דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

"אצבע הגליל תהיה ריקה במשך שנתיים, 14% מתושבי קריית שמונה לא יחזרו"

אמרה מהנדסת עיריית קריית שמונה טל עוזיאל כרמל בכנס לתכנון ובנייה של משרד אגמון עם טולצ'ינסקי. יו"ר ועדת הכלכלה יעקב אשר: "מנהלות הצפון והדרום צריכות לפעול כתאגידים עצמאיים ולא להיות מנוהלות על-ידי המדינה"

שיתוף‭:‬

D9 וטנקים על כבישי קריית שמונה
D9 וטנקים על כבישי קריית שמונה
D9 וטנקים על כבישי קריית שמונה
D9 וטנקים על כבישי קריית שמונה
D9 וטנקים על כבישי קריית שמונה
D9 וטנקים על כבישי קריית שמונה

לא מעט תחזיות פסימיות נשמעו אתמול בכמה פאנלים בכנס השנתי לתכנון ובנייה של משרד עורכי הדין אגמון עם טולצ'ינסקי. הראשונה היא הרצון של תושבי הצפון לחזור ליישוביהם סמוכי הגדר, והשני – ההוצאה לפועל של תוכניות השיקום בדרום ובצפון.

מהנדסת עיריית קריית שמונה טל עוזיאל כרמל סיפרה כי "אנחנו לבד בהתמודדות מול המצב. אף אחד לא יודע מה הולך לקרות ואנשים לא יכולים לרשום את ילדיהם לבית ספר ב-1 לספטמבר. המשמעות היא שהעיר תהיה ריקה למשך שנתיים, במקרה הטוב. אנשים לא יחזרו ללא מסגרות בתי ספר ותעסוקה, וצריך שלושה חודשים כדי להכין תשתית לחזרת התושבים, מה שלא נראה באופק. אם המצב לא ישתפר, כל אצבע הגליל תהיה ריקה למשך שנתיים. יש נטישה שקטה של כלכלה ותעסוקה, וחבל כי זה חבל ארץ מאוד משמעותי, שמקבלי ההחלטות עדיין לא מבינים את המשמעות של כך".

עוזיאל כרמל הציגה ממצאי ביניים של סקר שנערך בקרב תושבי קריית שמונה, ותוצאות מעציבות מאד. על פי הסקר, כ-14% מתושבי העיר הצהירו שלא יחזרו, ואילו 34% נוספים מתלבטים ברמות שונות האם לחזור לעיר לאחר המלחמה. כלומר, מבין כ-24 אלף תושבי העיר, כמעט מחציתם או שלא יחזרו, או ששוקלים זאת.

עוד עולה מהסקר כי כ-68% מהעצמאיים דיווחו על פגיעה של 51% ומעלה ברמת הכנסותיהם. כלל הפועלות בעיר החברות מדווחות על פגיעה כלכלית, כאשר רק 20% מתוכן פועלות כיום באופן מלא. מרבית החברות העתיקו את פעילותן אל מחוץ לעיר, רובן לאזורים אחרים בגליל ובצפון. מהסקר עולה, כי מרבית החברות לא יפעלו להחזיר את הפעילות חזרה לעיר, כאשר הסיבות המרכזיות לכך היא פגיעה בתחושת הבטחון והיעדר תמריץ/שיפוי כלכלי המצדיק זאת.

הבעיה – הוצאה לפועל של התוכניות

במושב בנושא "תכנון ונדל"ן ישראל 2024 לאן?" בהשתתפות יו"ר ועדת הפנים של הכנסת יעקב אשר, ראש עיריית דימונה בני ביטון, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו ויו"ר לשכת השמאים נחמה בוגין, התריע סרוגו בנוגע לריבית הגבוהה ולמחסור בפועלים שמקשים על הענף: "אנחנו חייבים להכפיל את כמות הבנייה בישראל אחרת המחירים יעלו. אנחנו צריכים לבנות תשתיות בהיקפים שלא נראו אי פעם בישראל ולכן האתגר הוא גדול מאוד ואנחנו צריכים לקבל כלים. ברור שיש מחסור בכוח אדם, אבל אני מקווה שזה ייפתר. בגלל רגולציה וחוסר ניהול לא הגיעו לפה הכמות עובדים שהממשלה הגדירה". מאוחר יותר סרוגו היה תקיף יותר במהלך השקת שדולת הבנייה של חברי הכנסת אלי דלל וזאב אלקין.

ח"כ יעקב אשר אמר על הסחבת בקבלת החלטות וביצוע של תהליך השיקום: "ההחלטות התקציביות מצוינות. יש פה תקציב גדול. החלק הפחות טוב זה במימוש ואז נכנסים לרגולציה פנים-ממשלתי שזה הדבר הכי קשה שיש. לי יש הצעה מהפכנית – יש לנו כרגע את תקומה בדרום שמשה אדרי עשה עבודה נהדרת, ויש את הפרויקט בצפון שהגיע. ההצעה שלי לתת למנהלות האלה לעבוד כמו תאגיד – תן לי את הכסף, תקבע לי את המטרות ותן לי לעבוד, כל החלטה אם לעשות ממ"דים, אם להקים היכל תרבות חדש וכדומה. תאגידים עצמאיים מפוקחים על ידי המדינה, אבל לא מנוהלים על ידה".

הכנס השנתי של אגמון עם טולצ'ינסקי (צילום: אבי בהרי)

בני ביטון מדימונה אמר: "לא צריך פרויקטור, צריך להעביר הכל לשלטון המקומי שיודע לנהל. מה שנעשה במדינה גם לפני וגם אחרי 7 באוקטובר זו קטסטרופה. מי שנמצאת מתחת לאלונקה זה השלטון המקומי, אנחנו הראשונים. ב-72 השעות הראשונות לא קיבלנו טלפון מאף אחד, אנחנו היינו צריכים לנהל הכל. לולא עובדים זרים, מחירי הנדל"ן יעלו במדינת ישראל.

ב-2024 ו-2025, ישווקו 10,000 יחידות דיור בדימונה. דימונה היא העיר היחידה במדינת ישראל במלחמה שהמשיכה לשווק יחידות דיור. יש לראש עיר יותר עוצמה מחבר כנסת ומשר. יש שעת נס כרגע – אם אנחנו רוצים לממש את החזון של בן גוריון, בואו לנגב המערבי. יש פוטנציאל אדיר לפינוי-בינוי בפריפריה. מה שראש הממשלה בנימין נתניהו עשה בנגב בעשור האחרון, שום ממשלה אחרת לא עשתה. גם לא יצחק רבין ולא מנחם בגין. כצנחן אני אומר – תנו לצבא לסיים, תנו לממשלה לטפל, ובסוף תהיה ועדת חקירה למה שצריך".

בפאנל "מושב אתגרי תכנון ורפורמות בחוק התכנון והבניה והתקנות", אמר מנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס עיריית בית שמש גיא דוננפלד: "יש חובה לחזק את הוועדות המקומיות ולתגבר אותן בתקנים וכוח אדם איכותי. הן מכירות בצורה הטובה ביותר את צרכי התושבים יודעות הכי טוב לקדם תוכניות והיתרים בהתאם לצרכים ביישובים השונים. מי שמקדם תכנון ורישוי 'על הראש' של הוועדות המקומיות, פוגע ביזמים ובתושבים".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

PROFIT תשכור 2,000 מ"ר באינפיניטי פארק

רשת מכוני הכושר PROFIT תשכור 2,000 מ"ר באינפיניטי פארק ברעננה ב-1.5 מיליון ש' לשנה בחוזה ל-12 שנים. בסניף שעובר ממתחם שרונה בכפ"ס, יושקעו כ-10 מלש"ח.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬