דף הבית >

> כתבה

הנדסה ותשתיות

תוכנית המתאר המשופרת של יבנה יוצאת להליך שיתוף ציבור; הנה עיקריה

7 שנים לאחר הכנת תוכנית המתאר הקודמת של העיר ובהתאמה למגמות הפיצוח שנוצרו, רה"ע רועי גבאי שואף בתוכנית החדשה ליצור ודאות ושקיפות תכנונית. בדקנו את עיקרי התוכנית

שיתוף‭:‬

יבנה ממעוף הציפור (צילום: חן כליפה)
יבנה ממעוף הציפור (צילום: חן כליפה)
יבנה ממעוף הציפור (צילום: חן כליפה)
יבנה ממעוף הציפור (צילום: חן כליפה)
יבנה ממעוף הציפור (צילום: חן כליפה)
יבנה ממעוף הציפור (צילום: חן כליפה)

אחד המהלכים המרכזיים של ראש עיריית יבנה רועי גבאי, לבטח בקדנציה הנוכחית שרק החלה, הוא קידום תוכנית המתאר יבנה 2040. אמנם גבאי מכהן כראש עירייה כבר מ-2022 לאחר שזכה בבחירות מיוחדות בעקבות פטירת ראש העירייה הקודם צבי גור-ארי ז"ל, אך כעת, משנבחר לקדנציה מלאה ראשונה בבחירות בפברואר, הוא יכול לקדם את התוכנית באופן מעשי.

התוכנית החדשה – במסגרתה נקראי הציבור להכיר את התהליך ולהיות מעורבים בו – כוללת התאמות ועדכונים מתבקשים של התכנון העירוני במספר תחומים עיקריים שהוביל גבאי בשנתיים הראשונות לכהונה שלו – מ-2022, בתחומי המגורים והתחדשות עירונית, התחבורה והניידות, התעסוקה, המסחר ועירוב השימושים, מערך שטחי הציבור הבנויים והפתוחים, הסביבה וההיערכות לשינויי אקלים.

"הזדמנות לציבור העיר להשפיע על עתידה", אומר גבאי, וזו הזדמנות נהדרת לבחון את הנקודות המהותיות שמקבלות מענה בתוכנית המשופרת שתוצג לציבור ב-3 ביולי. מערכת חדשות מרכז הבנייה הישראלי מצאה כי העדכונים בתוכנית המתאר המוצעת, מאפשרים מימוש מהיר ומיצוי זכויות (להמשך אישור תוכניות בסמכות מקומית, כ"ז) בעיקר באזורים מרכזיים כגון שכונות ותיקות בהתחדשות ואזור התעסוקה, כמו גם הטמעת תהליכים תכנוניים מהותיים שקרו בינתיים – למשל "יבנה מזרח" ותפיסה חדשה לאזור המלאכה.

מובן שהמטרה שעומדת לעיני גבאי וצוות התיכנון בעירייה, היא לייצר קצב מימוש מהיר מהמצופה, לפחות בחלק מאזורי התיכנון; הרחבת התחום המוניציפלי העירוני מערבה לכביש 4; ולא פחות חשוב, גם תהליכים ועדכונים בתפיסות תיכנון במרחב ובארץ, ורצונות להחיל אותם על יבנה, נוכח הפיתוח המואץ של העיר.

ראש עיריית יבנה רועי גבאי (צילום: יעקב נחומי)

כזכור, בשנת 2017 אושרה למתן תוקף תכנית המתאר של יבנה ועדכונה כעת נעשה לאור פערים שנתגלו בתוכנית התקפה ובקשת העירייה לוודא רמת תכנון נאותה ושמירת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כגוף מוביל שיהיה אמון על תכנון העיר.

והנה עיקרי מטרות התוכנית החדשות. הראשונה, קידומה של יבנה כעיר לכל תושביה, על ידי פיתוח בר קיימא של סביבה עירונית אטרקטיבית ובת השגה, קידום תכנון מוטה שירותים לשיפור איכות החיים של תושבי העיר וקידום אורח חיים קהילתי ומקיים.

השנייה, יצירת עתודות של שטחי בנייה, על ידי ציפוף משמעותי של שטחי התעסוקה, תוך חשיבה מחודשת על מערך השטחים הציבוריים בעיר וכן חשיבה מתכללת על מערך עירוב השימושים בעיר. כמו כן, קביעת כללים שיאפשרו התחדשות עירונית ושימור המורשת, הנוף והסביבה, שילוב בין השטח הבנוי לשטח הפתוח, צמצום מטרדים סביבתיים וחיזוק החוסן העירוני לעמידה במצבי משבר.

מטרה רביעית היא קידום מערך ניידות ותחבורה רב-אמצעי שיממש את הפוטנציאל הטמון בעיר לחיזוק העירוניות תוך יצירת העדפה להתניידות בטוחה מקיימת המבוססת על הליכה רגלית, תחבורה ציבורית ורכיבה על אופניים, על ידי שיפור וחיזוק רשתות קישוריות בעיר.

מטרה נוספת היא פיתוח סביבת תחנות הסעת המונים ומתחמי התחבורה המשולבים כמרחבים עירוניים אטרקטיביים ופעילים. ומטרה אחרונה – הצבת תוכנית המתאר כנדבך מרכזי באמצעות הגדלת הוודאות התכנונית, קיצור וייעול הליכי התכנון, הגדלת העצמאות של הוועדה המקומית והנגשת התוכנית ופישוטה.

לתוכנית שותפים מינהל התכנון הממשלתי, צוות התכנון העירוני באגף ההנדסה ובמינהלת להתחדשות עירונית, וצוות התוכנית בראשות משרד אדריכלים מזור פירשט ויועצים נוספים. בחודשים הקרובים ייערכו מפגשי תושבים בהם יוצגו החזון ועקרונות התכנון והתושבים יוזמנו להביע דעתם. לתוכנית נוספו גם עקרונות לתכנון סביבתי והיערכות לשינויי אקלים.

לדברי גבאי, "תוכנית המתאר היא תוצר של תהליך עבודה ארוך ויסודי שנועד לבנות ולגבש תוכנית התומכת ומאפשרת את המשך התפתחותה של העיר ונותנת מענה לאתגרים העומדים בפניה. התוכנית תעניק ודאות ושקיפות תכנונית, באמצעותה יכולים התושבים להתוודע לאופן השפעתה על חייהם והיא מעניקה סמכויות תכנון ואישור לוועדה המקומית, שיאפשרו את קיצור וייעול הליכי התכנון. עדכון התוכנית והתאמתה לחזון העירוני, היא עוד צעד חשוב נוסף לשיפור איכות החיים בעיר בהווה ובעתיד ואני קורא לכלל התושבים והתושבות לקחת חלק במפגשי השיתוף ולהשפיע על עתיד העיר, בין השאר, אנחנו רוצים לקדם משמעותית את תשתיות המתע"ן (תוכנית מתאר ארצית למערכת תחבורה עתירת נוסעים, כ"ז) והתח"צ המחברות גם לשתי תחנות הרכבת וגם למערכות המתע"ן (מטרו ורק"ל) המתוכננות בינתיים להגיע רק עד לערים השכנות ראשון לציון ורחובות".

גבאי מוסיף כי "תכנית המתאר העירונית היא 'מסמך תכנוני' שמתווה את מדיניות התכנון והפיתוח ארוכת הטווח ברחבי העיר, ומיישמת את חזון ומדיניות העירייה בנושאים שהם בעלי היבט תכנוני-פיסי. התוכנית מתארת את האופן שבו תתפתח העיר בשנים ומתייחסת למגוון ההיבטים של חיי התושבים, החל ממגורים, תעסוקה, תחבורה ותנועה, שטחים פתוחים, מסחר, מבני ציבור ועוד. התוכנית קובעת בקווים עקרוניים, ולא ברמת המגרש הבודד, את ההוראות הכלליות שמנחות את התוכניות המפורטות החדשות ומציגה את היקף האוכלוסייה הצפוי בעיר לשנת היעד של התוכנית. עדכון תוכנית המתאר הוא חלק מהפעולות שהעירייה מבצעת בכדי להתאים את תכנון העיר לשינויים גלובליים, ארציים ועירוניים ובכדי לשמור על תכנית חדשנית ומובילה".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

תגובה אחת

  1. נשמע מעניין , מה יעשו עם תיכנון נוף גינות ומרחבים ירוקים כאשר ביבנה הירוקה הכבישים צרים ואין חניות , צריך חניונים ציבוריים על קומות חופשי לתושבים על מנת לפנות מקום לירוק.. אדריכלות נוף היא הכרח לחשיבה עתידית אחרת נהיה כמו תל אביב במקום להיות כמו סנט פטסבורג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬