תחום הבנייה מזמן לא אחת אתגרים לוגיסטיים לא פשוטים בכלל. עם זה נתקלה חברת מידר, שמקימה פרויקט התחדשות עירונית במרכז בני ברק, על הדופן של דרך ז'בוטינסקי והרחובות הקטנים והצפופים הצמודים.
עד כמה מאתגר? החברה ביצעה יציקת הרפסודה ראשונה בפרויקט "מידר בתחנה" עבור הבסיס להקמת שני בנייני מגורים בני שש קומות כל אחד עם 65 יחידות דיור. הדבר הצריך עבודה רציפה של 24 שעות וסגירה של אחד הנתיבים בציר ז'בוטינסקי בשעות הלילה, מאות משאיות שהשתחלו באזור, עשרות עובדים, שיתוף פעולה עם המשטרה והרבה תכנון מקדים. לצורך יציקת הרפסודה באתר, נדרשו 1,400 קוב בטון שהגיעו לאתר בכ-200 משאיות בטון.
למרות שמדובר בפרויקט לא מאד גדול, ההערכות אליו הייתה ארוכה ונדרשו תיאומים בין זרועות שונים. "בתכנון וביצוע יציקת הרפסודה נתקלנו במספר אתגרים מרכזיים", אומר יואב קלפר, מהנדס חברת מידר לחדשות מרכז הבנייה הישראלי. "התמודדנו עם האתגר של תכנון מדויק של היציקה בשל הצפיפות הרבה באזור והמגבלות הפיזיות שהיא יצרה. צריך לזכור שהמקום עצמו מאוד צפוף, וכניסת המשאיות לאתר הייתה דרך סמטה קטנה ללא מוצא, שהכניסה אליה והיציאה ממנה נעשות דרך צומת מאוד צפופה. בשלב מסוים, נדרשנו להפעיל באתר שלוש משאבות בטון בשלוש נקודות שונות, מה ששילש את המורכבות. כדי להצליח לנהל את העבודה הזו ביעילות המירבית, נדרשנו לתיאום מורכב בין כל הגורמים המעורבים, שהבטיח את איכות הבטון ואת רציפות היציקה".
-לאירוע כזה חייבים להגיע ערוכים מראש. כמה זמן התכוננתם לזה?
"ההתארגנות לפרויקט החלה חצי שנה לפני מועד היציקה המתוכנן. בחודשים האלו ביצענו תכנון הנדסי מפורט, דאגנו לקבלת כל ההיתרים והאישורים הנדרשים, תיאמנו עם ספקי הבטון וקבלני המשנה השונים, הכנו תוכנית בקרת איכות מקיפה וערכנו תכנון לוגיסטי מדויק של כל שלבי העבודה. הקדשנו את מירב הזמן לתכנון המוקדם, כדי להגיע לשלב הביצוע במוכנות הכי גבוהה ולהוציא אותו אל הפועל בזמן קצר במיוחד.
"התכנון מול הרשויות והתיאומים המורכבים מול כל בעלי התפקידים הרלוונטיים, אפשרו לקיים את שלב הביצוע בלוח זמנים קצר במיוחד. כאן צריך להודות לצוותים הרבים והמיומנים שעבדו על הפרויקט, לכל אנשי המקצוע שנרתמו למשימה ולכל אנשי מידר שפעלו יחד בשלב ההכנה המוקדמת. יחד, הצלחנו להגיע לשלב הביצוע הכי מוכנים שאפשר – ולצלוח אותו בצורה מושלמת".
-זה אירוע שמחייב שיתוף עם המשטרה, בטח גם העירייה, חברות תשתיות אולי? חסמתם גם נתיב למשך כמה שעות, באחד הצירים המורכבים בגוש דן
"בוודאי. הפרויקט דרש לא מעט שינויים, דרישות והתאמות. החל מתיאומים סביב הכנסת והוצאת כ-200 משאיות בטון לאורך 24 שעות באזור העבודה הצפוף, ועד לסגירת נתיב על ציר ז'בוטינסקי בשעות הלילה – שעות השיא של התנועה בבני ברק. דאגנו מראש לקבלת כל אישורי העבודה המיוחדים מעיריית בני ברק, ותיאמנו עם המשטרה את הסדרי התנועה הנדרשים. היציקה דרשה הסדרי תנועה זמניים וחסימות כבישים שתוכננו בקפידה ותואמו עם כל הגורמים הרלוונטיים, כדי לאפשר את רציפות היציקה במינימום הפרעה לציבור.
"צריך לציין כאן גם את ההכנה שנדרשה מול התושבים שגרים בסמיכות לפרויקט, שידעו מראש על השינויים ועל מועד הביצוע, ובזכות ההכנה המוקדמת נערכו מראש וקיבלו זאת בהבנה".
-איך בכלל מנהלים לוגיסטיקה של הגעת 200 משאיות בטון לאזור כל כך עמוס כמו ז'בוטינסקי?
"הכנסת 200 משאיות בטון לכל אתר עבודה היא אירוע מורכב שדורש תכנון מראש, ופה הדבר היה נכון שבעתיים בגלל אתגר המיקום והצפיפות. יצרנו מערכת תזמון מדויקת לכל משאית, תכננו מראש את כל מסלולי הנסיעה והגדרנו נקודות המתנה מחוץ לאזור העבודה. התזמון המדוקדק והתכנון המוקפד של מסלולי הנסיעה, אפשרו לנו לנהל את זרימת המשאיות באופן יעיל ורציף, עם כמה שפחות הפרעה לתנועה השוטפת באזור. צריך להזכיר שבשלב מסוים, נדרשו המשאיות לפריקת בטון בשלוש נקודות שונות שבהן הוצבו משאבות, והצורך בהכוונה יעילה של כל משאית לנקודה המדויקת, כולל נקודות המתנה מסודרות לכל משאבה, שילשו את האופרציה".
-טכנולוגית, איך מבטיחים עבודה רציפה 24 שעות? ציוד מיוחד?
"המפתח ביציקה מורכבת כמו זו בבני ברק, הוא שמירה על רציפות היציקה ועל איכות הבטון. שני אלה הם כללי היסוד ונערכנו מראש, באופן המקיף ביותר, כדי לאפשר אותם. בין היתר, נערכנו עם מערך ציוד נרחב ומתוכנן היטב, שכלל מספר משאבות בטון שפוזרו בנקודות אסטרטגיות באתר, מערכת תאורה מקצועית שסיפקה תנאי הראות הכי טובים שאפשר לעבודת לילה, וציוד ויברציה מתקדם להידוק הבטון. דאגנו גם למערכת אספקת חשמל יציבה עם גיבוי מלא, ולציוד בקרה מתקדם שאפשר לנו לעקוב אחר התקדמות היציקה ואיכות הבטון לאורך כל שעות העבודה.
"הציוד והמערכות שנבחרו, הותאמו במיוחד להיקף ולמורכבות של הפרויקט, תוך דגש על מערכות גיבוי מלאות שיאפשרו את רציפות היציקה בכל תרחיש".
-בוא נדבר שניה על כוח אדם לכזה פרויקט. כמה צוותים ואנשי מקצוע היו מעורבים בו?
"היו מעורבים כאן כ-50 עובדי בניין מקצועיים, שלושה צוותי יציקה שעבדו במשמרות, צוות בקרת איכות של שישה אנשים, שני מהנדסי ביצוע וצוות לוגיסטיקה של שמונה אנשים. שיתוף הפעולה בין כל הגורמים תואם באמצעות מערכת ניהול פרויקטים מתקדמת ופגישות תיאום יומיות".
-מה לומדים מכזה פרויקט? מה הלקחים?
"בוודאי שיש לקחים. התהליך המורכב הזה פיתח אצלנו את יכולות העבודה וההתמודדות עם פרויקטים מורכבים במיוחד, ושכלל את כל שיטות העבודה עד ליעילות מקסימלית. בין היתר, העמקנו את הידע ואת היכולות בתחום התכנון המוקדם המדויק לפרטי פרטים ואיך להוציא אותו אל הפועל בצורה יעילה במיוחד, את הנחיצות של צוות תיאום ייעודי שהופך את הטיפול באתגרים לנוח יותר ומקל על התכנון, את החשיבות הקריטית של מערכות הגיבוי במקרים שבהם ברור שמרגע שהחלה היציקה – אין אפשרות לעצור אותה, ולכן חייבים להיות ערוכים לכל תרחיש, כמו כלי עבודה חלופיים, כוננים של צוותי כוח אדם, מערכות תאורה לגיבוי ועוד. גם הצורך החיוני בתקשורת יעילה ורצופה בין כלל הגורמים המעורבים, הוא קריטי והצלחנו לייעל אותו למקסימום בפרויקט הזה. מדובר ביכולות שישמשו אותנו ללא ספק בכל פרויקט גם בעתיד".
-ואחרי הלקחים, מה התובנות שאתם כבר מתכוונים לקחת אותן הלאה?
"בעקבות ההתמודדות המוצלחת עם כל האתגרים, אנחנו מתכננים להרחיב את השימוש במערכות ניטור מתקדמות, לשפר את שיטות התיאום הלוגיסטי, לפתח פתרונות חדשניים לבקרת איכות וליישם שיטות עבודה יעילות יותר במרחב אורבני צפוף. מדובר ביתרון אדיר עבור 'מידר' ששכללה בפרויקט הזה את כל היכולות הקיימות, ותוכל להביא לביצוע מושלם כל פרויקט מורכב ומסובך גם בעתיד".
> הצג תגובות