דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

הוסרה מגבלת הגובה בחוף הצפוני באילת; בתי המלון ימקסמו זכויות בנייה?

שנים אחרי ששדה התעופה פונה ממרכז העיר, ניתן יהיה לפעול להגבהת מלונות ישנים ולבניית חדשים עד 20 קומות. ישרוטל ופתאל לא החלו לקדם עדיין תוכניות, אך מהנדס העירייה איאד יוסף בלעום מספר על התעניינות, ומסביר באילו תנאים יונפקו היתרים

שיתוף‭:‬

עוד אלפי חדרי מלון לאילת (צילום: גל גובשי, ויקיפדיה)
עוד אלפי חדרי מלון לאילת (צילום: גל גובשי, ויקיפדיה)
עוד אלפי חדרי מלון לאילת (צילום: גל גובשי, ויקיפדיה)
עוד אלפי חדרי מלון לאילת (צילום: גל גובשי, ויקיפדיה)
עוד אלפי חדרי מלון לאילת (צילום: גל גובשי, ויקיפדיה)
עוד אלפי חדרי מלון לאילת (צילום: גל גובשי, ויקיפדיה)

המהלך שיוביל לבניית עוד אלפי חדרים בעיר הנופש הדרומית? ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה את יוזמת משרד התיירות להסרת מגבלת הגובה לבינוי מלונות בחוף הצפוני באילת. זהו אקורד הסיום של המהלך אותו הוביל המשרד בשנים האחרונות, שגם עבר בוועדות התכנון השונות, הוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) והמועצה הארצית לתכנון ובנייה.

שדה התעופה ששכן במשך עשרות שנים במרכז העיר, מנע את האפשרות לבנות לגובה בחוף הצפוני הסמוך. כך הוגבלו בתי המלון לשמונה קומות באמצעות תמ"א 13 – חוף מפרץ אילת. ואולם, כבר לפני כחמש שנים פונה השדה לאחר שנחנכה אלטרנטיבה חדשה מחוץ לאילת – שדה התעופה רמון, ועל השטח שהתפנה במרכז העיר, החלו לקום פרויקטי נדל"ן. כך, אותה מגבלה ישנה הפכה ללא רלוונטית.

פעם זה היה שדה התעופה באילת, היום שכונת מגורים בבנייה (צילום: אלכנסדר כץ)

אותן מגבלות קבעו כי על קו החוף הוגבלה הבנייה לשמונה קומות. כעת המגבלה הוסרה וניתן יהיה לבנות עד 60 מטרים בקו החוף הראשון לים, שהם כ-20 קומות. על פי מסמך המדיניות לרצועת החוף אילת, במגרשים בקו ראשון לחוף תתאפשר תוספת זכויות בנייה ותוספת גובה של עד שתי קומות, וכאמור לא יותר מ-60 מטרים ממפלס הכניסה. כמו כן נקבע מגבלת גובה של 45 מטר סביב הלגונות והתעלות שצפונית לחוף הצפוני. "הוספת נפחי הבינוי ותוספות הגובה תעשה תוך שמירת המבטים, ככל הניתן, לכיוון הים והרי אילת", נקבע באותו מסמך מדיניות. "יש להימנע מבינוי 'חומתי' (חזיתות באורך של מעל ל-30 מטרים) הניצב לקוי המבט המתקבלים מצירי ההליכה".

מסמך המדיניות גם התייחס לבניית רעידות האדמה, במקום ססמי בעייתי בו שוכנת העיר – על השבר הסורי-אפריקאי. "עקב מיקומו בתוך בקע ים המלח, אזור החוף הצפוני נתון למספר סיכונים סיסמיים פוטנציאליים בזמן רעידות אדמה גדולות, בפרט קריעת פני השטח, הגברת תנודות קרקע, התנזלות הקרקע והצפת צונאמי… הסיכונים הסיסמיים יילקחו בחשבון בעת תכנון התחדשות הבינוי בהתאם להנחיות ת"י 413 ולמגבלות אפשריות נוספות אשר ינבעו מסקרי אתרים ספציפיים שיבוצעו בעת התכנון. כללים אלו יחולו הן על תוספות בניה והן לגבי חיזוק מבנים קיימים".

בעיר הדרומית מאמינים כי ביטול מגבלת הגובה יביא לגידול משמעותי בהיצע החדרים, ויוסיף לא פחות מ-6,000 כאלה בשש השנים הקרובות, נוסף על 12 אלף החדרים הקיימים בעיר. ולמרות שהמהלך הזה התבשל בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנה האחרונה, שתי הרשתות הגדולות טרם החלו לפעול בנושא. מישרוטל ופתאל נמסר לאתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי כי הן אינן מקדמות תוכניות להגבהת בתי המלון הקיימים.

האדריכל ד"ר איאד בלעום, מהנדס עיריית אילת (תמונה: באדיבות עיריית אילת)

ואולם, מהנדס עיריית אילת, ד"ר איאד יוסף בלעום מספר כי ישנה התעניינות של בתי מלון באפשרות להגיש בקשה להיתר בנייה שיוסיף עוד קומות. בשיחה עם אתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי, אומר ד"ר בלעום כי "אם הסרת מגבלת הבנייה לגובה, אנחנו רוצים לחזק בתי המלון, אבל גם את המרקם התיירותי".

-כלומר?

כשיוגשו בקשות להגבהה, אבקש שבמקביל כבר ישפצו את בתי המלון, שחלקם ישנים מאד, ואדרוש שיפתחו את החזית האחורית, שפונה צפונה, כדי להחיות את הרחובות האחוריים. האזור הקדמי של הטיילת כבר תוסס, אבל מאחורה זה נראה כמו חומה. תהיה תוספת קומות תמורת החייאת האזור. זה  WIN-WIN סיטואיישן, וגם יביא תנועת קונים לעסקים שלא נמצאים על הטיילת, אלא בשורה השנייה והשלישית".

הטיילת השוקקת של אילת. המטרה: שגם ברחובות האחוריים יותר תגיע תנועת קונים (צילום: אלכסנדר כץ)

-ואיך תמנע את אותה "חומה" שכבר כיום קיימת, כאשר המלונות פונים לים, ומאחורה יש קיר ענק?

"תוספת בנייה לגובה לא תהיה בצורת חומה והיא לא תסתיר את הנוף. התוספת תהיה צרה מהמבנים הקיימים כיום. נבקש מעין תחשיב – אם הבנייה המוצאת מסתירה את הנוף או לא".

לצד בתי המלון הוותיקים על קו החוף, בהם מלונות הרודס של פתאל, דן ונפטון מרשת מלונות דן, רויאל ביץ' ורויאל גרדן של ישרוטל, ולאונרדו פלאזה, בלגונה המזרחית (בסמוך להרודס בוטיק, א"כ) מתוכננים פרויקטים מלונאים גדולים, שנמצאים בהליכי תכנון מתקדמים.

הלגונה המזרחית (צילום: ד"ר אבישי טייכר, באדיבות ויקיפדיה)

על פי הערכות, מתוכננות סביב הלגונה כ-3,000 חדרי מלון – ואלה כבר יוכלו להיות מתוכננים לפי ההחלטה הנוכחית שמבטלת את מגבלת הגובה הנמוך. מהנדס העירייה ד"ר בלעום מספר כי "בשבוע שעבר קיימנו פגישה עם החברה הכלכלית, האדריכלים והחברה שמטפלת במתחם. הציגו את הכניסות למתחם, את השפה האדריכלית, הצללות, הנושא הירוק, אבל התוכניות עוד לא מעובדות. למתחם הלגונה תהיה שפה עיצובית משלו עם מאפיינים משלו".

-ומתי לדעתך יתחילו השיווקים של רמ"י לקרקעות בלגונה?

"קשה לדעת תאריך מדויק, אבל אני מאמין שבקרוב זה יתחיל".

שר התיירות חיים כץ מסר: "אנו מביאים בשורת ענק לאילת. מאות ואף אלפי חדרים יתווספו בעיר. המהלך יעודד תחרות, יסיר בירוקרטיה עודפת עבור מלון שרוצה להתחדש, ויאפשר ליזמים שטרם בנו להגדיל את ההיצע. אפעל להמשך הסרת חסמים, לטובת הגברת קצב בינוי המלונות בישראל".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

ערד: פועל נפל מגובה באתר בנייה

פועל בן 44 נפצע בינוני לאחר שנפל מגובה של 4.5 מטרים באתר בנייה בערד. האיש קיבל טיפול במקום ופונה לסורוקה עם חבלות באגן ובגפיים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬