המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה להפקדה את התוכנית להקמת שכונת המגורים הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א') בעיר ראשון לציון. זוהי תוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה והיקפי הבינוי המוצעים בה, שכן חלקה מתוכנן מעל מתחם התפעול של קו מטרו 1M המאושר.
את התוכנית קידמה חברת נת"ע, והיא בשטח של כ-400 דונם במתחם "ראשונים" בדרום-מזרח העיר, בין רחובות הרצל, תש"ח, רמ"ז וכביש 431. המתחם ממוקם בסמוך לתחנת רכבת ראשונים ובעתיד מתוכננת בו תחנת מטרו. בציר הרצל מתוכנן קו מתע"ן בתצורת BRT.
דירות קטנות, דיור מוגן ו-55 דונם שטחים פתוחים
התוכנית שנערכה על ידי גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ, כוללת בניית כ-2,700 יחידות דיור ב-26 מבנים בגבהים מגוונים – בין שמונה ל-28 קומות. היא שמה דגש על יצירת מגוון טיפוסי בינוי ועל יצירת בינוי מרקמי עד שמונה קומות, המאפשר עלויות תחזוקה נמוכות יחסית. 30% מהדירות יהיו קטנות וקטנות מאד – ובסך הכל מדובר ב-760 דירות כאלה (כ-500 קטנות, כ-260 קטנות מאוד). בנוסף 300 יחידות דיור מיועדות עבור דיור מוגן שימוקם בסמוך לתחנת המטרו העתידית.
מעבר לדיור, התוכנית כוללת גם כ-14 אלף מ"ר שטחי מסחר שישולבו כחזיתות פעילות במבני המגורים והתעסוקה, ו-250 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. התוכנית גם כוללת כ-20 דונם למבנים ומוסדות ציבור ושטחים מבונים בקומות הקרקע לטובת הקצאות ציבוריות במבני המגורים בהיקף של כ-4,500 מ"ר עיקרי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-55 דונם שטחים פתוחים.
במסגרת התוכנית ייבנה גשר הולכי רגל שיחבר בין השכונה והשכונות מצפון לה, אל אזור נופש מטרופוליני "האירוס" המתוכנן מדרום לכביש 431 ועתיד להוות ריאה ירוקה משמעותית בחלק זה של המטרופולין.
ראשון לציון פינת ניו יורק
למעשה, התוכנית מורכבת משני חלקים. החלק הראשון יבנה מעל קרקע מלאכותית שתוקם מעל הדיפו בד בבד עם הקמתו. החלק השני יבנה בשטחים המקיפים את הדיפו ממזרח ומצפון, שטחים המוגדרים "עוטף הדיפו", על קרקע טבעית. שני החלקים הללו מהווים יחידה תכנונית אחת ורובע מגורים שלם המספק לתושביו את כל צרכיו.
בעולם קיימות דוגמאות למתחמים מסוג זה – שבנויים מעל דיפו. דוגמה מוכרת במיוחד היא של "האדסון יארדס" בניו יורק. בארץ מתוכנן בינוי מעל "דיפו 25" של הרכבת הקלה בירושלים, אך השימושים מעליו מיועדים למבני ממשלה בלבד, ובהיקף מצומצם בהרבה. דיור לא מתוכנן שם.
התוכנית מושתתת על עקרונות תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו (תמ"א 70), שמתווה עקרונות לתכנון בסביבת תחנות מטרו ומצויה בהליכי אישור מתקדמים. בין היתר מושתת התוכנית על כמה עקרונות, בהם נפחי בינוי משמעותיים, עירוב שימושים ברמת המבנה והשכונה, רשת רחובות צפופה, פיתוח כיכר עירונית משמעותית בסמוך לתחנת המטרו ותקני חניה מופחתים.
מפלס השכונה מתוכנן כמרחב המתעדף הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית באמצעות סלילת מדרכות רחבות המאפשרות נטיעות במספר שורות עצים ואיסור על חנייה קבועה במפלס הרחוב, פרט לחניות תפעוליות. שטחי המסחר נפרסו בחזיתות פעילות בעיקר באזור תחנת המטרו הסמוכה לרחוב הרצל ולאורך השדרה הדרומית המחברת בין התחנה בצידה המזרחי לבין תצפית אל הדיפו בצידה המערבי.
מטרת התוכנית היא ניצול מיטבי של חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש במטרופולין תל אביב לצורך תוספת יחידות דיור משמעותית תוך הישענות על מערכות הסעת המונים הסמוכות למתחם.
שאלת מיליון הדולר: מתי נראה בכלל מטרו?
"מטרופולין תל אביב ללא מטרו פשוט יקרוס. אני מקווה שבממשלה הנוכחית יבינו שחייבים לתת כספים וכמה שיותר – בלי להתנות את זה בכלום. משרד האוצר לא עושה טובה לאף אחד שהוא משקיע במטרו", כך אמרה מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר דלית זילבר בשבוע שעבר בוועידת "עיר הנדל״ן ירושלים" של מרכז הבנייה הישראלי. זילבר התייחסה להיטל ההשבחה הגבוה שהוגדר בסביבת המטרו – על 75%, מה שתוקע את התקדמות הפרויקט.
כולם יודעים שעיכוב בפרויקט המטרו, יכניס את מרכז הארץ לקטסטרופה תכנונית. "אנו עמלים בתוכנית שלנו ליצור סביבות מגורים בקרבת תחנות המטרו", אמר יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן, "אני רואה במטרו פרויקט חשוב וחיוני שיש בו לסייע לתכנון והקמת תוכניות רבות למגורים. המטרו הוא מגה-פרויקט מבורך שיביא עימו הקלה על העומס בכבישים לתושבי המרכז. יש לדאוג שפרויקט המטרו יקודם ויבוצע במהירות ולמנוע כל שיהוי ועיכוב בו".
מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח הוסיף כי "מינהל התכנון ממשיך לקדם בכל הכוח תוכניות מגורים בסביבת תחנות המטרו. אסור להפסיק את קידום פרויקט המטרו במדינת ישראל הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע, לרבות תקצוב הפרויקט, שהוא פרויקט התשתיות הלאומי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. המטרו הוא פרויקט חיוני וקריטי לגוש דן ובלעדיו אזרחי ישראל יעמדו בפקק מהרגע שיצאו מהבית".
> הצג תגובות