הותמ"ל אישרה להפקדה את התוכנית להקמת שכונה חדשה במערב בנימינה, למרות התנגדות המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, שקידמה מצידה בשנים האחרונות תוכנית מתאר כוללנית. על פי התוכנית, תוקם שכונת מגורים חדשה במערב הישוב בשטח של 340 דונם, הממוקם בין מסילת הרכבת המתוכננת לבין בתי הישוב הנמצאים ממזרח. התוכנית כוללת כ-1,480 יחידות דיור ועוד 300 דירות קטנות בשטח של עד 55 מ"ר עבור דיור בהישג יד, דיור מוגן ומענות סטודנטים, כ-72 אלף מ"ר שמיועדים לשטחי תעסוקה, כ-8,000 מ"ר שטחי מסחר, שטחי ציבור ושטחים פתוחים.
במועצת בנימינה-גבעת עדה יוצאים נגד העומס שהתוכנית יוצרת, השינוי בציביונה של המושבה הפסטורלית, הצמידות של השכונה לתוואי מסילת הרכבת החדש המותכנן, ולבעיות התחבורתיות שהיא יוצרת – ומתכנני התוכנית של הותמ"ל אף היו מודעים לה. כעת מתכננת המועצה להגיש התנגדות לתוכנית של הותמ"ל.
תוכנית "על הראש" של המועצה המקומית
מועצת בנימינה-גבעת עדה עבדה בשש השנים האחרונות על תוכנית מתאר כוללנית לישוב, והתוכנית של הותמ"ל היא למעשה מהלך שנעשה מעל הראש שלה. לצד התנגדות המועצה לתוכנית, גם עמותת "חיים לנחל תנינים" והוועדה המרחבית יישובי הברון מתנגדים לה. בנוסף, לשכת התכנון המחוזית חיפה דרשה הבהרות לגבי תוכנית המתאר שלה, משרד הבריאות ביקש הבהרות לגבי פתרונות הביוב שלא ניתנו בתוכנית של הותמ"ל, רשות הניקוז כרמל ביקשה התייחסות לגבי תוכנית הנגר של נחל התנינים, ואילו משרד התחבורה דרש הבהרות לגבי פתרונות התחבורה.
כאמור, במועצה המקומית אומרים כי התוכנית של הותמ"ל צפויה לשנות באופן דרמטי את המושבה הוותיקה, עם תוספת של מספר רב של יחידות דיור, בסמיכות לרכבת, וללא פתרון תחבורתי או אקוסטי לתושבים. ראש המועצה איתי ויסברג אומר כי "הותמ"ל פועלים כבריצת אמוק לרשום עוד יחידות דיור בישראל. הם מקדמים ערוץ עוקף מוסדות תכנון ורשויות מקומיות, ומייתרים לחלוטין את כל העבודה בת השנים שהתקיימה בניסוח תוכנית מתאר כוללנית ליישוב המתפתח בנימינה. בשנת ה-100 שלה תקבל המושבה ההיסטורית שכבר עומדת לרבע את מספר תושביה במסגרת תוכנית המתאר שלה, עוד ישוב בן 1,780 יחידות דיור במגדלים של 12 קומות, צמודה לכניסתה ההיסטורית. בעיית התחבורה שתיווצר היא רק חלק מהנזק הקולוסלי ליישוב ולאזור כולו".
במועצה מציינים כי התוכנית סמוכה לתוואי מסילות החוף המשודרג שתכלול ארבע מסילות, וללא פתרון אקוסטי – חיי התושבים צפויים להיות סיוט. כך, מציינים במועצה, יעברו 202 רכבות בשעות היום ו-34 בשעות הלילה, בממוצע כל 4.5 דקות תעבור רכבת מהירה, כל 7.5 דקות רכבת פרברית, וכל 20 דקות רכבת בשעות הלילה – כשרובן בלילה הן רכבות משא ארוכות ועמוסות המונעות על דיזל, דבר שייצור רעש בלתי נסבל.
קצפו של ראש המועצה וצוותו יוצא על הצעת עורכי המסמך הסביבתי שבמסגרת התוכנית של הותמ"ל, לבנות את כל המבנים עם "מיגון דירתי" – דהיינו חלונות מבודדים והתקנת מזגנים, כך שהתושבים לא יוכלו בפועל לפתוח את חלונות ביתם בשל הרעש. "האם ניתן לבנות לאכלס היקף של מאות יחידות דיור שאינם מאפשרות פתיחת חלון ונמצאות בחריגה אקוסטית?", תוהה ראש המועצה ויסברג. "האם ניתן לבנות מוסדות חינוך שלפי ההמלצה יוקפו בקירות אקוסטיים?".
> הצג תגובות