דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

בדרך לספר החוקים: ערר על שומה של עד 90 אלף שקל – בוועדה המקומית

הכנסת תצביע בקריאה שנייה ושלישית על התיקון לחוק שאמור להקל בירוקרטית על חייבים בהיטל השבחה שיוכלו לבקש מהוועדה המקומית לבחון את גובה החיוב, בהתאם לנהלים חדשים

שיתוף‭:‬

(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)
(צילום: freepik)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 156) (שומה מתוקנת מוסכמת), התשפ"ד–2024, שקובע כי ניתן יהיה להגיש ערר על גובה שומה בגובה של עד 90 אלף שקל, לוועדה המקומית, בלי צורך לפנות לוועדות ערר. המטרה של החוק היא לפשט הליכים, לקצרם ולחסוך בעלויות.

מטרת התיקון להצעת החוק הזו, לאפשר לחייב בהיטל השבחה החולק על שומת ההשבחה שנערכה לו ושגובה החיוב הצפוי לו הוא נמוך יחסית עד רף של 90 אלף שקל , לפנות לוועדה המקומית בבקשה לשוב ולבחון את סכום החיוב.

כזכור, לפי חוק התכנון והבנייה, אדם שנדרש לשלם היטל השבחה יכול לערור לוועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה, או לבקש למנות שמאי מכריע אם הוא סבור כי נפלה שגגה בגובה השומה שנערכה לו על ידי הוועדה המקומית. ואולם, הליכים אלו כרוכים בהוצאות מרובות, טרחה ואפילו אפשרות שהשומה תהיה אף יותר גבוהה בתום הליך הערר.

כך, יוכל כעת החייב לפנות לוועדה המקומית בבקשה לשוב ולבחון את סכום החיוב בהיטל, ויהיה עליו לצרף לבקשתו שומה שנערכה על ידי שמאי מקרקעין מטעמו.

הצעת החוק קובעת כי על מנת שההליך אכן מתקיים ביעילות, יבחן שמאי מקרקעין מטעם הוועדה המקומית את הבקשה בתוך 14 ימים מיום שהועברה אליו, ואם מצא כי יש בכך צורך, הוא רשאי להפחית את השומה ולהעביר לחייב שומה מתוקנת. החייב יודיע אם הוא מסכים לשומה המתוקנת בתוך 21 ימים מהמועד שהועברה אליו.

כדי שתהיה בקרה על תקינות ההליך, הצעת החוק מציעה כי אם החייב הסכים לשומה המתוקנת, הוועדה המקומית תעביר את השומה המתוקנת המוסכמת לבדיקה של השמאי הממשלתי הראשי. השמאי הממשלתי הראשי רשאי להודיע בתוך 21 ימים מיום שקיבל לבדיקתו את השומה המתוקנת המוסכמת, כי השומה המתוקנת המוסכמת אינה מאושרת, ואולם, אם באותו פרק זמן השמאי הממשלתי לא הודיע דבר, למעשה כאילו הסכים לה.

ואולם, אם שמאי מקרקעין מטעם הוועדה המקומית אליו הועברה הבקשה, שלא להפחית את שומת ההשבחה ולא הוציא שומה מתוקנת, או שהחליט להפחית את שומת ההשבחה והחייב לא הסכים לשומה המתוקנת, או שהודיע השמאי הממשלתי הראשי כי השומה המתוקנת המוסכמת אינה מאושרת על ידו, אפשר יהיה להעביר את ההכרעה לוועדות הערר לטיפול רגיל.

יו"ר לשכת השמאים נחמה בוגין. (צילום: פוטו מרסלו)

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין, שהייתה חלק ממקדמי חוק שומה מוסכמת שעבר קריאה שנייה ושלישית, מברכת על האישור המסתמן של החוק, ואומרת כי "אי אפשר לנתק אותו מהתקופה הנוכחית ומהעלייה הניכרת ביוקר המחיה. זהו חוק חברתי חשוב שהיה צריך להיות מחוקק עוד בעבר".

לדבריה, "החוק יאפשר לאזרחים מן השורה ללכת להליך ישיר ומהיר בין שמאי מטעמם לשמאי הוועדה המקומית. זאת, במקום לעבור הליך ארוך ויקר מול שמאי המכריע או ועדת ערר. כמו כן, החוק יוביל להסרת חסם נוסף ויאפשר לשמאים המכריעים להתפנות ולטפל בפרויקטים הגדולים והמשמעותיים שנדרשים בשוק ויכולים להקל על משבר הדיור".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

פועל מעד באתר בנייה ונפצע

פועל כבן 35 מעד ונחבל בגפיו תוך כדי עבודתו באתר בנייה בבני ברק. האיש טופל ופונה במצב קל עד בינוני לבית חולים.

נהג צמ"ה התהפך ונפצע

נהג צמ"ה התהפך לתוך ואדי בסמוך למחצבת דושן שסמוכה לקיבוץ חמדיה. צוות כיבוי מתחנת בית שאן פעל באמצעות כלים הידראוליים לחילוץ הנהג שפונה לבית חולים.

PROFIT תשכור 2,000 מ"ר באינפיניטי פארק

רשת מכוני הכושר PROFIT תשכור 2,000 מ"ר באינפיניטי פארק ברעננה ב-1.5 מיליון ש' לשנה בחוזה ל-12 שנים. בסניף שעובר ממתחם שרונה בכפ"ס, יושקעו כ-10 מלש"ח.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬