בשנת 2006 הוקמה מערכת רישוי זמין כחלק מיוזמה ממשלתית נרחבת להנגיש את כלל משרדי הממשלה השונים לקהל, באמצעות רשת האינטרנט. מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון, שהוקמה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, מאפשר להגיש בצורה מקוונת בקשות להיתרי בנייה, לצד סט שלם של כלים.
הגשת התוכניות בצורה מכוונת אמורה הייתה לייתר את הצורך להגיע פיזית למחלקת ההנדסה, ולהגיש תוכניות פיזיות לבחינה – ולמעשה היוותה חלופה טכנולוגית לתוכניות ששורטטו על נייר וזכו לכינוי "גרמושקה".
המערכת למעשה מלווה את כל שלבי הרישוי בדרך להוצאת היתר בנייה, ומטרתה הייתה לייעל את תהליך הוצאת ההיתר, לצד יתר שקיפות ומידע עדכני על נכסים כאלה ואחרים, מידע הדרוש למבקשי ההיתר. כמו כן היא מסייעת בהעברה אוטומטית של מידע בין מחלקות שונות ושמירה דיגיטלית של כל המסמכים והטפסים שהוגשו, כך שניתן יהיה לחזור אליהם גם בעתיד, עבור בדיקות כאלה ואחרות.
הכניסה למערכת מלווה באמצעות כרטיס חכם שמאשר את זהות מבקש הבקשה. כעת האדריכל, המהנדס או מגיש בקשה אחר, יכול להזין את פרטי הבקשה, לצד צירוף של התוכניות המבוקשות, באמצעות גישה מאובטחת לאתר "רישוי זמין". אולם המערכת משמשת את מגישי הבקשה עוד לפני כן, למשל קבלת מידע על החלקה שאליה תתייחס בהמשך הבקשה להיתר בנייה, ולאחר מכן – גם ניהול ובקשה של כלל שלבי ביצוע הפרויקט. במקביל, בקרי בנייה יכולים להעביר דווחים הפרויקטים בצורה קלה ומסודרת לרשויות התכנון העירוניות.
המערכת מתממשקת עם כל גופי ורשויות התכנון בישראל, בהן כל הוועדות המחוזיות, כמו גם גופים הנוגעים להליכי תכנון כמו חברת החשמל, רשות העתיקות, הרשות לתעופה אזרחית ועוד. רישוי זמין גם מתקשרת עם רשם המקרקעין, רשם המהנדסים והאדריכלים, רשם ההנדסאים ושרת התשלומים לרשות מקרקעי ישראל.
ההחלטה בקשר לבקשת ההיתר במסגרת תהליך רישוי הבנייה שכולל מספר שלבים, אמורה להתקבל בתוך 45 ימי עבודה מקליטת הבקשה במערכת, במידה והתוכנית לא כוללת הקלות. במידה והתוכנית מאושרת, בתוך מספר ימים תוציא ועדת התכנון דרישה לתשלום, ולאחר התשלום יונפק היתר הבנייה שתקף לפרק זמן של שלוש שנים.
לצד הייעול שיוצר העולם הדיגיטלי, לא אחת עולים טענות נגד מערכת הרישוי הזמין. בין היתר היא סובלת לעתים מתקלות טכנולוגיות שמונעות את האפשרות לעשות בה שימוש ולהגיש בקשות. בשל כך בוטל לפני מספר שנים הסעיף שקבע כי הגשת בקשות להיתרי בנייה תעשנה אך ורק באמצעות "רישוי זמין". המערכת גם סובלת מסרבול בהתנהלות שבין מגיש הבקשה לבין הגופים המאשרים, שבפגישה "פנים אל פנים" ניתן היה לפתור בעיות שונות, אולם במערכת טכנולוגיות אותן בעיות גורמות לסחבת.
> הצג תגובות