ברוכים הבאים לדירתו התל-אביבית של איש תעשיית הברזל בשנות ה-30 לחייו, שעל אף שנרכשה כשכבר הייתה בשלבי בנייה מתקדמים, היא הפכה לסביבת מגורים מתוחכמת ומלאת חיים, הודות לטיפולן המסור של מעצבות הפנים דקלה וטורי, בעלת משרד Vaturi Design, ומיכל גוריון.
"הלקוח הוא תושב הצפון, ומתוקף עבודתו מגיע למרכז לעיתים תכופות, לכן הוא ביקש לייצר לעצמו דירה נוספת אליה יוכל לשוב בתום ימי פגישות עמוסים ולנפוש בסופי שבוע, חופשים וחגים. את הדירה שממוקמת בפרויקט Blue היוקרתי, הוא קנה ישירות מרוכש אחר, כאשר כבר הייתה בשלבי בנייה מתקדמים, כך שכמה מהאלמנטים – כמו החלוקה הפנימית, רצפות השיש והפרקט, והמטבח היוקרתי – למעשה הוכתבו לנו בראשית התהליך", מסבירה וטורי, בעלת המשרד Vaturi Design.
"הבעלים החדשים שאף ליצור דירה בעלת אופי מחויט על טהרת הצבעים המונוכרומטיים – סביבת מגורים שתשדר תחושת סוויטה יוקרתית בבית מלון, ועבורנו, ההגדרה הזאת היוותה פתח לבניית קונספט שונה שמצליח על אף הצבעוניות המוגבלת לכאורה לייצר מרחב חמים ומזמין, אירופאי-בווייב שלו עם נגיעות אר-דקו באינטרפרטציה מודרנית".
"שילבנו טקסטורות וטקסטיל שמקנים מראה מרובד ועשיר, וכחלק מהתהליך חשוב היה לנו לנתח אלו מבטים מתקבלים מכל זווית, לייצר חללים מנומקים שמשלבים בין חומרים, אלמנטים ופרטי אמנות שלכל אחד מהם תפקיד מהותי בתמהיל ובתוצאה הסופית. לשם כך בחרנו לעבוד עם פאטרנים במרקמים שונים שמדגישים את האזורים ומקשרים בין החלקים השונים בדירה. הקפדנו לשלב אותם במינונים מדויקים, וכך יצרנו שכבות ונפח גיאומטרי-גרפי והעצמנו את תחושת החמימות במרחב. דוגמאות לכך הם האריחים שנבחרו עבור חדרי הרחצה, כיסאות הבר הרקומים בטכניקת שתי וערב באי שבמטבח והבד שנבחר עבור הספה שבסלון".
קיר הכניסה לדירה מהווה גם הוא ללא ספק את אחד האלמנטים הבולטים שתורמים להוויה הזאת: "הלקוח עובד כאמור בתעשיית הברזל, ואכן רתמנו את החומר הגולמי לעיצוב הפנים בתצורות שונות ומגוונות. על הקיר שמלווה את החלל הציבורי כבר מהכניסה לדירה, שיבצנו פאטרן ריבועי-גיאומטרי אותו יצרנו מלוחות מתכת שנחתכו בחיתוך CNC. לטובת העניין תכננו גריד מתכתי שחולק למודולים של ריבועים בגדלים שונים, שיוצרים בפועל מראה דינמי ותלת מימדי. את ההשראה למוטיב הזה שאבנו מסגנון האר-דקו וממש כמותו, גם הדוגמה הדומיננטית הופכת את המרחב הציבורי בפועל למהודר ועם זאת מותירה אותו מעודן ומאוזן. כך הוא תורם ומעצים ומאידך אינו גורע מכוחם של האלמנטים סביבו. בשליש התחתון של הקיר, תכננו רהיט כהה, צר ומרחף שעוטף את שתי הפאות. הוא נגלה לעין כבר ממבואת הכניסה ושם הוא משמש כשידת אחסון. בהמשכו הוא משמש כרהיט מולטימדיה שבו חבויים מכשירי האודיו-וידאו".
מימין לדלת הכניסה ניצב בר משקאות ועם פתיחת הדלת, נגלה גם קיר הכוח הגיאומטרי שחובק את המבואה וממשיך וחודר את החלל הציבורי. משמאל ישנו מסדרון אינטימי שמוביל לממ"ד שהוסב לחדר הארונות ולו שתי כניסות: אחת מאותו מסדרון, ושניה ישירות ממאסטר השינה. מסדרון נוסף מוביל לאגף החדרים – חדר השינה של בעל הדירה וחדר נוסף שמשמש כחדר אורחים. בציר זה נתלתה יצירת אמנות אבסטרקטית שיצרו וטורי וגוריון עבור הפרויקט, וזאת מהווה כתם צבע במרחב המונוטוני. בתוך כך, היא משתקפת גם במראה שנתלתה ממול וכך שהיא נגלית לעין בבירור מיד כשנכנסים לדירה.
"אריחי השיש ששימשו לריצוף החלל הציבורי, נבחרו על ידי בעלי הדירה הקודמים ובחרנו ללטש אותם בכדי לטשטש את הפיגמנט הבז'י הדומיננטי, ובמקומו להעצים את הטון הבהיר שקולע לצבעוניות המונוכרומטית בחלל", אומרת וטורי. "הקירות נצבעו בגוון אפור עדין שתורם מאוד לנראות הסופית, ומכיוון שהחלל הציבורי אינו מאוד רחב או גדול, תכננו עבורו ספת שזלונג בפרופורציות מדויקות שאותה ריפדנו בבד טקסטורלי לו פאטרן מעניין בגוון אפור כהה".
"גם שולחן הסלון תוכנן במיוחד עבור הפרויקט, ויחד עם הספה, הוא נח על גבי שטיח צמר אפור ארוג בשתי וערב. לאמנות כאמור יש תפקיד חשוב ומהותי במכלול, ואכן לצד עבודת האבסטרקט הצבעונית שנתלתה במסדרון, נתלו בחלל הציבורי שתי עבודות נוספות שיצרתי: האחת היא צילום של מנוף – עבודה שנתלתה באזור הכניסה ומגבה את התפיסה האורבנית, והשנייה היא ציור אבסטרקט שתלויה בסמוך לאי וקולעת לסקאלת הגוונים".
את האריחים הבהירים שנבחרו במקור לשירותי האורחים, בחרו המעצבות להחליף באריחים חדשים בגווני לבן וירוק שמייצרים פאטרן של רשת. רהיט הכיור נצבע בגוון ירוק כהה וככזה משתלב היטב עם גווני החיפוי.
במאסטר השינה תוכנן מול המיטה קיר טלוויזיה דומיננטי שנצבע כולו בשחור: "יצרנו בציר הזה יחידת מדפים כהה שמתחתיה רהיט תחתון המשמש לאחסון כללי ובו גם חבויים מכשירי האודיו-וידאו. על גבי המדפים שילבנו אקססוריז כהים שתורמים למראה הדרמטי העוצמתי. פינת הישיבה האינטימית שממוקמת בקצה השני של הקיר ובסמוך לוויטרינה הגדולה, שוברת את המאסה הכהה ומוסיפה מימד של רכות".
"המיטה יוצרה במיוחד עבור הפרויקט ולה גב מנגרות כהה ומדפים תואמים משני צידיה. עבור הקיר בחרנו בטפט מחומר טבעי בגווני שחור ולבן, עליו נתלו גם שני גופי תאורה מפליז ביצור אישי. זאת ועוד, את קיר הכניסה תכננו במתכוון בסימטריה מושלמת בשלושה שדות ובו, משמאל, דלת הכניסה, במרכזו ישנה נישה שבתוכה מותקנת מראה מרצפה עד תקרה המייצרת רפלקציה של אור ואשליה של מרחב. בחלקה העליון ישנם מדפים עליהם ניתן להניח נעליים. בחלקו הימני של הקיר ממוקמת דלת הכניסה לחדר הרחצה וכאשר היא פתוחה רואים בבירור את חיפויי הפורצלן דמויי הבד ורהיט האמבט הכהה שמתכתבים עם הטפט והמיטה שבחדר השינה".
"בקצהו הנגדי של חדר הרחצה ישנה דלת נוספת שמובילה לחדר הארונות. בשל היותו צר יחסית בחרנו לייצר בו רהיטים נטולי דלתות כך שקל יהיה לשלוף את הבגדים. בדומה לחלל הציבורי גם בו שילבנו עבודת אמנות פרי יצירתי".
מעוניינים להשתתף במדור? פנו למייל alexk@building.org.il
> הצג תגובות