דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

המדריך לתוכניות בינוי: כך ינסה מינהל התכנון לקצר זמנים בהוצאת היתרי בנייה

מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח העריך בכנס נדל"ן כי הדבר עשוי לקצר הוצאת היתרים ב-4 שנים. יהודה מורגנשטרן הכריז על כוונת משרד הבינוי להקים מטה דיור צפוני, נתן אלנתן הצהיר: אין כוונה לבטל היטלי השבחה

שיתוף‭:‬

רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)
רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)
רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)
רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)
רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)
רפי אלמליח (צילום: יעקב נחומי)

מינהל התכנון צפוי לפרסם בשבועות הקרובים, תדריך "בינוי ופיתוח" שיציג פורמט סדור, מצומצם ובהיר עם הנחיות להגשת תוכנית בינוי – ובכך מצפים במינהל כי הדבר יוביל לקיצור משמעותי בהליכי הוצאת היתרי בנייה. את הדברים חשף מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז שנערך במלון דן באילת. על פי אלמליח, הדבר יוביל לקיצור של שנה עד ארבע בהליך הוצאת היתר הבנייה, שכן כיום, כך אמר אלמליח, קיים בלבול רב בשלב הביניים בין שלב התוכנית לשלב ההיתר, דבר שגורם לעיכובים משמעותיים בהליך הרישוי.

"אנחנו נמצאים היום במצב משביע רצון עם תוכניות מאושרות, אך הוצאת ההיתרים והביצוע לוקחים הרבה מאוד זמן", אמר אלמליח בכנס. "כחלק מהמהלך לצמצום הזמן להוצאת היתר, קידמנו מספר צעדים כשהמרכזי בהם הוא ביטול הקלות הבנייה שייכנס לתוקף כבר בשנה הקרובה. לאחר פגישות שקיימנו עם איגוד מהנדסי ואדריכלי הרשויות המקומיות ועם התאחדות הקבלנים, נפרסם בשבועות הקרובים מדריך לתוכנית בינוי ופיתוח שיגדיר בדיוק מה צריכה לכלול תוכנית בינוי. זאת בשורה גדולה לקבלנים ובעיה שהבטחנו לטפל בה".

מנכ"ל משרד השיכון והבינוי יהודה מורגנשטרן, ציין בריאיון עמו בכנס כי עד סוף השנה, יהיו למעלה מ-10,000 דירות שהמשרד יוציא במסגרת דירה בהנחה. אלה דירות ברות השגה – נכן, הן לא במרכז הארץ. כבר ב-30 בספטמבר תצא לדרך הגרלה ראשונה, ואילו השנייה צפויה להתפרסם לקראת סוף השנה. הגרלות אלו נושאות עמן שתי בשורות, בהמשך למה שהיה במהלך השנה – והוא ש-50% מהדירות נמכרות בפחות מ-1.5 מיליון שקל. "יש דירות בבית שאן וקצרין ב-700 אלף שקל לדירת 100 מ"ר לזכאי". השורה השנייה היא, לדברי מורגנשטרן, ש"הצלחנו לפצח אחרי מכרזים שנכשלו מספר פעמים, בבית שאן, בדימונה, קצרין וגם באום אל פחם 1,500 יחידות דיור".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן (צילום: מרסלו)

מורגנשטרן הכריז כי בכוונת משרד הבינוי והשיכון להקים מטה דיור צפוני: "אנחנו רוצים לקחת את הצפון בפרק הדיור ולהקים מטה דיור צפוני, כי אנחנו רואים את הרשויות בצורך שלהן לבוא ולהסתכל על התכנון. יש רשויות שגם אם ניתן להן הקצאות קרקע חומה הן לא ידעו להשביח אותן כמו שצריך, לא בטוח שיידעו איך לשווק אותן כמו שצריך. לכן צריך להקים מטה דיור צפוני שיתכלל את כל מה שצריך לעשות בעולם התכנון ושם לתת את משקל יתר על תוכניות דירה בהנחה. כי אנחנו משווקים צמודי קרקע אבל איך לגרום לאטרקטיביות לבוא לקריית שמונה, למעלות תרשיחא".

יזמים שישבו בקהל טענו בפני מוגרנשטרן במהלך הריאיון עמו, כי השמאי הממשלתי למעשה עוצר את כל הדברים עליהם דיבר המנכ"ל דיבר לקידום שיווקים ולהגעה לקהלים רחבים שיוכלו לרכוש דירות במחירים נוחים יותר. "בשיח שהתקיים לפני שלושה שבועות עם ראשי הרשויות בנושא זה, שר הבינוי והשיכון אמר שצריך להביא החלטה למועצת רמ"י להקפאת שומות למשך שנתיים בשביל שהמחירים לא יעלו, ולהגדיל את תקרת ההנחה באזור עדיפות א' ו-ב' להוריד ב-10-20% את המחיר שמשלמים על השומה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי הרב נתן אלנתן הציב בכנס יעד אופטימי, אולי אף אופטימי מדי, כשאמר שהיעד הוא להוציא היתר בנייה בתוך שנה. "יש הרבה מאוד חסמים שצריך לטפל בהם כמו תוכניות עיצוב. אנחנו מטפלים בזה בתקופה האחרונה ונוציא בהמשך תדריך שיסביר איך צריך לבצע תוכנית בינוי ופיתוח. המטרה להכניס את הכל למסגרת להוצאת היתר בשנה כיעד", הסביר. "התדריך לתוכניות העיצוב והבינוי נעשה בשיתוף פעולה עם העיריות". 

יו"ר מטה התכנון הלאומי הרב נתן אלנתן (צילום: מרסלו)

אלנתן ציין לשאלה לגבי פירוט מטה התכנון לשלל גופים, כי "אם היה מטה תכנון אחד, זה היה הרבה יותר טוב". לשאלה לגבי הפרסומים על ביטול היטל ההשבחה, מה ש"הדליק" את הרשויות המקומיות, ניסה אלנתן להרגיע אותן כשאמר כי "אין שום כוונה לבטל את היטלי ההשבחה, יש ועדה שבוחנת חלופות אחרות. הרשויות צריכות היטלי השבחה להקמת בתי ספר ודברים נוספים, נמצא את הדרך הנכונה".

ואילו מנכ"ל בנק ירושלים יאיר קפלן ניסה להישמע אופטימי, עד כמה שאפשר כמובן: "לענף הנדל"ן והתשתיות צפוי להיות תפקיד קריטי בתקומה של ישראל לאחר 7 באוקטובר – בעיקר בצפון הארץ ובעוטף עזה. כבנק שמתמחה במתן משכנתאות לתושבים זרים, אנו בבנק ירושלים מזהים גידול משמעותי בכמות הפניות של תושבי חוץ בחצי השנה האחרונה, על רקע האנטישמיות הגוברת בעולם. שוקי הנדל"ן והתשתיות יהיו שחקני מפתח שיאפשרו בנייה והתחדשות של הערים ותיווצר הזדמנות למשיכת אוכלוסייה צעירה ואיכותית ולשדרוג תשתיתי מקיף, כמו גם למתן מענה לגלי העלייה שצפויים בקרוב".

מנכ"ל בנק ירושלים יהודה קפלן (צילום: מרסלו)

לדבריו, "אנחנו נמצאים בפתחה של תקופה כלכלית מאתגרת שבה כולנו, לצערי, נחווה ירידה ברמת החיים ואתגרים בתחומי התעסוקה. הדרך לתקומה לאומית לאחר אירועי 7 באוקטובר תלווה בשנים של הצטמצמות אישית. במציאות כזו חשוב שמחירי הדיור והחסמים הבירוקרטיים לא יהפכו את חלום הדיור לכזה שמיועד לעשירים בלבד", אמר. "בנק ישראל והממשלה חייבים, לצד הגדלת ההיצע, למצוא פתרונות בכדי להקל על נגישות למימון דירה ולייצר מסלולי משכנתא שיפחיתו את החסמים – בין אם דרך הארכת תקופת המשכנתא מעבר ל-30 שנה כפי שנעשה גם בחו"ל, או העלאה של אחוזי המימון לדירה חדשה – כפי שנעשה עד כה בהצלחה רבה בפרויקטי מחיר למשתכן. השוק מתוחכם ולא ממתין לממשלה. ראינו לאורך השנה האחרונה, שבה פרחו מבצעי מימון הקבלנים, שבמקום שבו נוצר חסם – השוק ימצא דרך לעקוף אותו. צריך לוודא שכל הפתרונות העוקפים מאפשרים ניהול סיכון מיטבי ולא מהווים מלכודת לזוגות צעירים שחפצים בבית ולא מבינים את הסיכונים שהם נוטלים עד תום". 

לסיכום אמר כי "כדי לנצל את ההזדמנות לתקומה במלואה, על כל מקבלי ההחלטות להתגייס ולהתעלות לגודל השעה. הצעד הראשון וההכרחי הוא העברת התכנון והביצוע של עולם הנדל"ן מידיים פוליטיות לגוף מקצועי שירכז בידיו את כל הסמכויות הנדרשות וישקוד על תכנון הצרכים של כלל האוכלוסייה בישראל".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

כישלון למכרז דיור בקריית ים

אף הצעה לא הוגשה למכרז רמ"י ל-6.8 דונם בקריית אתא עבור 200 יח"ד דיור מוגן. מחיר המינימום היה 2.8 מלש"ח, הפיתוח – 28.8 מיליון.

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬