעות לבניית כ-1,400 יחידות דיור במורדות משואה, נחל רוממה, קטמונים, תלפיות, מקור חיים ואבו טור. ברמ"י טוענים כי המכרזים הללו יצאו לדרך במסגרת "העלייה החריגה במחירי הדיור בעיר ירושלים והמחסור בקרקעות לבנייה", וזאת לאחר פרסום נתוני הלמ"ס על כך שירושלים הייתה העיר היחידה בה עלו המחירים ב-2023. בעירייה מאיימים לדאוג לתקוע את הפרויקטים וליידע את הציבור בנושא – אם המכרזים לא יבוטלו.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון שלח היום מכתב זועם ליו"ר רמ"י ינקי קוינט בו ציין כי הופתע לגלות שלמרות שרמ"י "מכירה את מדיניותי ומדיניות העירייה בכל הנוגע לשטחים הירוקים והפתוחים, ולצורך להגן על הטבע והסביבה, ולמרות הודעתי הברורה כי עיריית ירושלים רואה בקידום תוכניות במבואות משואה מעין 'התנקשות' בטבע ובסביבה, בחרה הרשות לצאת במכרז בניגוד גמור לעמדת העירייה ולעמדתי בעניין זה".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון (צילום: ארן דולב)

ליאון המשיך ואמר כי "הדהימה אותנו הטענה אשר בכותרת הפרסום, ולפיה מכרזים אלה יצאו לנוכח עלייה חריגה במחירי הדיור בירושלים. אין טענה שגויה ומטעה יותר מזו. בירושלים אין מחסור ביחידות דיור מאושרות. בשנה האחרונה ניתנו היתרים לכ-7,500 יחידות דיור (שיא כל הזמנים). בשנה הבאה אנו צופים אישור של למעלה מ-8,000 יחידות דיור נוספות. עובדות אלה ידועות לך היטב".

כאן הודיע ליאון כי העירייה "לא תאפשר לקדם תוכניות בשטחים הפתוחים והירוקים עד למיצוי כל האפשרויות במסגרת העיר בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה… אשר על כן, הנכם נדרשים למשוך את המכרזים בכל הנוגע למורדות משואה ונחל רוממה לאלתר. אם לא תעשו כן, תיאלץ עיריית ירושלים ליידע את הציבור ואת היזמים כי מי שייגש למכרזים אלו, יניח את כספו על קרן הצבי, ובכל אופן נוודא כי מדיניות העירייה שלא לאפשר קידום תוכניות אלה – ידוע לכל".

יש לציין כי המכרזים של רמ"י מאתמול הם מכרזי ייזום – כאלה שעדיין לא חלה עליהם תב"ע (תוכנית בניין עיר), כאשר היזמים הזוכים במכרזים, יאלצו לעבור מסלול ארוך לאישורי התב"עות. במצב כזה, העירייה בהחלט יכולה להערים מכשולים וקשיים, ובפועל לתקוע את התוכניות לשנים ארוכות.

ליאון גם תוקף את אחד המכרזים לבניית 27 יחידות דיור במחיר מינימום של כ-46 מיליון שקלים, כשני מיליון שקל מחיר קרקע ליחידת דיור: "תנאים  אלו והיקף הפרויקט, אינם מבטאים בלשון המעטה מלחמה במחיר הדיור".

מרמ"י נמסר: "לאור עליית המחירים הגבוהה בירושלים, בניגוד לירידת המחירים בשאר אזורי הארץ, רמ"י מגדילה את ההיצע בירושלים ומשווקת מאות יחידות דיור בעתודות הקרקע האחרונות לבנייה באזור ירושלים. התחדשות עירונית בהיקפים הנבנים, אינה מספקת את הביקושים ועליית המחירים היא הראיה לכך. על אף שעיריית ירושלים מפרה פעם אחר פעם את הסכם הגג שנחתם עימה ואת הסיכומים שנערכו איתה, אנו סמוכים ובטוחים כי העירייה תפעל בהתאם לדין ותחתום על היתרים בתוכניות מאושרות, אך ככל שהיא לא תפעל כך, ליזמים עומדת האפשרות לפנות לוועדת ערר ולרשות רישוי ארצית".

סערה בירושלים

היה זה חודש סוער ביחסים בין ליאון לרמ"י. לפני שבועיים פרסמה רמ"י מכרז לבניית יותר מ-500 יחידות דיור במורדות משואה, מה שהוביל את ליאון לפרסם הודעה לילית זועמת גם כן: “אני מציע לכל מי שמעלה על דעתו לגשת למכרז במחשבה כי יהיה ניתן לקדם תוכניות בינוי בשטח אותו הוציאה רמ”י למכרז, לשקול היטב האם אינו מניח את כספו על קרן הצבי. אני מודיע כאן, כי עיריית ירושלים לא תאפשר שינוי ייעוד של האזור המדובר מייעוד ‘שטח ציבורי מיוחד – יער’. אני קורא לרשות מקרקעי ישראל להניח להרי ירושלים בשלום ולמשוך את המכרז בחזרה”.

יו"ר רמ"י, ינקי קווינט (צילום: ארן דולב)

ברמ”י אמרו באותה עת כי "השיווק יצא בתאום עם העירייה, ולכן אנו מופתעים מעמדת העירייה”. עוד נמסר כי “רמ”י תמשיך לפעול לפיתוח ולהרחבת היצע יחידות הדיור בישראל, בכלל, ובירושלים בפרט. רק הגדלת ההיצע תוריד את מחירי הדיור בירושלים, שאך לאחרונה עלו בניגוד למגמה הכללית. צר לנו שראש העיר פועל באופן קבוע נגד הזוגות הצעירים בירושלים ולא נותן מענה הולם למצוקה הקשה".

ועוד לפני כן, תקף ליאון את רמ"י בעקבות ההסכם שנחתם עם בית החולים הדסה להשבת קרקעות לצורך תכנון שכונת ענק עם כ-8,400 יחידות דיור בשכונת עין כרם, עם רבבות מ”ר לתעסוקה, ועוד כ-600 יחידות דיור בהר הצופים. בהסכם נקבע כי רמ”י תשווק את המגרשים במכרזים פומביים, וחלק מן הכספים יועברו עבור פיתוחו של בית החולים. כבר בשלב הראשון נקבע כי רמ”י תעביר לטובת מימוש ההסכם, סכום של 350 מיליון שקל להדסה.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬