שרת התחבורה מירי רגב פרסה אמש בפני משתתפי ועידת מרכז הבנייה הישראלי עיר הנדל"ן אילת שמתקיימת במלון דן, את התוכניות של משרדה – והתייחסה גם לתוכנית הדגל שלה, מסילת הרכבת לקריית שמונה ולאילת, שנקשרה גם לקידום פרויקט המטרו בגוש דן.
רגב הסבירה מדוע החליטה לעכב את תוכניות המטרו על רקע אי-תקצוב הקמת פרויקט המסילות לקריית שמונה ולאילת, ובסבירה כי נת"ע – שאחראית על פרויקט המטרו והרכבת הקלה בגוש דן, חרגה תקציבית וגם מבחינת זמן, מה שהצריך את הוצאת חלק מהפעילות להקמת המטרו, מידיה לידי חברת נתיבי ישראל.
לפני נאומה, נפגשה רגב עם ראש עיריית אילת אלי לנקרי בלשכתו בעיר: "נפגשתי עם אלי לנקרי, ראש עיריית אילת, ודיברנו על שאטל תחבורתי שיסייע בתנועת האנשים בין בתי המלון בעיר. סיכמנו להוציא קול קורא בהקדם האפשרי. במשך שנים לא ניצלנו את הים כחלק מהתחבורה – ועכשיו אנו עושים זאת, באילת".
רגב התייחסה למחסור האדי בכוח עבודה בענף הבנייה, עם דגש לתחום התשתיות: "אנו ממשיכים להשקיע בתקציבים משמעותיים במתחמי דיור ותשתיות, וכבר בחודש הבא אנו מקווים להביא עובדים זרים מסרי לנקה כדי לסייע בקידום פרויקטים אלה."
רגב גם התייחסה לתוכנית עבר שלה, שבוטלה בימי ממשלת בנט-לפיד, להקמת מערך שאטלים בים התיכון שיחבר את דרום מישור החוף ואת צפון המדינה למרכזה: "בתוך שבועיים נפרסם קול קורא להפעלת שאטל ימי שיחבר בין נהריה לאשקלון, ומשם לתל אביב. הנושא יטופל על ידי ועדת היגוי בראשות מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, כדי להבטיח מענה מיטבי".
היא הוסיפה עוד כי "משאב הקרקע במדינה הוא מוגבל ויקר ערך. הוא משותף לכולנו – קבלנים, רשויות ולמשרד התחבורה. כל פרויקט נדל"ן גדול חייב לקחת בחשבון תכנון תחבורתי הולם, כדי להימנע מהטעויות שנעשו במשך שנים. למשל, שדה התעופה ברמון נבנה ללא רכבת, וזה יוצר קשיים משמעותיים".
לדבריה, "תחבורה היא לא רק עוגן כלכלי למדינה, אלא גם עוגן חברתי – היא מפתח למוביליות חברתית, לפיזור תעסוקה ואוכלוסייה. עם הגודש בכבישים שעלותו 40 מיליארד שקלים, חייבים לנצל את המרחב האווירי, הימי והיבשתי כדי לקדם תחבורה ציבורית יעילה ולעודד אנשים לוותר על הרכב הפרטי.
"בין היתר הנחתי להוציא בדצמבר מכרז לחברות זרות שיפעלו לקידום תחבורה לאילת. בנוסף, אנו מפתחים פתרונות חדשניים כמו שימוש ברחפנים להעברת סחורה לאתרי בנייה, מה שיכול לצמצם את העומס בכבישים. התעקשתי שגם הרכבת מקריית שמונה ועד אילת תהיה חלק מהתוכניות, ורק לאחר שהובטח תקציב לכך אישרתי את קידום המטרו. זהו חלק מהמאמץ להקים מערכת תחבורה שתתמוך גם בפרויקטי דיור ונגישות".