דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

אנחנו עדיין במלחמה: תשלום שכר לעובדים שנעדרו מעבודתם במהלך חרבות ברזל | טור

עו"ד ליאת סעדון-לוי על השפעות המלחמה על השכר, ובאילו תנאים יהיו זכאים העובדים הנעדרים לתשלום, ומה הם צריכים לראות בתלוש שניתן להם בתחילת מאי

שיתוף‭:‬

עו"ד ליאת סעדון-לוי (צילום: יח"צ)
עו"ד ליאת סעדון-לוי (צילום: יח"צ)
עו"ד ליאת סעדון-לוי (צילום: יח"צ)
עו"ד ליאת סעדון-לוי (צילום: יח"צ)
עו"ד ליאת סעדון-לוי (צילום: יח"צ)
עו"ד ליאת סעדון-לוי (צילום: יח"צ)

למלחמה המתנהלת בשבעת החודשים האחרונים בחזית הדרום ובחזית הצפון, השפעות מהותיות על כלל תחומי החיים, לרבות על עולם העבודה. במסגרת זו, נקראו מאות אלפי חיילי מילואים לשירות חירום, ונאלצו להיעדר ממקום עבודתם, חלקם למשך חודשים ארוכים. במקביל לגיוס המילואים, עובדים המתגוררים באזורי העימות פונו מבתיהם, בין אם בהוראת הממשלה ובין אם באופן עצמאי, ונעדרו אף הם מעבודתם תקופות ארוכות, ועובדים אחרים נאלצו להיעדר עקב סגירת מוסדות החינוך ו/או הנחיות פיקוד העורף.

בהתאם לחקיקה הקיימת, עומדת לעובדים הנעדרים מעבודתם בנסיבות המתוארות (ובנסיבות נוספות הנובעות ממצב החירום) הגנה מפני פיטורים. לצד זאת, החיילים המגויסים זכאים לתגמולי מילואים המשולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי, באמצעות המעסיק, אולם במהלך הדברים הרגיל, אין לעובדים אחרים הנעדרים מעבודתם בעתות חירום, זכאות אוטומטית לתשלום שכר.

בנסיבות אלה, חלק מן המעסיקים ספג את תשלום השכר לעובדים (לפחות בימי ההיעדרות הראשונים), חלקם שילם את שכר העובדים על חשבון ימי החופשה השנתית הצבורה להם, וחלקם הוציא עובדים לחופשות ללא תשלום או לחלופין – ניכה את ימי ההיעדרות משכר העובדים.

נוכח המצב החריג והיקף ההיעדרויות, וכפי שנעשה באירועי חירום קודמים, כבר בנובמבר 2023 פורסמו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים העוסקות, בין היתר, במתן פיצוי למעסיק בגין נזק שנגרם לו בעקבות תשלום שכר לעובדים שנאלצו להיעדר מעבודתם בשל המצב הבטחוני (בכפוף לעמידה בתנאים שנקבעו), ככל שבחר לשאת בתשלום השכר בזמן אמת. בהמשך, בחודשים ינואר-פברואר הנשה, נחתמו הסכמים קיבוציים (שהורחבו והוחלו על כלל המשק) המחייבים את המעסיק בתשלום שכר לעובדים שנעדרו מעבודתם עקב המצב הביטחוני והמעגנים מנגנון לשיפוי המעסיק בגין תשלום זה (פרט לעובדים בשירות המדינה וגופים מתוקצבים, הזכאים לפיצוי מכח הסכם נפרד).

משמעות הדברים היא כי עובדים שנעדרו מעבודתם, יהיו זכאים לתשלום מהמעסיק בגין התקופה שמיום 7.10.2023 ועד ליום 31.12.2023, בהתקיים אחת החלופות הבאות:

  1. העובד מתגורר בישוב אשר פונה לפי החלטות הממשלה, ונעדר מעבודתו בשל המצב הביטחוני;
  2. העובד מועסק במוסד חינוך אשר ממוקם באזור מיוחד והוא נעדר מעבודתו בתקופת ההסכם עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך;
  3. העובד נעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו (עד גיל 14 או עד גיל 21 ככל שמדובר בתלמיד עם צרכים מיוחדים) הנמצא עמו עקב הוראה בדבר סגירת מוסד חינוך שבו לומד או שוהה הילד, המצוי באזור מיוחד;
  4. העובד נעדר מעבודתו בהתאם להוראה בדבר איסור התקהלות;
  5. העובד הוא אדם עם מוגבלות אשר מקום מגוריו או מקום עבודתו הם באזור מיוחד, ומוגבלותו, המוכרת למעסיק, מונעת ממנו להגיע למקום העבודה או לשהות בו, משום שהוא אינו יכול לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף.

בכל המקרים הללו, יהיה העובד זכאי לשכרו הרגיל, ללא תוספות (כדוגמת תשלומים חד-פעמיים;

כוננויות, משמרות, החזרי הוצאות וכיוצ"ב) עד לתקרה של 1,510 שקלים ליום. על השכר המשולם יהיה העובד זכאי גם להפקדות פנסיוניות.

ככל שהעובד הוצא לחל"ת במהלך התקופה המזכה, ישולם לו השכר בתקופת החל"ת עד לגובה השיפוי שיקבל המעסיק.

את התשלומים לגבי כל תקופת ההסכם, היה על המעסיקים לבצע, לכל המאוחר, עד למועד תשלום משכורת חודש אפריל 2024 (המשולמת בראשית חודש מאי). חשוב לציין, שעובדים המתגוררים ביישובים המפונים, אשר טרם שבו לבתיהם, זכאים לתשלום שכרם גם לאחר חודש דצמבר 2023 ועד תום מועד הפינוי, ומעסיקיהם (גם אם אינם נמצאים באזור המיוחד),  יהיו זכאים לשיפוי מהמדינה עד לתקרה של 520 שקל ליום לכל עובד.

עו"ד ליאת סעדון-לוי היא מומחית בדיני עבודה, ושותפה במשרד גדעון רובין ושות'.

האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי. למידע נוסף מוזמנים לפנות למשרדנו

פוסט חדש

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

ערד: פועל נפל מגובה באתר בנייה

פועל בן 44 נפצע בינוני לאחר שנפל מגובה של 4.5 מטרים באתר בנייה בערד. האיש קיבל טיפול במקום ופונה לסורוקה עם חבלות באגן ובגפיים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬